نگاه هفته

                                                                                                                                                  

                                                                                                                                                   تهیه و تنظیم : وریا محمدی 

www.koorso.blogfa.com

 

در هفته­ای که گذشت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی اعلام کرد که ۳۵ نفر را به اتهام دخالت در بمبگذاريهای چند ماه اخير در اهواز، مرکز استان خوزستان ايران، دستگير کرده و بعد از اعتراف مظنونان به داشتن ارتباط با کشورهای خارجی، از وزارت خارجه خواسته است مساله را پيگيری کند.در اطلاعيه وزارت اطلاعات به دستگيری ۳۰ نفر متهم به دست داشتن در انفجارهای پيش از انتخابات رياست جمهوری در خردادماه ۱۳۸۴ و بازداشت پنج نفر ديگر به اتهام دخالت در بمبگذاريهای مهر ماه اشاره شده است. وزارت اطلاعات اعلام کرده است که انفجارهای دو هفته پيش در مرکز استان نفت خيز خوزستان کار "شبکه جديدی" بوده که از آن مقاديری اسناد، سلاح و مواد منفجره کشف شده است. بنا به اين اطلاعيه، "تمام بازداشت شدگان شبکه های تروريستی مذکور، نسبت به ارتباط با عوامل هدايتگر در خارج از کشور و انجام ملاقات در کشورهای ثالث اعترافات قابل توجهی کرده اند که بر اين اساس، اطلاعات و مستندات به وزارت امور خارجه منعکس شده است تا بر اساس قطعنامه های سازمان ملل مبنی بر ضرورت مقابله دولتها با تروريسم، نسبت به استرداد اين مجرمان و تروريستها اقدام شود."در حالی که مقامات جمهوری اسلامی قبلا ادعا کرده بودند انفجارهای اهواز "لهجه انگليسی" دارد و بريتانيا اين اتهام را کذب خوانده بود، وزارت اطلاعات مشخصا به دخالت کشوری خاص اشاره نمی کند ولی می گويد: "بخشی از مواد انفجاری مورد استفاده در بمبگذاريها از داخل خاک عراق، بويژه منطقه بصره، تهيه و تامين شده است."

 

در هفته­ای که سپری شد محمود هاشمی شاهرودی، رئيس قوه‌ قضائيه طی جلسه ای غيررسمی در صحن مجلس شورای اسلامی به انتقاد از سياستهای کلان اقتصادی جمهوری اسلامی پرداخت و گفته مشکل اصلی اقتصاد ايران که اين کشور را در معرض خطر فرار سرمايه و مغزها قرار داده، فساد سيستمهای اقتصادی و اداری است، نه جرائم اقتصادی همچون اختلاس، رانتخواری، زمينخواری، سوء استفاده از منابع عمومی و انحصارات دولتی. به گفته شاهرودی، سيستمهای بانکی، گمرکی، مالياتی و امثال آن در ايران آن ‌قدر پيچ و خم دارد که بسياری از سرمايه ‌گذاران ترجيح می ‌دهند يا اصلاً در آن وارد نشوند يا از راههای غيرقانونی و با پرداخت رشوه و زدوبند، هرچه زودتر و خارج از مراحل سخت و پيچيده اداری و مقررات به مقصود خود برسند که اين خود زمينه‌ مشکل و مفاسد اقتصادی زيادی را ايجاد می ‌کند. وی فرآيند ورود و خروج مجاز کالا به ايران را آن‌ قدر پيچيده و طولانی و دارای ايستگاهها و مراحل متعدد توصيف کرد که شايد ماهها طول بکشد تا يک بازرگان يا کارخانه ‌دار بتواند کالاهای خود را ترخيص کند و بدين ترتيب راه قاچاق کالا و اقتصاد زيرزمينی در کشور باز می‌ شود. روشنگری در تفسیر این گفته­های شاهرودی نوشت : تشكيل اين جلسه اگر هيچ سودى در زمينه مبارزه با مفاسد اقتصادى در نظام جمهورى اسلامى نداشت، حداقل اين حسن را داشت كه چهره فساد ساختارى نظام جمهورى اسلامى را از زبان رييس قوه قضاييه ترسيم كرد. بحث هاى مجلس و مخالفت هاى نمايندگان مخالف نيز به روشنى هر چه تمام تر بن بست راه حل براى مقابله با فساد در چهارچوب نظام كنونى را روشن ساخت.

موضوع اصلى مشاجره موافقان و مخالفان روش برخورد قوه قضاييه با فاسدان دانه درشت وابسته به نظام اين بود كه اسامى آنها چرا اعلام نمى شود؟ بخشى از پاسخ شاهرودى كه از فحواى سخن او به سهولت قابل نتيجه گيرى است اين بود كه اسامى آنها اگر اعلام شود سرمايه داران مى ترسند و سرمايه هايشان را به شيخ نشين ها مى برند چنانكه 600 ميليارد دلار را برده اند و اختلاس و رانت خوارى و ارتشا و زمين خوارى فساد اصغر است، فرار سرمايه "فساد اكبر" و بايد به مقابله با فساد اكبر اولويت داد. بخش دوم پاسخ او كه ايضا به صورت اجتناب ناپذير از شرح كشاف او در مجلس برمى آيد اين بود كه فساد در نظام جمهورى اسلامى خصلت ساختارى دارد و تا زمانى كه معلوم نيست اقتصاد كشور دولتى است يا خصوصي، و بخش خصوصى جايگاهى ندارد و دولت همه اقتصاد را در دست دارد و خصوصى سازى پيشرفت نكرده و قوانين دست و پا گير هم اصلاح نشده و فرهنگ زالو صفت خواندن سرمايه دار جاى خود را به استقبال از فرهنگ سرمايه دارى نداده است مقابله با فساد ساختارى مقدور نخواهد بود.

 

در هفته گذشته محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، اسامی چهار نفر را برای تصدی وزارتخانه های بدون وزير و تکميل کابينه خود به مجلس پيشنهاد کرد.بامداد روز چهارشنبه احمدی نژاد با ارسال نامه ای برای رييس مجلس چهار نفر به اسامی صادق محصولی، محمد ناظمی اردکانی، محمود فرشيدی و پرويز کاظمی را به ترتيب برای تصدی وزارتخانه های نفت، تعاون، آموزش و پرورش و رفاه و تامين اجتماعی پيشنهاد کرد. روز 14 اوت سال جاری، محمود احمدی نژاد افراد مورد نظر خود برای تصدی بيست و يک سمت وزارت در کابينه را به مجلس معرفی کرده بود که از آن ميان، افراد پيشنهادی برای اين چهار وزارتخانه موفق به کسب رای اعتماد نمايندگان نشدند.طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، تمامی وزيران بايد به طور فردی رای اعتماد مجلس را به دست آورند.در صورت عدم موفقيت رييس جمهوری در کسب رای اعتماد برای هر يک از وزيران، وی سه ماه فرصت دارد تا افراد جديدی را به مجلس پيشنهاد کرده و خواستار دريافت رای اعتماد برای آنان شود.تا کنون، چهار وزارتخانه نفت، تعاون، آموزش و پرورش و رفاه و تامين اجتماعی در دولت احمدی نژاد بدون وزير مانده و به اين ترتيب، کابينه وی تکميل نشده بود.انتصاب ساير اعضای ارشد دولت، از جمله معاونان و مقامات دفتر رييس جمهوری مستلزم دريافت رای اعتماد از مجلس نيست.نمايندگان مجلس يک هفته فرصت دارند تا در مورد وزيران پيشنهادی مذاکره و در باره صلاحيت آنان رای گيری کنند. در همین رابطه جعفر پویه در تحلیلی نوشته بود کابینه نظامی امنیتی احمدی نژاد با معرفی وزرای جدید، آرایش خود را کامل می کند. احمدی نژاد که با بحران آفرینی ریاست جمهوریش را آغاز کرده است، با افزودن چهره های نظامی امنیتی جدید به کابینه اش، آرایش کابینه مخوف خود را به رخ می کشد. او با این کار اثبات می کند که آنچه تا کنون کرده نه از سر نادانی و بی سیاستی بلکه، درست در راستای سیاست رژیم ولایت فقیه بوده است.

صادق محصولی، وزیر پیشنهادی او به مجلس برای پست وزارت نفت، "فرمانده سپاه پاسداران آذربایجان شرقی و غربی، مسوول تحقیق و بازرسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده لشکر 6 ویژه، دبیر شورای مشورتی مجمع تشخیص مصلحت نظام در دبیرخانه مجمع، فرماندار شهرستان ارومیه و معاون استانداری آذربایجان غربی بوده است." این چهره مخوف امنیتی نظامی، سکان وزارت نفت که یکی از اساسی ترین و مهمترین وزارتخانه های مملکت است را در دست خواهد گرفت. منهای سوابق مشعشعانه فرماندهان سپاه و وزارت اطلاعات که در زد و بند و اختلاس دزدی در زمان ریاست جمهوری رفسنجانی که بعضی از شریانهای اقتصادی را در دست گرفته بودند، اسکله های قاچاق کالا و مرزهایی که هیچکس را یارای کنترل آن نیست، همچنان در دست باندهایی از وزارت اطلاعات و سپاه قرار دارد. در کابینه احمدی نژاد با ورود چهره هایی همچون صادق محصولی به کابینه و قرار گرفتن او در راس وزارت نفت بار دیگر چهره های مخوف اطلاعاتی و امنیتی از سایه به در آمده و بدون هیچ پاسخگویی به غارت اموال عمومی خواهند پرداخت. پرویز کاظمی، گزینه پیشنهادی برای وزارت رفاه و تامین اجتماعی نیز فرمانده سپاه در کردستان بوده که به جز اینکه دستش به خون مردم کرد آلوده است، به دلیل مرزهای طویلی که منطقه دارد، او با باندهای قاچاق و صدور تروریست به خارج از کشور و ماجراهای پیچیده دیگری از این دست در گیر بوده است. کابینه ای که با عوامفریبی و قول بردن پول نفت سر سفره ها آغاز کرد اکنون باندهای مخوف امنیتی نظامی را بر شاهرگهای حیاتی مملکت مسلط می کند تا از این طریق به شعار دیگر خود "مهر ورزی"، بپردازد. این کابینه بیشتر به کابینه جنگ شبیه است و در حداقل می توان آنرا کابینه کودتایی عده ای نظامی امنیتی نامید. سرنوشت مردم و کشور با یک چنین کابینه را از هم اکنون می توان حدس زد.

 

در رابطه با همین انتصابها روشنگری در خبر هفته گذشته خود نوشت رييس جمهور "مهرورز"، متهم اصلى به انجام 12 فقره تجاوز به عنف و قتل جنسي، 36 فقره سرقت مسلحانه و ده ها فقره باج گيری و.. غيره را به رياست ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز گماشته است .سردار نقدى در دادگاهى كه عليه نشريات "زن" و "جامعه سالم" در 7 مهر 1377 برگزار شد، شاكى اصلى اين روزنامه ها بود. وى از سال هاى 78 و قبل از آن جزو تيم سردار ذوالقدر، حجازى از دفتر "آقا" و احمدى نژاد بوده و در شكايت از روزنامه سلام و وقايع 18 تير و سركوب خونين دانشجويان دست داشته است. وى از متهمان اصلى شكنجه شهرداران تهران در دوران كرباسچى است. سردار نقدى در طرح ترور عبدالله نورى و مهاجرانى و تهاجم به دانشگاه تهران مهره اصلى بوده است. وى در همان زمان بنيان گذار يك هسته امنيتى - نظامى سركوبگر از حزب اللهى ها بوده است كه مانند گروه دخمه در كرج و گروه قتل هاى محفلى كرمان با داشتن خانه تيمى مخفى در تهرانپارس به شكار جوانان متهم به بى بندبارى مى پرداخت. اين هسته امنيتى كه "كبير" نام گرفت به تدريج كارش به تجاوز به دختران و باج گيرى و سرقت كشيد. سردار نقدى در 12 فقره تجاوز به عنف و قتل جنسی 36 فقره سرقت مسلحانه در تهران و شهرهای چالوس، رامسر، کلاردشت و اصفهان، ده ها فقره باج گيری و 4 فقره سرقت اتوموبيل دست داشته است. وى كه سابقا فرمانده ضداطلاعات نيروهاى انتظامى بود، چندى پيش در يكى از بازداشت ‌گاههاى ويژه وزارت اطلاعات و نيروهاى انتظامى تحت بازجوئى قرار گرفت و به 12 فقره قتل جنسى و انواع كلاهبرداري‌ها اعتراف كرد، اما شهرت اين سردار كه بيش از هر چيز مديون شرح شهرداران شكنجه شده در مجلس و پرده برداشتن از شكنجه هاى صورت گرفته از سوى اين سردار سپاه در زير زمين خيابان وصال بود، در غوغاى حوادت دو سال اخير گم شد. اكنون اين سردار بدنام و شكنجه گر را رييس جمهور "مهرورز" به كار كنترل قاچاق كالا گماشته است.

 

در هفته­ای که گذشت راهپيمايی ای که هر ساله به مناسبت سالگرد تسخير سفارت آمريکا در تهران با شرکت دانشجويان و دانش آموزان به شکل سراسری در ايران برگزار می شود، امسال دو روز زودتر از معمول برپا گرديد و آن گونه که در گزارشها آمده بود، در شهر تهران هزاران تن در اين راهپيمايی شرکت کردند که شماری از مسئولان و نمايندگان مجلس نيز ميان آنان حضور داشتند.روز سيزدهم آبان در ايران رسماً "روز ملی مبارزه با استکبار جهانی" ناميده شده و طی راهپيمايی ای که هر ساله به اين مناسبت برگزار می شود، تظاهرکنندگان در مقابل مقر سابق سفارت آمريکا در تهران گردمی آيند و به شعاردادن عليه آمريکا و متحدانش می پردازند.راهپيمايی امسال در شرايطی صورت گرفت که رويارويی ميان ايران و غرب بر سر فعاليت هسته ای ايران و همچنين سخنان اخير رئيس جمهور اين کشور که خواهان محو اسرائيل از نقشه جهان شده، اوج گرفته است.به اين دليل، شعارهای "انرژی هسته ای حق مسلم ماست" و "رژيم صهيونيستی بايد از صفحه‌ روزگار محو شود" نيز به شعارهای هميشگی "مرگ بر آمريکا" و "مرگ بر اسرائيل" در راهپيمايی افزوده شده بود.سخنران اصلی اين تجمع، عزت الله ضرغامی، رئيس سازمان صداوسيمای بود که محور اصلی شرارت، نا امنی و آنچه حرکتهای استکباری در جهان می خواند را "محور آنگلوساکسون"، يعنی انگليسيها و انگليسی تباران در کشورهايی همچون آمريکا اعلام کرد.وی در توضيح اين نظريه گفت که تا ۱۵۰ سال قبل دولتی به نام آمريکا وجود نداشته و سنگ بنای اين کشور با "قصد" بنيان نهاده شده است و با بيان تاريخچه ای از اشغال سرزمينهای سرخپوستان به دست مهاجران که وی همگی آنان را در قالب "انگليسيها" طبقه بندی کرد گفت: "در همين راستا فعاليتهای پاياپای رسانه‌ ای و تلويزيونی فراوانی نيز صورت می‌ گرفت که در آنها گاوچرانها به عنوان انسانهای برگزيده و شرافتمند معرفی می‌ شدند". به گفته ضرغامی، جامعه آنگلوساکسون سعی کرد ميان کشورهای دنيا و نسلهای جديد خود را "محل تلاقی تمامی ارزشها و خوبيهای بشر" معرفی کند و گفت که سردمداران اين جامعه "از آنجا که هنوز هم در خوابند حرفهای سينمايی بسياری می‌ زنند".

 

در هفته­ای که گذشت و درست روز يكشنبه 8 آبان چهار حركت اعتراضى همزمان در برابر مجلس برگزار شد. مجموعه تعاونى مسكن، كارگران شركت‌هاى فرنخ و مرنخ قزوين،‌ معلمان حق‌التدريس و دانشجويان رشته پزشكى در برابر مجلس دست به اعتراض زدند.

به گزارش ايسنا تجمع‌كنندگان اعضاى 16 تعاونى مسكن در اعتراض به عدم صدور مجوز ساخت مسكن و ممانعت بخشدارى شهرك مارليك كرج در ساخت و ساز آنها تجمع كردند. معلمان حق‌التدريس استانهاى خراسان رضوى و تهران نيز در اعتراض به نحوه استخدام رسمى معلمان حق‌التدريس در مقابل مجلس تجمع كردند. كارگران شركت‌هاى فرنخ و مرنخ قزوين نيز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق چند ماهه و مطالبات خود و واگذارى شركت‌ها به بخش‌هاى خصوصى تجمع كردند. دانشجويان رشته‌ى پزشكى دانشگاههاى سراسر كشور نيز در اعتراض به استاندارد نبودن سئوالات آزمون پيش‌كارورزى در مقابل مجلس تجمع كردند.

 

در هفته سپری شده و در برابر ساختمان محل دفاتر چند شرکت بريتانيايی در تهران انفجاری روی داد اما تلفات جانی نداشت و تنها خسارات مختصری بر جای گذاشت.بامداد روز چهارشنبه، انفجار کوچکی در برابر برج سايه، واقع در خيابان وليعصر که دفتر شرکت هواپيمايی بريتيش ارويز و چند شرکت ديگر بريتانيايی در آن قرار دارد، انفجار کوچکی روی داد و به اين ساختمان آسيب اندکی وارد کرد.خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - از قول علی اصغر احمدی، معاون امنيتی و انتظامی وزارت کشور، گزارش کرد که حادثه روز چهارشنبه در برج سايه را ناشی از انفجار يک بمب صوتی دست ساز اعلام داشت و گفت که در اثر اين انفجار دو جام شيشه ساختمان شکسته است.احمدی گفته است که ماموران انتظامی برای يافتن عوامل و انگيزه کار گذاشتن اين وسيله انفجاری تحقيقاتی را به جريان انداخته اند.اين دومين انفجار در نزديکی دفاتر شرکت بريتيش ارويز در خلال ماه های اخير است و روز 2 ماه اوت سال جاری نيز انفجار ديگری در طبقه دهم ساختمان سايه روی داد که دفاتر نمايندگی بريتيش ارويز و شرکت نفت بريتانيا - بريتيش پتروليوم - در تهران در آن واقع است.انفجار روز چهارشنبه تنها دو روز قبل از برگزاری مراسم سالگرد گروگانگيری در سفارت آمريکا در سال 1979 و در حالی گزارش می شود که روابط جمهوری اسلامی و بريتانيا رو به تيرگی گذاشته است.

در هفته گذشته معصومه شفیعی همسر اکبر گنجی روزنامه نگار و فعال سیاسی زندانی اعلام کرد اگر قوه قضائیه به نامه هایش پاسخ ندهد به اقداماتی تازه دست خواهد زد.شفیعی با اشاره به اینکه در 10 روز گذشته دو نامه به محمود شاهرودی رییس قوه قضاییه نوشته و از وضعیت همسرش اظهار نگرانی کرده گفت در نامه دوم شکایتی تنظیم شده بوده که منتظر رسیدگی به آن است و در صورت بی پاسخ ماندن آن راه دیگری را بر خواهد گزید.شفيعی در گفتگو با بی بی سی گفت که همسرش در وضعيت مخاطره آميزی است و از نظر پزشکی در مضيقه است و حتی از نظر غذايی نيز از دريافت غذای مرتب در زندان محروم است. او گفت همسرش همچنان در زندان انفرادی به سر می برد و در معرض شکنجه های تازه ای است.در همین هفته سازمان دیده بان حقوق بشر نیز نسبت به وضعیت سلامتی اکبر گنجی ابراز نگرانی کرد و از حکومت ایران خواست او را فورا و بدون قید و شرط آزاد کند.معصومه شفيعی، پيش از اين با انتشار نامه ای سرگشاده از ضرب و شتم همسر خود در زندان و بدرفتاری با او خبر داده بود.شفيعی نوشت که وقتی پس از 52 روز همراه با وکيل همسرش، يوسف مولائی و مادر گنجی با او در زندان ملاقات کرده، همسرش را "بسيار نحيف و تکيده"، "با موها و ريش ژوليده و بلند" يافته است.

 

در اواخر هفته گذشته چند هزار ايتاليايی از جمله برخی از سياستمداران ارشد اين کشور در اعتراض به سخنان تند رئيس جمهور ايران عليه اسرائيل در برابر سفارت جمهوری اسلامی در رم تجمع کردند، اما وزير خارجه ايتاليا عليرغم قول قبلی با ابراز نگرانی نسبت به امنيت شهروندان ايتاليايی در ايران، از شرکت در آن خودداری کرد.چند هزار ايتاليايی که اکثرا پرچم های اسرائيل و شمع های روشن در دست داشتند، پنجشنبه شب دست به تظاهراتی آرام در مقابل سفارت ايران زدند و ضمن اعتراض به درخواست محمود احمدی نژاد برای حذف اسرائيل از نقشه جهان بر "حق وجودی" اسرائيل تاکيد کردند.تظاهرات در مقابل سفارت ايران در رم با فراخوان روزنامه ايتاليايی ايل فوليو برنامه ريزی شده که روزنامه ای نزديک به نخست وزير ايتاليا و محافظه کاران اين کشور توصيف می شود. ده ها نماينده پارلمان و سناتور در کنار ساير چهره هايی از سراسر طيف سياسی ايتاليا و رهبران مذهبی اين کشور در اين تظاهرات که آمار ضد و نقيضی در مورد تعداد شرکت کنندگان آن در دست است حاضر شدند.به گزارش خبرگزاری رويتر سه هزار نفر در اين تظاهرات شرکت کردند اما خبرگزاری فرانسه تعداد تظاهرکنندگان را به نقل از پليس ايتاليا 10 هزار نفر ذکر کرد.اتفاق غيرمنتظره اين رويداد عدم حضور جيانفرانکو فينی، وزير خارجه ايتاليا، در آن بود.فينی که پس از بازگشت از سفر اسرائيل قول داده بود در اين تجمع شرکت کند ساعاتی پيش از برگزاری، از تصميم خود برگشت.وی توضيح داد: "من دلايلی جدی و قوی برای اين باور دارم که حضور فيزيکی من در تظاهرات امشب می تواند به اقداماتی از سوی ايران منجر شود که منافع ملی ما و امنيت شهروندان ما را به خطر خواهد انداخت."همينطور آنتونيو مارتينو، وزير دفاع ايتاليا، با ابراز نگرانی های مشابه از شرکت در تجمع منصرف شد.وی گفت برای "دامن نزدن به مظاهر غيرقابل کنترل نفرت و عدم تحمل از نوعی که قبلا عليه اسرائيل به نمايش گذاشته شده است" از شرکت در اين تجمع اعتراضی خودداری می کند.اما به گزارش خبرگزاری رويتر، وزير دفاع ايتاليا درباره سخنان احمدی نژاد گفت: "از نقطه نظر ديپلماتيک اين گل خيلی بدی بود که ايران وارد دروازه خود کرد، چون به نظر من ايران يکصدا محکوم شده است و سازمان ملل بايد عليه ايران اقدام کند."تنها وزيری که در اين تظاهرات شرکت جست روبرتو کالدرولی، وزير اصلاحات ايتاليا، بود.تهران پيشتر به تصميم ايتاليا برای برگزاری تظاهرات مقابل سفارت ايران در رم اعتراض کرده بود. به تلافی اين اقدام، صبح پنجشنبه گروهی از دانشجويان ايرانی در مقابل سفارت ايتاليا در تهران گرد آمدند.

 

طی هفته گذشته شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اعلام اینکه اکبر گنجی در زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته است، گفت آمریکا خواهان آزادی او است و افزود علاوه بر اکبر گنجی، زندانیان سیاسی دیگری مانند احمد باطبی و تمام زندانیان سیاسی در ایران باید آزاد شوند. وزارت امور خارجه آمریکا قرار است تا ساعاتی دیگر اعلامیه ای رسمی در این باره منتشر کند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت رژیم اسلامی به رغم درخواست جامعه بین المللی و تلاش گروه ها و سازمانهای مدافع حقوق بشر، همچنان به بی اعتنایی در این زمینه ادامه می دهد.خبرنگاری از شان مک کورمک پرسید آیا زندگی اکبر گنجی در زندان در خطر است؟ وی گفت با توجه به گفته های همسر این زندانی سیاسی و سایر سازمانهای بین المللی، رفتار غیر انسانی با گنجی او را به این مرحله خطرناک کشانده است. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در جای دیگری از مصاحبه مطبوعاتی خود گفت ایالات متحده موضوع گروگانگیری سفارت آمریکا در سال 1979 در تهران را یک اقدام جنایتکارانه می داند و آن را فراموش نکرده است.

 

www.koorso.blogfa.com                                                                                  منابع : بی بی سی ، روشنگری ، دیدگاه ، ...