jadi | 2006-02-11 13:59

پشت پرده کاريکاتورها

http://sharareha.blogfa.com/post-4.aspx

هیاهو برای هیچ/ماجرا پشت پرده چاپ کاریکاتور های محمد

۱- چند کاریکاتور در یک نشریه محلی در کشور بی سروصدایی مثل دانمارک بعد از ۵ ماه آتشی در قسمتی از جهان که محل سکونت اسلامگرایان است به پا می کند و برخی از حاکمان این کشور ها هم برای حفظ منافع خود به آتش این معرکه دامن می زنند.

۲- اسلام سیاسی و سرمایه داری پسر عمو های یکدیگرند. در یک رابطه ی دیالکتیکی همدیگر را تکمیل می کنند. در این ماجرا هم معلوم شد که یک شرکت نفتی دانمارکی برای ایجاد بحران نفتی و کسب سود بیشتر این کار را انجام داده است! در مقابل هم کشور های اسلامی برای سرپوش نهادن بر اختناق و دیکتاتوری و فقر و بی چارگی که مردم ساکن در ان جا گرفتار انند این هیاهو ها را به راه انداختند.

۳- سرمایه داری همواره نیاز به این گونه بحران های دست ساخته خود دارد. تا با حربه های گوناگون بازار مصرف و روابط تولیدی را به نفع خود بازسازی کند. در مقابل حکومت های عقب مانده ی اسلامی نیز نیاز دارند که برای چند صباحی بر احساسات کور مردم شان که در ارتجاع سیاه مذهبی نگاه داشته شده اند سوار شوند تا آنان را از مشکلات واقعی و تضاد های اصلی دور کنند.

۴- آن جوان ایرانی دشمنش دانمارک نیست دشمنش کسی است که او را از ابتدایی ترین حقوقش که همانا کار و یک زندگی راحت است محروم ساخته ! آن دختر ایرانی دشمنش کسی است که او را از آزادی ابتدایی محروم کرده و او همچون برده ی خانگی رفتار می کند. آن مرد کارگر ایرانی به جای آن که به آمریکا و اسرائیل و دانمارک و نروژ فحش دهد باید به سرمایه دار هم دین؟! هم وطن  خود فحش دهد که او را استثمار می کند و هر کسی را هم که برای گرفتن حقوق خود مبارزه می کند همانند سندیکای شرکت واحد اتوبوس رانی به وحشیانه ترین شکل سرکوب می کند!

۵- تضاد های اصلی را فراموش نکنیم! ماجرای این کاریکاتور ها نشان داد که اسلام سیاسی و سرمایه داری لجام گسیخته پسر عمو های خوبی برای هم هستند در کوچه و در انظار عمومی بر سر و کله هم می زنند اما آخر شب با هم تخته نرد بازی می کنند وفالوده می خورند! منافع این دو  در این ماجرا تامین شده و تنها ضرر کننده هل آن کارگران دانمارکی اند که از تاحریم کالا های کارخانه شان متضرر می شوند و جوانان و اکثریت محروم مردمان کشور های اسلامی که گرفتار حاکمان خودند و در خواب ارتجاع مذهبی فرو رفته اند!

پ.ن: دلم به حال آن چند نفری که در افغانستان و پاکستان و مصر در حین تظاهرات کشته شدند می سوزد! اینان قربانیان جهل تحمیل شده بهشان و سود طلبی سرمایه داری شدند!

ماجرای اصلی چاپ این کاریکاتور ها را در اینجا بخوانید و به دیگران هم بدهید!**

 

http://www.ir19.org/?q=node/34

 

گذري

من هميشه يکي از مخالفين توطئه دانستن هر چيزي بوده و هستم. به نظر من اکثر بدبختي ها به اين دليل سر ما مي آيند که خودمان مي پذيريمشان. اما در مورد اين جريان جديد مشهور به "کارتون"ها، طرفدار تئوري توطئه هستم و شديدا معتقدم که جريان چيزي جداي از توهين به مقدسات است. چرا ؟ چون به راحتي مي بينم که جرياني از پنج ماه قبل بيرون کشيده شده و ناگهان کل رسانه هاي جهان را پر کرده است.
اين طبيعي نيست پس به جاي رسانه هاي مرسوم به رسانه هاي جايگزين (
Alternative Media) نگاهي مي اندازم تا ببينم خود اروپايي ها و رسانه هاي مستقل، درباره اين جريان چه مي گويند. به نتايج جالبي رسيدم.

حالا بگذاريد به دو نکته بانمک نگاه کنيم که درست همزمان با گسترش جريان کارتون ها مشهور شدند:

مجله اي که کارتون هاي توهين آميز را چاپ کرده است، از سال 2003 در اختيار سازماني به نام JP/Politikens Hus است. مدير اين شرکت Merte Eldrup است که همسر مدير شرکت نفتي DONG به نام Anders Eldrup است.
شرکت
DONt اصلي ترين تامين کننده انرژي دانمارک و سرمايه گذار در منابع نفتي درياي شمالي، گاز و برق و صادر کننده انرژي به اروپاي شمالي است. DONG همنچنين روي پروژه هاي خط لوله اروپا کار مي کند. از 1980 اين شرکت وارد کننده نفت از عربستان صعودي بوده است و از نظر قانوني حالا بايد سهام آن به عموم مردم فروخته شود. فروش اوليه سهام به مردم در سال 2007 خواهد بود و حالا با دو سوال طرفيم:
1. در سالي که آخرين سال فعاليت
DONG با سهام خصوصي است، چه چيزي مفيدتر از يک بحران نفتي و کاهش واردات از عربستان است ؟
2. چه چيزي به جز مطالبي که کل سايت هاي خبري و تلويزيون ها و وبلاگ ها درباره آن صحبت کنند مي تواند فروش يک نشريه را بالا ببرد ؟
3. چه چيزي است که دقيقا اين دو سوال را به شکل مشترک جواب مي دهد به جز کاريکاتورهايي از مقدس ترين چهره عربستان صعودي‌ ؟

عجيب بود نه ؟ اما اين نکته اي که نيست که همه روي آن هم داستان باشند. چيزي که بيشترين توجه رسانه هاي مستقل را به خود جلب کرده اين است :

در حدود يک ماه قبل مراسم حج در عربستان صعودي برگزار شد و طي آن چند صد زائر کشته شدند. مقصر اصلي دولت عربستان بود چرا که بعد از وقوع هر ساله حوادثي مشابه، هنوز نتوانسته امنيت و نظم کافي در مراسم را برقرار کند (سال گذشته هم 251 نفر دقيقا در همان جا کشته شدند).
اين جريان مي توانست به بزرگترين گلايه جهان اسلام از حکومتي تبديل شود که خود را سردمدار مسلمانان جهان مي داند. حتي خود خبر - بدون هيچ تفسيري - تبليغي بسيار منفي براي عربستان و خاندان صعودي است. پس درست پس از آنکه 350 زائر در حج کشته مي شوند، روزنامه هاي عربستان که کاملا تحت کنترل دولت صعودي هستند شروع مي کنند به چاپ روزانه چهار مقاله عليه حکومت دانمارک و تقاضا از مسلمانان جهان براي اعتراض به اين جريان.
هزمان دولت صعودي از دانمارک مي خواهد که معذرت خواهي کند - در حالي که اين مساله هيچ ربطي به دولت ندارد - و سپس به تظاهرات سازمان مي دهد. بعد از دو هفته لبنان سفارت خود در دانمارک را تعطيل مي کند و بعد در اندونزي به سفارت دانمارک حمله مي شود. حالا خبر جديدي براي مسلمان ها ساخته شده که مساله کشته شدن زائران خانه خدا را به راحتي تحت الشعاع قرار مي دهد. جريان در سوريه و لبنان و ... ادامه مي يابد.

اين فقط يک نظر بود. سانسور نکنيد. فحش ندهيد. فکر کنيد و تصميم بگيريد. اينترنت را بگرديد دنبال کاريکاتورهاي ديگري از خدا، پيامبران و ... و ببينيد آيا اين اولين باري که اين اتفاق مي افتاد ؟ به اين فکر کنيد که همين کاريکاتورها چند ماه قبل در مصر تجديد چاپ شدند و مشکلي پيش نيامد. پس چرا درست پس از جريان مرگ 350 زائر حج و بحثهاي مفصل درباره شيوه اداره کعبه است که ....

ايران 19

يکي از منابع : http://blog.newspaperindex.com/
يکي ديگر از منابع درباره حج: http://danielhg.blogspot.com/2006/02/pictures-of-prophet.html
بازهم حج: http://www.dailykos.com/story/2006/2/5/13149/60748