نگاه هفته

تهیه و تنظیم : وریا محمدی

www.koorso.blogfa.com

 

روز يکشنبه هفته گذشته گروهی از دانشجويان با برگزاری تظاهراتی در دانشگاه تهران، خواهان پايان دادن به به نقض گسترده حقوق بشر در كردستان و حل دموكراتيك مساله كرد شدند.جمع كثيری از دانشجويان دانشگاههای تهران روز يك شنبه 6 آذر با تجمع در مقابل دانشكده ادبيات، واقع در پرديس مركزی دانشگاه تهران به «نقض سيستماتيك و گسترده حقوق بشر در كردستان» اعتراض نمودند. اين تجمع از ساعت 15:30 دقيقه با يك دقيقه سكوت برای ادای احترام به شهيدان اعتراضات اخير در كردستان شروع شد. دانشجويان معترض سپس با خواندن سرود «ای رقيب» و دادن شعار بر عليه ناقضين حقوق انسانها در كردستان به تجمع خود ادامه دادند.از ساعت 16 با حركت به سمت درب اصلی دانشگاه تهران به خواندن سرود و دادن شعار پرداخته و پلاكاردهايی با اين مضامين حمل می تمودند: «به كشتار انسانها، اعدام زندانيان سياسی، ميليتاريسم، حكومت وحشت و سركوب رسانه ای در كردستان پايان دهيد» ، «كردستان بزرگترين قربانی حكومت زور عريان» ، «حق تعيين سرنوشت، اعتراف به تحقق آزادانه ارائه خلقها»، «روزنامه نگاران، فعالين سياسی، مدنی و كارگری بدون هيچ قيد و شرطی آزاد بايد گردند»، «كردستان پادگان نظامی نيست»، «سكوت در مقابل جنايت = جنايت… » ، «كردستان ميدانگاه نقض حقوق بنيادين انسانهاست»، «قاتلين شوانه قادری و شيركو امينی هنوز هم آزادند»، «ما همه جوانان ميدان قيام هستيم»، «جوانان مهاباد، تنها نيستند» و « اكنون اين اخر خط است».دانشجويان همچنين با صدور بيانيه ای با تحسين مقاومت مدنی مردم كردستان در مقابل برخوردهای انكارگرايانه كه از عوامل بنيادين نقض حقوق بشر در كردستان است، خواستار عذرخواهی رسمی از مردم كردستان، توقف اعدامهای سياسی، آزادی فوری زندانيان سياسی، روزنامه نگاران و فعالين حقوق مدنی و كارگری كردستان شدند. «حل دموكرانيك مساله كرد بر مبنای ارائه آزاد ملتها» يكی ديگر از خواسته های دانشجويان در بيانيه مذكور است.دانشجويان همچنين از دانشجويان ديگر دانشگاهها نيز دعوت نمودند تا در مقابل جنايت در كردستان سكوت نكرده و با پيشبرد اعتراضات دانشجويی در محكوميت نقض گسترده حقوق انسانها در كردستان وظيفه انسانی و روشنفكرانه خود را اداء نمايند. اعتراض دانشجويان كه با استقبال كم نظيری روبرو شده بود، با ادامه راه پيمايی در خيابانهای پرديس مركزی دانشگاه تا ساعت 17:30 دقيقه ادامه يافت و بدون درگيری و يا خشونت در مقابل دانشكده ادبيات خاتمه يافت.

 

**********

 

در هفته گذشته محمود احمدی نژاد رئيس جمهور اسلامی در جمع بسيجيان تهران با انتقاد شديداللحن از رهبران دولتهای غربی خواهان محاکمه آنان به اتهام جنايت جنگی شد و گفت: "کسانی که پرونده سياه آنها سراسر نگاشته از خون ملتهای مظلوم است و نام آنها در صدر جنايکاران تاريخ ثبت است امروز در مقابل ملت ما پرچم حقوق بشر بلند کرده اند".موضعگيری  احمدی نژاد عليه انتقادات غرب از کارنامه دولتش در زمينه حقوق بشر سه روز پس از آن صورت گرفت که اتحاديه اروپا با صدور بيانيه ای از آنچه نقض آزادی بيان و حق برگزاری تجمعات در ايران می خواند ابراز نگرانی کرد.به دنبال صدور اين بيانيه، سفير بريتانيا به عنوان نماينده اتحاديه اروپا در تهران به وزارت امورخارجه ايران احضار شد تا اتحاديه اروپا نيز به نوبه خود به نقض حقوق مسلمانان مقيم کشورهای اروپايی متهم شود.سخنرانی رئيس جمهور اسلامی به مناسبت هفته موسوم به بسيج در اين کشور ايراد شد و او طی آن بدون نام بردن از دولت يا کشور خاصی خطاب به "دشمنان ملت ايران" گفت: "شما که روزانه صدها نفر از ملتها را در اقصی نقاط عالم به خاک و خون می‌ کشيد و با تحميل جنگهای خانمانسوز و تحريم دارويی به ملتهای آفريقايی، هزاران نفر را روزانه به گورستانها می ‌فرستيد، حق نداريد از حقوق بشر حرف بزنيد، شما که از رژيم غاصب صهيونيستی که هر روز ملت مظلوم فلسطين را به خاک و خون می‌ کشد حمايت می ‌کنيد، حق نداريد حرف از حقوق بشر بزنيد".او در عين اينکه انتقاد غربيها از دولت خود را زير سؤال برد و از آنان پرسيد: "شما چه کاره عالميد؟" خطاب به آنان گفت: "ملت ايران مدعی شما هستند، ما از طريق هر تريبون و در هر جلسه ‌ای ادعاهای خود را مطرح خواهيم کرد".ساعاتی پس از سخنرانی محمود احمدی نژاد، جمعی ‌از اعضای بسيج فرهنگيان تهران مقابل ساختمان دفتر سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (يونسکو) تجمع کردند و به حمايت از موضع هسته ای دولت احمدی نژاد پرداختند. اين فرهنگيان بسيجی طی بيانيه ای که در پايان تجمع قرائت شد اعلام کردند که تمام توان و تلاش خود را جهت تبيين و تشريح برنامه هسته ‌ای جمهوری اسلامی ميان دانش‌آموزان به کار خواهند گرفت.

**********

 

در هفته سپری شده جمهوری اسلامی بعد از ماه ها تاخير يک فروند ايرباس تشريفاتی،(VIP) خود را از فرانسه تحويل گرفت، ولی رييس دفتر رييس جمهوری اسلامی نمی داند آيا محمود احمدی نژاد حاضر می شود سوار اين هواپيمای گرانقيمت شود يا خير. در مراسمی که شنبه ۲۶ نوامبر در غياب وزير راه و ترابری برگزار شد، غلامحسين الهام، رييس دفتراحمدی نژاد، اين ايرباس ۳۲۱ ويژه را تحويل گرفت. قرارداد خريد اين هواپيمای دست دوم که "فقط حدود ۱۵۰۰ ساعت پرواز کرده"، در سال ۲۰۰۳ ميان دولت جمهوری اسلامی و شرکت فرانسوی سوژرما به ارزش ۳۹ ميليون دلار منعقد شد. طرف فرانسوی همچنين پذيرفت در ازای ۲۰ ميليون دلار دکوراسيون تشريفاتی در اين ايرباس تعبيه کند تا فراخور پروازهای بين المللی مقامات جمهوری اسلامی باشد. اما بعد از دو سال وقفه، شرکت سوژرما به بهانه تحريمهای آمريکا عليه ايران از تحويل هواپيما خودداری کرد. اين اختلاف تا آنجا پيش رفت که مجلس ايران دست به تحقيق و تفحص زد. در گزارش مجلس آمده بود که قرار است اين هواپيمای مسافربری با "هزينه سنگين" به اتاق خواب، حمام، دستشويی، دکوراسيون مجلل، صندلی های لوکس و کف پوش نفيس مجهز شود. اين دومين بار است که رهبران جمهوری اسلامی برای خريد هواپيمای تشريفاتی با مشکل مواجه می شوند. گفته می شود يک فروند هواپيمای تشريفاتی ديگر که قرار بود از بستگان سلطان برونئی برای شخص علی خامنه ای خريداری شود، به دليل کلاهبرداری واسطه های معامله دچار سرنوشتی نامعلوم شده است. اين کشمکش و گران تمام شدن معامله به حدی بوده است که گفته می شود رهبر ايران نيز از ميل بر سوار شدن در اين هواپيما انصراف داده ولی گفته است که اگر مقامات کشور خريد آن را ضروری می دانند، او مخالفتی ندارد.بسياری از منتقدان جمهوری اسلامی می گويند در شرايطی که ناوگان هواپيمايی کشور زير فشار تحريمهای آمريکا نياز مبرم به هواپيماهای نو دارد، اين "ولخرجی" توجيه ناپذير است، ولی رهبران جمهوری اسلامی پاسخ می دهند برای حفظ شاْن خود به عنوان نمايندگان ايران در سفرهای خارجی به اين تشريفات نياز دارند. هواپيمای تشريفاتی کنونی دولت از نوع بوئينگ است و گفته می شود اين هواپيمای ۲۹ ساله دو سال ديگر بازنشسته می شود.

 

**********

 

در هفته گذشته در اقدامی کم سابقه در تاريخ قضايی ايران، بيش از ۱۸۰ وکيل و حقوقدان با ارسال نامه ای برای محمود شاهرودی، رييس قوه قضاييه جمهوری اسلامی، خواستار آزادی فوری عبدالفتاح سلطانی، وکيل بازداشت شده اکبر گنجی و زهرا کاظمی، شدند. امضا کنندگان اين نامه نوشته اند که سلطانی بعد از بازداشتش در چهار ماه پيش ۴۲ روز در سلول انفرادی نگه داشته شده و "مابقی نيز در شرايطی مشابه سلول انفرادی و تنها با حضور فرد ديگر در سلول بوده است."آنها افزودند که وکلای مدافع اين زندانی در اين مدت موفق به ملاقات با موکل خود نشده اند و دادستانی انقلاب جمهوری اسلامی "اطلاعات متناقضی" در اختيارشان گذاشته است که "در مغايرت کامل با حقوق شهروندی و رعايت بی‌طرفی و استقلال امر قضاء است."امضاکنندگان که شمارشان به ۱۸۲ نفر بعلاوه "چند امضای ناخوانا" می رسید، در پايان از شاهرودی تقاضا کردند "به منظور تأمين امنيت حرفه‌ای حقوقدانان و رفع شائبه هرگونه اراده سياسی" سلطانی با قرار وثيقه آزاد شود و اگر اتهامی به وی وارد است، در دادگاه علنی بررسی شود.سلطانی، وکالت شماری از پرونده ‌های سياسی و مطبوعاتی از جمله پرونده اکبر گنجی، روزنامه نگار ناراضی و خانواده زهرا کاظمی، خبرنگار ايرانی کانادايی که در حين بازداشت در ايران به طرز مشکوکی کشته شد، را بر عهده داشته است. شامگاه چهارشنبه ۲۷ ژوئيه پنج مامور دادگستری به مدت چهار ساعت خانه وی را بازرسی کردند و برخی از لوازم شخصی نظير شناسنامه و گذرنامه و کيف وکالت وی را با خود بردند. اين عضو کانون مدافعان حقوق بشر در ۳۰ ژوييه در اعتراض به صدور حکم بازداشت خود و آنچه مصادره اموال شخصی اش توسط ظابطان دادگستری تهران خواند، در کانون وکلای دادگستری دست به تحصن زد و ساعاتی بعد توسط افراد لباس شخصی بازداشت شد.

 

**********

 

در هفته سپری شده و با گذشت چندين هفته از پخش شايعات مربوط به سخنان بحث برانگيز محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور اسلامی در ديداری با عبدالله جوادی آملی، يکی از روحانيون بلندپايه ايران روز يکشنبه فيلم کوتاهی از اين ديدار در سايت خبری بازتاب انتشار يافت. عليرغم اين که فيلم کامل اين ديدار، ظرف هفته های گذشته در تهران و برخی شهرستان ها روی سی دی تکثير شده و دست به دست می گشت، اقدام بی سابقه سايت بازتاب در انتشار مناقشه برانگيزترين قسمت های سخنان احمدی نژاد، بار ديگر واکنش های فراوانی نسبت به اظهارات رئيس برانگيخت. احمدی نژاد در اين ملاقات به هنگام نقل خاطرات سفرش به نيويورک برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به جوادی آملی می گويد: "روز آخری که سخنرانی کردم، تقريباً همه سران بودند، يکی از همان جمع به من گفت: «وقتی تو شروع کردی «بسم‌الله» و «اللهم» را گفتی، من ديدم يک نوری آمد، تو را احاطه کرد و تو تا آخر در يک حصن و حصاری رفتی»."رئيس جمهور ايران در تأييد سخنان اين فرد ادامه می دهد: "اين را من خودم هم احساس کردم که فضا يک دفعه عوض شد و همه حدود بيست‌ وهفت هشت دقيقه تمام، اين سران مژه نزدند، اينکه می ‌گم مژه نزدند، غلو نمی ‌کنم، اغراق نيست، چون نگاه می‌ کردم، همه سران مبهوت مانده بودند، انگار يک دستی همه آنها را گرفته بود، آنجا نشانده بود، چشم ‌ها و گوش‌ هايشان را باز کرده بود که ببينيد از جمهوری اسلامی پيام چيست." ماشاءالله شمس الواعظين، روزنامه نگار و تحليلگر مسائل سياسی با اشاره به اين که محمدرضا پهلوی، آخرين شاه ايران خود را "کمربسته امام علی" می دانست و معتقد بود يک بار "حضرت عباس" او را از مرگ حتمی نجات داده است، تأکيد می کند که بسياری از سلاطين ايران پس از عهد صفوی، خود را "ظل الله" يا سايه خداوند بر زمين می دانستند. به گفته شمس الواعظين، اکنون نيز محمود احمدی نژاد تلاش دارد "با استفاده از باورهای مذهبی مردم، روش ها يا سياست های خود را مستظهر به باورهای دينی کند." محمدعلی ابطحی از معاونان رئيس جمهور پيشين ايران، چنين ديدگاهی را آسيب زدن به اصل ديانت می داند. اکبر اعلمی، عضو فراکسيون اقليت مجلس هفتم در واکنش به اظهارات رئيس جمهور ايران گفته است: "اين که در حين سخنرانی يک انسان، هاله ‌‏ای از نور او را احاطه کند که به قول احمدی ‌‏نژاد فقط او و يکی از نزديکانش اين نور را مشاهده کنند، ادعای بزرگی است که حتی قديسين صدر اسلام هم چنين داعيه‌ ‏ای نداشتند." محسن کديور، استاد دانشگاه و پژوهشگر در مسائل دينی اعتقاد دارد آنچه بر زبان آقای احمدی نژاد جاری شده، منطبق بر واقع نبوده و صرفاً تصورات شخصی او بوده است. برخی صاحبنظران معتقدند در شرايط حساسی کنونی ايران در عرصه بين المللی، چنين اظهاراتی از سوی رئيس دولت نخواهد توانست تأثير مناسبی بر وضعيت ايران در جامعه جهانی داشته باشد.

 

**********

 

در هفته گذشته غلامحسين الهام، سخنگوی پيشين و عضو کنونی شورای نگهبان به عنوان سخنگوی دولت جمهوری اسلامی منصوب شد.الهام بر اساس مصوبه هيات وزيران جمهوری اسلامی و با حکم محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران به اين سمت گمارده شد. الهام همکاری خود با دولت جديد را در مقام رياست دفتراحمدی نژاد آغاز کرد اما طی روزهای اخير، به ويژه هنگامی که پاسخگويی به سئوالات خبرنگاران را درباره بن بست در انتخاب وزير نفت برعهده گرفت، حدس و گمانها مبنی بر انتصاب او به مقام سخنگويی دولت بالا گرفت.دولت جديد در ماههای گذشته، به دليل معرفی نکردن سخنگو مورد انتقاد قرار گرفته بود اما برخی اعضای کابينه از جمله مسعود زريبافان، دبير هيات دولت پاسخ دادند که بر مبنای قوانين موجود، معرفی سخنگو الزامی نيست.با وجود اين الهام، که سابقه سخنگويی در شورای نگهبان، نهاد ناظر بر قوانين و انتخابات ايران را نيز در کارنامه خود دارد، جزو کسانی بود که بر انتخاب يک سخنگو برای دستگاه اجرايی تاکيد داشت. مهمترين وظيفه آقای الهام در آخرين روزهايی که سخنگويی شورای نگهبان را برعهده داشت، دفاع از صحت و سلامت انتخابات رياست جمهوری بود.تشکيلات انتخاباتی شورای نگهبان که رئيس آن، محمد جهرمی اکنون وزير کار و امور اجتماعی شده است، به شدت مورد انتقاد رقبای احمدی نژاد قرار داشت که نسبت به آنچه "تخلفات انتخاباتی" می ناميدند، معترض بودند.اما شورای نگهبان نهايتا صحت نتايج انتخابات دو مرحله ای رياست جمهوری را تاييد کرد و محمود احمدی نژاد به عنوان هفتمين رئيس جمهور ايران برگزيده شد.الهام پس از تشکيل دولت جديد و آغاز فعاليت در دفتر رياست جمهوری از سخنگويی شورای نگهبان کناره گرفت و ماه گذشته اين مقام را به عباسعلی کدخدايی، يکی ديگر از اعضای شورا واگذاشت. اما او همچنان به عنوان يکی از شش عضو حقوقدان در اين شورای دوازده نفره باقی مانده است.اعضای شورای نگهبان، عضويت در آن را شغل تلقی نمی کنند و عقيده دارند که اين نهاد پرنفوذ، جزو هيچيک از قوای سه گانه جمهوری اسلامی محسوب نمی شود و به همين دليل حضور همزمان اعضای آن در ساير دستگاههای اجرائی و قضائی، به اصل تفکيک قوا لطمه نمی زند.پيش از اين، حسن حبيبی که سه دوره در شورای نگهبان عضويت داشت، همزمان به مدت دوازده سال در دوران سه دولت، معاون اول رئيس جمهور نيز بود.با وجود اين، برخی از اعضای شورای نگهبان در دوره های گذشته مانند محمدرضا عباسی فرد و رضا زواره ای، برای شرکت در انتخابات پارلمانی يا رياست جمهوری از عضويت در اين شورا استعفا دادند.

 

**********

 

در هفته گذشته و پس از آنکه وزارت امورخارجه آمريکا تأييد کرد که به زلمی خليلزاد، سفير اين کشور در عراق اختيار داده شده است که درباره مسائل مربوط به عراق با مقامهای ايرانی گفتگو کند، حميدرضا آصفی معاون و سخنگوی وزارت امورخارجه اعلام کرد که مذاکره با آمريکا در دستور کار کشورش قرار ندارد. واکنش آصفی به اين خبر هنگام ورود او به دمشق که به منظور ملاقات با برخی مقامهای کشور سوريه انجام شده صورت گرفت.وزارت خارجه آمريکا تأکيد کرده که خليلزاد به طور محدود و تنها درباره امور مربوط به عراق حق مذاکره با مقامهای ايرانی دارد و مقامهای آمريکايی در گذشته چنين تماسهايی با ايران درباره افغانستان داشته اند.شان مک کورمک سخنگوی وزارت خارجه آمريکا همچنين در مورد تماسهايی که زلمی خليلزاد احتمالاً با ايران برقرار خواهد کرد، گفت که چنين تماسيهايی تأثيری بر مناسبات از هم گسيخته ايران و آمريکا نخواهد داشت.انتظار می رود دولت آمريکا در جريان اين گونه تماس های احتمالی خواستار کمک ايران برای افزايش امنيت در مرز مشترک ايران و عراق شود.تأييد خبر اتخاذ چنين تصميمی در دولت آمريکا چند هفته پس از اظهارات کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا در کميسيون روابط خارجی مجلس سنای اين کشور صورت گرفت که آن گونه که در گزارشها آمده، او از بررسی امکان تماس مستقيم با ايران به عنوان بخشی از تلاش ها برای فائق آمدن بر درگيری های خبر داده و گفته بود: "می خواهيم ببينيم اين کار فايده ای دارد؟".

 

**********

 

در هفته گذشته منوچهر متکی وزير امورخارجه رژیم  طی نشست خبری مشترکی با همتای ترک خود عبدالله گل در آنکارا اعلام کرد که کشورش تا دو هفته ديگر يعنی در اواسط ماه دسامبر، مذاکرات هسته ای خود با اتحاديه اروپا را از سر خواهد گرفت.به گفته وی، اين مذاکرات که ميان ايران و دولتهای بريتانيا، فرانسه و آلمان صورت خواهد گرفت ابتدا از سطوح پايينتر طبق برنامه زمانبندی شده ای شروع خواهد شد و سپس به سطح وزيران ارتقا خواهد يافت.متکی محل اين مذاکرات را اعلام نکرد.همزمان با اظهارات متکی، نيکلاس برنز معاون وزيرخارجه آمريکا پس از سخنرانی در دانشکده مطالعات پيشرفته بين المللی دانشگاه جان هاپکينز به جمعی از خبرنگاران گفت که اگر دور بعدی مذاکرات اتمی ايران و اروپا هم شکست بخورد، اروپا و ديگر کشورهای دنيا بايد ايران را تحت فشار اقتصادی قراردهند.او در اين ميان به هند اشاره کرد و گفت که اين کشور تصميم گرفته است که اگر ايران اختلاف خود با غرب را بر سر برنامه هسته ای اش رفع نکند، از طرح چند ميليارد دلاری خريد گاز از ايران صرف نظرخواهد کرد.چند روز پيش از اظهارات متکی در مورد ازسرگيری مذاکرات اتمی با اين سه دولت اروپايی، وزيران خارجه اين دولتها نامه ای برای او نوشته و پيشنهاد داده بودند که اين مذاکرات در ماه دسامبر از سرگرفته شود.اين نامه در واقع پاسخی بود به نامه علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنيت ملی و مسئول مذاکرات هسته ای ايران که اواسط نوامبر برای دولتهای طرف مذاکره فرستاده و برای ازسرگيری مذاکرات اعلام آمادگی کرده بود. یک روز پس از اظهارات متکی گريگوری شولت نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی طی گفتگويی با خبرنگاران ابراز اميدواری کرد که ايران به سر مذاکرات اتمی خود با دولتهای اروپايی بازگردد.او گفت که فرصتی برای مردم ايران فراهم آمده است اما سؤال اينجاست که آيا رهبران ايران نيز آنچه برای مردمشان بهتر است را می خواهند يا اينکه ترجيح می دهند همچنان "راه خطرناکی" را که اکنون در آن قرار دارند پی بگيرند. به دنبال این اظهارات نیز در اواخر همین هفته آريل شارون، نخست وزير اسرائيل گفت برای آنکه ايران نتواند سلاح هسته ای توليد کند، بايد اين کشور را تحت فشار ديپلماتيک قرار داد. شارون به خبرنگاران گفت اطمينان دارد که اقدام نظامی تنها در زمانی بررسی خواهد شد که تمام راه های ديپلماتيک ناموفق مانده باشد. پيش از آن نيز شائول موفاز، وزير دفاع اسرائيل از جامعه بين الملل خواست از ديپلماسی و تحريم های سازمان ملل متحد برای "جلوگيری از توليد سلاح هسته ای توسط ايران" استفاده کند. موفاز افزود اسرائيل حمله به ايران را در نظر ندارد، اسرائيل در دهه 1980 راکتور هسته ای عراق را بمباران کرد. به گفته خبرنگاران، شائول موفاز که ايرانی الاصل است قبلاً گفته بود از اقدامات احتمالی بازدارنده عليه ايران حمايت می کند.

 

**********

 

در هفته گذشته کانون نویسنگان ایران طی دو اطلاعیه جداگانه در خصوص کارگران سقز و قتلهای زنجیره¬ای چنین نوشت :

مردم شريف و آزاده‌ی ايران

هفت‌سال پيش در آذر ماه سال هفتاد و هفت شب پرستانی كه تاب شنيدن صدای حق‌ طلبانه‌ی مردم را نداشتند، دست به خون شمار ديگری از آزادي‌خواهان و دگر انديشان آلودند. و اگرچه قتل‌های آذر هفتاد و هفت نخستين موارد از اين جنايات فجيع نبود، و پيشينه‌ی آن به قتل‌های سال‌های پيش و كشتارهای هولناك دهه‌ی شصت برمي‌گشت، اما ربايش‌ها و قتل‌های پی در پی دگر انديشان در سال هفتاد و هفت در فواصل كوتاه زمانی و به شيوه‌ای انجام شد كه نشان مي‌داد به‌ويژه ارعاب و انعكاس وحشت‌آور آن در جامعه مورد نظر آمران و عاملان اين جنايات است. پيدا شدن اجساد مثله شده پروانه و داريوش ‌فروهر، دو تن از فعالان سياسی سال‌خورده در خانه‌ی آنان، يعنی حريم خصوصی و امن آنان و كشف اجساد محمد مختاری و محمد جعفر پوينده، دو تن ار اعضای كانون نويسندگان ايران كه به طرز فجيعی خفه شده بودند، در بيابان‌های اطراف تهران خبر از يورشی ويژه و تازه مي‌داد و اگرچه به‌دنبال اعتراضات گسترده‌ی جامعه و مردم، پرونده‌ای در قالب چهار قتل زنجيره‌‌ای با برخی از عوامل اجرايی و خورده‌پای اين جنايات تشكيل و به‌طور نمايشی به دادگاه فرستاده شد تا قضيه به‌گونه‌ای "جمع شود". اما نه‌تنها خواسته‌ی مردم در زمينه‌ی رسيدگی صادقانه و جدی و افشای منشاء اصلی و ابعاد مختلف اين جريان و مجازات آمران و عاملان آن جامعه‌ی عمل نپوشيد، بلكه ناصر زرافشان، عضو كانون و وكيل خانواده‌های قربانيان اين جنايات نيز به‌خاطر پافشاری بر افشای حقيقت و انجام تحقيقات جدی و بي‌طرفانه اكنون چهارمين سال زندان خود را مي‌گذراند. و اين پرونده هم‌چنان در محضر جامعه مفتوح باقي‌مانده است. كانون نويسندگان ايران هم‌چنان به روشن شدن حقيقت ماجرا ـ و تمامی حقيقت ـ در اين پرونده و تعقيب آمران و عاملان اين قتل‌ها و آزادی بي‌قيد و شرط ناصر زرافشان پای مي‌فشارد. تا ديو مهيب خودسری نتواند بار ديگر در تعرض به آزادی و حقوق مردم سر بلند كند.

كانون نويسندگان ايران

آذر هزار و سيصد و هشتاد و چهار

و

مردم شريف و آزاده‌ی ايران

چنان كه می دانيد آقای محسن حكيمی ( عضو كانون نويسندگان ايران ) به همراه آقايان محمود صالحی ، جلال حسينی ، محمد عبدی پور و برهان ديوارگر در ارديبهشت 1383 در حالی كه عازم محل برگزاری مراسم اول ماه مه ( روز جهانی كارگر) در شهر سقز بودند، پيش از رسيدن به محل برگزاری مراسم ، دستگير و پس از گذراندن زمانی در سلول های انفرادي، همراه دو تن ديگر ( آقايان هادی تنومند و اسماعيل خودكام ) با قرارهای سنگين آزاد شدند. پس از آن كه بيش از 10 بار جلسه رسمی اعلان شد و به تعويق افتاد و پس از مراجعات مكرر وكلای پرونده به دادگاه در شهر سقز ؛ نهايتا در ماه آبان 1384 احكام صادره دادگاه انقلاب اسلامی در باره ايشان بدين شرح اعلام شد:

محمودصالحی پنج سال زندان و سه سال تبعيد در شهرستان قروه

جلال حسينی سه سال زندان

محسن حكيمی دو سال زندان

محمد عبدی پور دو سال زندان

برهان ديوارگر دو سال زندان

و هادی تنومند و اسماعيل خودكام قرار منع تعقيب .

مردم شريف ايران

كانون نويسندگان ايران بر اين باور است كه اين محكوم شدگان در صدد استفاده از حقوق قانونی خود برای بزرگداشت روز جهانی كارگر بوده اند. اين حقی است كه اعلاميه جهانی حقوق بشر تعهدات ايران ناشی از كنوانسيون های سازمان بين المللی كار و حتی قانون كار ايران آن را به رسميت شناخته است . ما در دفاع از آزادی انديشه و بيان و حق برگزاری تجمعات قانونی نسبت به احكام صادره اعتراض داريم و آن را غير قانونی و مغاير با حقوق بشر می دانيم و خواهان لغو فوری آن هستيم .

كانون نويسندگان ايران

9 / 9 /1384

 

**********

 

در هفته گذشته اعلام شد که کشورهای دانمارک، فنلاند، ايرلند، نروژ و هلند در شمال اروپا، امسال در راس شاخص آزادی مطبوعات، کره شمالی در آخرين رديف فهرست 167 کشور جهان و ايران در رديف 148 قرار گرفتند. شاخص آزادی مطبوعات در کشورهای جهان بر اساس نظرخواهی از روزنامه نگاران پژوهشگران و حقوقدانان کشورهای مختلف تهيه می شود. در ايران در کنار روزنامه نگاران زندانی چون مسعود باستانی و اکبر گنجی و دهقانی تفتي، مديران مسئول نشريات صبح کرج، روانشناسی جامعه، کار و کارگر و نسيم صبا نيز روز سيزدهم آذرماه محاکمه می شوند. در همين حال کميته حمايت از روزنامه نگاران در نيويورک روز سه شنبه اعلام کرد 12 روزنامه نگار در اتيوپی يا حبشه توسط دولت اين کشور بازداشت و زندانی شده اند.

همچنین در هفته گذشته  سازمان توسعه و همكاريهاى اقتصادى اعلام كرد: بدهى ايران به بانكهاى خارجى در پايان ماه ژوئن 2005 با افزايش 10 درصدى نسبت به ماه مارس امسال به بيش از 2/13 ميليارد دلار رسيد. سازمان توسعه و همكاريهاى اقتصادى با همكارى بانك جهاني، صندوق بين‌المللى پول و بانك تسويه‌حسابهاى بين‌المللى اقدام به انتشار گزارشى در مورد ديون خارجى كشورهاى مختلف جهان كرده است. در اين گزارش جمهورى اسلامى ايران جزء كشورهاى با بدهى اندك قرار گرفته و آمده است: حجم كل ديون خارجى ايران در پايان ماه ژوئن با 10 درصد افزايش نسبت به سه ماه قبل از آن به 2/13 ميليارد دلار رسيد.

ديون خارجى ايران در پايان ماه مارس 90/11 ميليارد دلار اعلام شده بود.براساس اين گزارش ديون خارجى ايران از سال 2002 به بعد با افزايش قابل ملاحظه‌اى مواجه بوده است. در حالى كه در پايان سال 2002 حجم كل ديون خارجى ايران به 55/4 ميليارد دلار رسيد اين رقم با افزايش 260 درصدى در سال 2004 به 96/11 ميليارد دلار رسيد. و آماری دیگر در هفته گذشته حکایت از آن داشت که براساس گزارش عفو بين الملل چين و ايران دو کشوری هستند که سال گذشته بيشترين تعداد افراد را اعدام کردند. در گزارش خبرگزاری رويترز اشاره شده است که شمار اعداميان سال 2004 ميلادی بيشترين تعداد در 25 سال گذشته بوده است. سال پيش 3400 تن در چين اعدام شدند. براساس گزارش عفو بين الملل ايران و چين دو کشوری هستند که هنوز کودکان را اعدام می کنند. تعداد اعدام شدگان در ايران در سال گذشته 159 نفر ذکر شده که سه کودک در ميان آنان بودند. از جمله دختر 16 ساله ای که بخاطر مسائلی موسوم به مغايرت با عفت عمومی به دار آويخته شد. در اين آمار پس از چين ايران با بالاترين تعداد اعدام شدگان در مقام دوم قرار دارد. در همين سال در آمريکا 59 تن و در ويتنام 64 نفر اعدام شدند. عفو بين الملل در گزارش خود افزوده است که سال گذشته بيش از 3797 نفر در جهان اعدام شدند. در حال حاضر 120 کشور از صدور حکم اعدام خودداری می کنند.

 

**********

 

و سرانجام اینکه در هفته گذشته خبرگزاری ایسنا در خبری از غارت منابع کردستان نوشت : گواهى كشف معدن طلاى ساري‌گونى واقع در استان كردستان براى شركت زركوه متشكل از دو شركت ايرانى و انگليسى صادر شد. محمدحسين بصيرى ـ معاون وزير صنايع و معادن درامور معدن ـ در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت خبرگزارى دانشجويان ايران(ايسنا)، افزود: گواهى كشف معدن طلاى كردستان براساس قوانين سرمايه‌گذارى ايران صادر شده و با توجه به اين كه شركت خدمات اكتشافى كشور، بخش خصوصى محسوب مي‌شود و در واقع اين بخش اقدام به مشاركت با يك شركت خارجى كرده است، طبق قوانين حمايت از سرمايه‌گذاري، وزارت صنايع و معادن نمي‌تواند در اين زمينه دخالت كند. وى در خصوص سقف زمانى تعيين شده براى بهره‌بردارى از معدن طلاى كردستان توسط شركت زركوه اظهار بي‌اطلاعى كرد و گفت: ما مخالف حضور سرمايه‌ گذاران خارجى در بخش معدن نيستيم و البته در حال حاضر جلب سرمايه‌گذاران داخلى در اولويت قرار دارد و در صورتى كه نياز بخش معدن از طريق سرمايه‌هاى داخلى برطرف نشود، از سرمايه‌گذاران خارجى نيز استفاده خواهيم كرد. وى تاكيد كرد: هيچ منعى براى حضور سرمايه‌گذاران خارجى در بخش معدن وجود ندارد، ولى در ابتدا بايد سعى در جلب و هدايت سرمايه‌هاى داخلى به سمت معدن داشته باشيم. بصيرى در پاسخ به اين سوال كه آيا در استراتژى جديد معدن امكان كاهش سهم سرمايه‌گذاران خارجى وجود دارد يا خير گفت: فعلا در قانون، منعى براى سرمايه‌گذارى خارجى وجود ندارد، ولى از تصميم دولت در خصوص كاهش يا عدم كاهش اين سهم اطلاعى ندارم. وى افزود: تدوين استراتژى بخش معدن نيازمند كار مطالعاتى است كه اين مساله نيز با اختصاص بودجه موردنياز محقق خواهد شد.او در مورد بودجه موردنياز براى تدوين استراتژى بخش معدن به خبرنگار ايسنا گفت: ما براى آغاز به كار تدوين اين طرح طى امسال 500 ميليون تومان بودجه درخواست كرده‌ايم كه پيگيرى اين مساله جهت دريافت بودجه از سازمان مديريت در حال انجام است كه در صورت تخصيص اين بودجه، كار تدوين استراتژى در كمتر از يك سال امكان‌پذير خواهد بود.

 

 

 

 

 

در هفته گذشته رویا طلوعی مسئول کانون زنان کرد مدافع صلح و حقوق بشرو سردبير نشريه‌ راسان، که‌ پس از تظاهرات مرداد ماه گذشته ‌در شهر سنندج در اعتراص به‌ قتل جوان مهابادی "شوانه‌ قادری" دستگير شده‌ و 66 روزدر سلول انفرادی و زندان مرکزی سنندج تحت آزار و شکنجه‌ قرار داشت، مجددا به شعبه ی اول دادگاه انقلاب سنندج احضار شد و قرار است سی ام آذر ماه در دادگاه محاکمه گردد. رويا طلوعی هم اکنون با قرار وثيقه‌ 100 ميليون تومانی به‌ طور موقت آزاد است. مطابق کيفرخواست صادره در پرونده‌ مشترکی که‌ تدارک ديده‌ شده‌، رويا طلوعی بعنوان متهم رديف اول، اجلال قوامی متهم رديف دوم و سعيد ساعدی به‌ عنوان متهم رديف سوم معرفی شده‌ و به‌ اتهام رهبری و سازماندهی تظاهرات سنندج و اقدام عليه امنيت ملي، مطابق ماده‌ 186 به‌ عنوان محارب شناخته‌ شده‌ و برای آنان درخواست اشد مجازات نموده‌اند. قابل ذکر است که‌ مجازات محارب در قوانين جزايی ايران شامل 4 مورد زير است:

1. قتل

2. بدار آويختن

3. قطع دست چپ و پای راست

4. تبعيد دائم بطوريکه‌ امکان ارتباط با مردم را نداشته‌ باشد *

علاوه‌ بر اتهامات مشترک، برای هر يک از متهمين اتهامات عديده‌ ديگری نيز عنوان شده‌ که‌ موارد اتهامی رويا طلوعي، شرکت فعال و موثر در تحصن غير قانونی 8 مرداد در سنندج و نمايندگی و سخنگويی از جانب متحصنين و طرح درخواستهای آنان مبنی بر محاکمه‌ علنی قاتلين شوانه‌ قادری و آزادی زندانيان سياسی و قرائت بياننامه‌ متحصنين، راه اندازی و شرکت فعال و موثر در تظاهرات 10 مرداد سنندج و تهيه‌ و پخش شبنامه‌ جهت دعوت از مردم برای حضور در تظاهرات، تهيه‌ عکس از برخورد نيروی انتظامی با مردم به‌ قصد ارسال برای سايتهای ضد نظام، خبر رسانی درباره‌ اغتشاشات، چاپ کتاب خود به‌ زبان کردی در کردستان عراق با اذعان به‌ اينکه‌ در ايران بعلت سانسور حاکم اجازه‌ چاپ نخواهد گرفت، ملاقات با سران گروههای کومله‌ و دمکرات در داخل و خارج کشور، ديدار با ليلا زانا، دفاع از فدراليسم در ايران و بهمين دليل ترويج افکار تجزيه‌ طلبانه، مصاحبه‌ با راديوهای بيگانه‌ و ضد انقلاب، خروج غير قانونی از مرز ايران و عراق جهت شرکت در فستيوال گلاويژ، مصاحبه‌ با روزنامه‌های کردستان عراق و آرزوی آزادی کردستان ايران و کشور ايران از شر رژيم حاکم، تهيه‌ مقالات ضد نظام و ارسال برای سايتهای اينترنتي، تخريب اموال دولتی به‌ جهت راه اندازی تظاهرات، تعريف از شوانه‌ قادری و تحريف واقعيت (زيرا شوانه‌ فاسد و شرابخوار و مردم آزار بوده!) اعلام شده است. قابل ذکر است که‌ بنا بر توصيه‌ اداره‌ اطلاعات بانکهاي‌ کشاورزی و رفاه و تعدادی ادارات دولتی از متهمين شکايات نموده‌ و ادعای خسارت نموده‌اند.

 

**********

 

منابع : بی بی سی ، روشنگری ، روز و ...

 

www.koorso.blogfa.com