در حاشیه نمایشگاه نوزدهمین نمایشگاه کتاب تهران

 

احمد زاهدی لنگرودی

http://leebar.blogspot.com

 

دولت بناپارتی احمدی نژاد روز به روز قلدرتر می شود. به نحوی که وزیر ارشاد اسلامی این حکومت، در افتتاحیه نوزدهمین نمایشگاه کتاب تهران از لفظ "سال دیگر ما زورمان می رسد..." در برخورد با اهالی نشر و فرهنگ استفاده کرد.

کمیته نظارت و ارزشیابی برای جلوگیری از پخش کتابهای مساله دار در نمایشگاه تشکیل شده است که اهم فشار این کمیته بر ناشران مستقل است. از مشکلات فراوان به وجود آمده یکی اخطار برای جمع کردن برخی کتاب ها است به بهانه این است که قبل از سال 1382 منتشر شده اند و تاکید بر حذف کتب مارکسیستی، خاطرات و کتابهای جنبش معاصر چپ است. کتابهایی چون "مصطفاشعائیان"، "خاطرات یک زن توده ای"و... مورد توجه کمیته هستند و دستور خروج آن ها از نمایشگاه داده شده است. در روزهای گذشته به طور مشخص نشر شادان، طبیب، سالی، دیگر و ماکان مورد توجه کمیته بودند که تاکنون نشر شادان از نمایشگاه اخراج و غرفه آن ها بسته شده است. فشار بر انتشارات کرد زبان و اقلیت های دینی زیاد است و به کردها گفته شده است که کتابهای زبان کردی خود را تنها در استان خود اجازه دارند که ارائه دهند. تفکیک شدید جنسیتی در نمایشگاه به چشم می خورد و از حضور نویسندگان زن در غرفه های نشر به بهانه حفظ حجاب جلوگیری می کنند.  

بی انظباطی کامل در نظم و اداره نمایشگاه به چشم می خورد. محل غرفه ها غالباً درست انتخاب نشده و تذکرات بی مورد و همراه با توهین و اهانت درباب حجاب بانوان همواره وجود دارد. نمایشگاه کتاب امسال بی رونق و زیر فشار جو امنیتی برای ناشرین مستقل همچنان به کار خود ادامه می دهد. اما، بازار کتاب و نش از رونق افتاده است و نمایشگاه به تفرجگاهی صرف مبدل شده است. رژیم قصد دارد با این فشارها ناشرین مستقل را از شرکت در نمایشگاه و ارتباط مستقیم با مردم، منصرف کند و با ناشرینی که مقاومت می کنند نیز برخورد حذفی نشان می دهد. تاکنون چندین ناشر به دلالیل واهی از نمایشگاه اخراج شده اند. درحالیکه آن ها کتاب هایی مجاز، اما نه مطابق سلیقه آقایان کمیته نظارتی عرضه می کردند. 

دستور داده شده که فروش کتاب و پوستر صادق هدایت ممنوع است! CDهای فروغ را اجازه نمایش هم نمی دهند، اما انتشارات مذهبی که گه گاه بیش از چند عنوان محدود کتاب نیز منتشر نکرده اند مشغول فروشCD و  پوسترهای مختلف هستند. نصب پوسترهای هدایت، شاملو و فروغ بر دیوار غرفه ها ممنوع است.

دولت متورم و قلدرماب، در آستانه انفجار و تلاشی، فشار را بر عرصه فرهنگ، تنگ و تنگ تر کرده است. نوزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، نماد این جو ارعاب و خفقان حاکم است.

 

 

احمد زاهدی لنگرودی

ahmadzahedi@gmail.com

http://leebar.blogspot.com