440 $ میلیارد دلار، اوج افزایش هزینه جنگ امریکا

 

 روزنامه گاردین

Julian Borger

ترجمه: کامران الوند

k_alvand@yahoo.com

 

 

 

با افزایش 20 در صد به بودجه اشغال و تداوم  حضور نظامی امریکا در عراق با توجه به تصمیم جهت  کاهش نیروی های نظامی بزودی هزینه جنگ درعراق برابر با کل هزینه های 13  سال  جنگ امریکا  در ویتنام خواهد  رسید.

 

مقامات دولت بوش اذعان داشتند در صدد اند در جهت ادامه حضور نظامی ارتش امریکا در عراق و افغانستان برای سال مالی در پیش 120میلیارد دلار  بودجه اختصاص دهند که با تخصیص  این رغم به  کل هزینه های جنگ  بالغ بر 440 میلیارد دلار خواهد شد.

 

بودجه در خواستی 120 میلیارد دلاری  که به زودی جهت تصویب به کنگره پیشنهاد خواهد شد  نسبت به سال گذشته  20 در صد افزایش نشان میدهد. علیرغم اینکه ارتش و دولت بوش در صدد کاهش پرسنل نظامی مستقر در هر دو جبهه جنگ ،عراق و افغانستان در ماههای اتی می باشند. هزینه های جنگ در عراق به تنهایی در شرایط  حاضر مساوی است با هزینه جنگ امریکا در کره ، که با ارزش دلار امروزی بالغ بر 330 میلیارد دلارمیشود.در ضمن مجموع کل هزینه های جنگ"جنگ با ترور"( که با برچسب جنگ دراز مدت در پنتاگون نامیده میشود) هم اکنون نزدیک بر نیم تریلیون دلار(500 میلیارد دلار) که بزودی برابر  با 13 سال جنگ امریکا در ویتنام خواهد بود.

 

 به نظر  ا ستیون کوسیک( Steven  Kosiak )  کارشناس بودجه و هزینه های نظامی از مرکز استراتژیک  ارزیابی بودجه نظامی، در واشینگتون دی سی "دلایل متعددی که باعث شگفتی   نسبت به  این میزان از افزایش  هزینه وجود دارد از انجا  ناشی میشود که  اداره بودجه کنگره امریکا براورد نموده بود  وزارت دفاع نیازمند 85 میلیارد دلار بودجه در  سال جاری می باشد.

 

جوول کاپلانJoel  Kaplan ) یکی ار مسئولین بودجه کاخ سفید، ابراز داشت که  بودجه مازاد صرف خرید ادوات و سلاح های  جدید جنگی در جهت استفاده در بیابان و  در تسریع  اموزش نیروهای عراقی و هم چنین  برای حفاظت نیروهای امریکایی در برابر بمب های کار گذاشته در جاده های عراق مصرف خواهد شد که البته شامل بازسازی عراق  نخواهد بود.

 

رونالد رامزفیلد وزیر دفاع امریکا زمانی ادعا کرده بود که حمله نظامی به عراق  50 میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت. مشاور اقصادی سابق جورج بوش لورنس لیندسی  ) Lawrence Lindsey  را  وادار به استعفا نمودند چون هشدار داده بود که جنگ در عراق 200 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

جوزف استیگلیتز "Joseph Stiglitz"برنده  جایزه نوبل در اقتصاد ،از دانشگاه کلمبیا بررسی نمود که ادامه  جنگ  در عراق  در نهایت 2 تریلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت که این هزینه شامل  پرداخت غرامت به مصدمان و مجروعان جنگی می باشد.

پیش فرض ها  و براوردهای  نادرست مقامات امریکایی  در رابطه با میزان هزینه های حمله نظامی و اشغال عراق بر اساس این خوش باوری استوار بود که بعد از سرنگونی رژیم صدام در ابعاد گسترده  مورد استقبال مردم عراق  قرار خواهند گرفت و به فوریت  قدرت را در دست دولت جدید در بغداد قرار خواهند داد.

تخصیص بودجه مازاد در جهت ادامه عملیات  جنگی در عراق و افغانستان فرای  بودجه سالانه وزارت دفاع می باشد.بودجه سال 2007 بالغ 439 میلیارد دلار با افزایش 5 در صد تعیین شده  است.

پنتاگون با ارسال بودجه به کنگره هم زمان در جهت تدوین اشتراتژی دراز مدت توسعه  نیروهای ویژه و متحرک در غالب واحد های کوچک و همچنین 15 در صد افزایش عملیات های نظامی و نیروهای ویژه هوانیروز، بطور تقریبی 4000  پرسنل جدید در جهت عملیات های روان جنگی استخدام خواهد کرد.

کارشناسان نظامی ضمن حمایت از برنامه های پنتاگون در باز سازماندهی ارتش مردداند که از کجا هزینه این تغییرات تامین میشود و در برنامه پنتاگون هیچ اشاره به کاهش و بازنگری نسبت به طرح و توسعه سلاحهای بحث برانگیز از جمله   جنگندهای F22 و F35 و ناو نیروی دریایی  DDX نشده است.