Rubén Linarez یکی ازرهبرانUNT اتحادیه ی کارگری ونزولا درمصاحبه با Linksruck زوزنامه ی چپ گرا در آلمان، ازانقلاب، هوگو چاوز؛ سوسیالیسم در قرن بیست ویکم و خطرضدانقلاب سخن می گوید.

                                                            

 Ruben Linarez           

 

 

شورانقلاب در ونزولا

 

 

به نقل از Linksruck شماره 219

24 ماه مه 2006

برگردان: نادرساده

 

سوال: رسانه ها ی رسمی آلمان، رئیس جمهور هوگو چاوز را فردی معرفی می کنند که مردم را مجبور به انقلاب بولیواری  کرده است ؟

 

جواب: انقلاب بولیواری یک پروسه است که ازسال 1989 شروع و تا کنون ادامه دارد. چاوزکاتالیزاتوراین پروسه است ورهبری برای تحقق آن .البته این پروسه ازعناصری تشکیل شده ازجنس اهداف "سیمون بولیوار"(Simón Bolívars).

  وی در قرن نوزده مبارزات استقلال طلبانه درآمریکای جنوبی را برعلیه اشغالگران اسپانیایی  رهبری کردو یک آمریکای لاتین متحد، آرمانش بود.

دومین چهره مبارزات ما "ازه کیل سامورا"  Ezekiel Zamoraاست که بر علیه زمینداران بزرگ می جنگید. درجهت این آرمانها نیزبود که  تهیدستان به سازمانیابی ازپایین  پرداختند. بدون این جنبش چاوزقادربه موفقیت چندانی نمی گردید.

 

سوال: دولت های اروپایی و جورج بوش، چاوزرا فردی پوپولیست معرفی می کنند؟

 

جواب: در مبارزات انتخاباتی 1998 چاوز همانطورکه وعده داد، کنگره ملی را فرا خواند؛ همه لایه های مردم گرد آمدند وقانون اساسی را تدوین وبه  تایید 72درصد آرای مردم رسید. قبلا اکثریت مردم ازدخالت سیاسی – اجتماعی محروم شده بودند. این دوره به پایان رسید. اززمانی که چاوزرئیس جمهورگردید، بدون استثنا همانطورکه در قانون اساسی کشورمتذکر است ، مردم ازدرمان رایگان برخوردارشدند. تمام مردم حتی سالخوردگان می توانند خواندن ونوشتن بیاموزند. کودکان ونوجوانان در مدارس وآموزشگاه های  مجانی؛ صبحانه و نهارمی خورند. بندرت کودکانی پیدا می شوند که سرگردان یا مجبوربه ادامه زندگی کنارخیابانها باشند. رقم  بیکاری هم بیش از20% بود که به کمتراز10درصد کاهش یافته است .

نفت همواره منبع درآمد سرشاربرای دولت ونزولا بوده است .قبلا ازاین درآمد سهمی به تهیدستان نمی رسید. امروزنفت یعنی ادغام ومشارکت .اگراین پوپولیسم است، ترجیحا من هم یک پوپولیست هستم

 

سوال: کنسرن ها؛ بخشی ازارتش و اتحادیه های کارگری راست با کمک ایالت متحده آمریکا بارها کوشیدند چاوزرا با کودتا ازقدرت بزیرکشند. بدین ترتیب می توان گفت که انقلاب شما در خطراست؟

 

جواب: جامعه ما همچنان قطبی است .تقریبا65 درصد جمعیت حامی رئیس جمهوراست .البته رسانه ها هرروزه برعلیه دولت دروغ پردازی کرده و برعلیه چاوزجوسازی تحریک آمیز می کنند.هنگامی که حاکمان در یافتند تحت ریاست چاوزقدرت را خواهند باخت، در سال 2002 کوشیدند وی را با کودتا سرنگون سازند. البته سربازانی که درکودتا شرکت کردند یک عبرت گرفتند وآن اینکه مردم کشورخواهان انقلاب بولیواری هستند وحامی چاوزمی باشند. امروزمردم درهرجایی منسجم و متحد می شوند. در سندیکا ها؛ اتحادیه های دهقانی و یا گروههای محلی. ما بعنوان نیروهای انقلابی اساسا در سندیکا ها فعال هستیم و به سازمانیابی می پردازیم. این گونه سازمانها به حسابرسی اعمال کارمندان دولت می پردازند ودرصورت لزوم خواهان خلع ید مسئولین می گردند.اینکه مردم در تحولات اجتماعی سهم دارند به عینه مشهود است .

بدین ترتیب، مردم درتصمیمات دولت سهیم می شوند و ما نیزخواهان این هستیم هر چه بیشتر وظایف سیاسی  کنترل دمکراتیک  به مردم واگذار وتحت فرمان آنها قرارگیرد. این دواز مولفه های انقلاب بولیواری است .

 

سوال: ارتش آمریکا چندی پیش درسواحل ونزولا مانورکرد، آیا خطرجنگ هست؟

 

جواب: نیروی دریایی آمریکا اغلب در سواحل ما مانورانجام می دهند ویا کشتی های جنگی شان را عبورمی دهند.آنها سعی می کنند وحشت ایجاد نمایند.در شرایط کنونی امکان حمله نظامی غیرممکن است، چرا که ارتش آمریکا در عراق به اندازه کافی با مشکل روبروست .اگر زمانی حمله ای کنند، نه تنها ونزولایی ها ،بلکه کلیه جنبش های چپ آمریکای لاتین برعلیه شان خواهند جنگید.

دولت آمریکا دروغ می گوید وقتی مدعی می شود برعلیه تروریسم می خواهد اقدام کند.درماه مه دولت آمریکا تحریم تسلیحاتی بر علیه ونزولا مقررکرد، به این بهانه که دولت ونزولا در جنگ بر علیه تروریسم کنارشان نایستاده است .دولت آمریکا خودش ازاسترداد چریکهای پوسادا(.Posada) سرباز می زند ودرسال 1976 درحمله به یک هواپیمای کوبایی 73 تن را به قتل رساند.

 

سوال: چاوز، کاسترو، و رئیس جمهور بولیوی "اوو مورالس"( Evo Morales) خودشان را درمحورمخالف آمریکا قرارداده اند و ازسوسیالیسم قرن بیست یکم  و انقلاب سوسیالیستی صحبت می کنند ؛ آیا چنین امکانی واقعیت دارد؟

 

جواب : بله . سرخپوستان تمام این قاره برخاسته اند. این اغراق نیست .در مرحله ای قرارداریم که دارد با نئولیبرالیسم تعیین تکلیف می شود .بعد ازدوره استعمار، غارت منابع طبیعی ، دیکتاتوری ها ؛ استثمارتوسط شرکت های چند ملیتی، حالا  مردم می گویند: نه ، دیگربس است . ما چیزدیگری می خواهیم! .

ونزولا یک کشورخیلی ثروتمند است.اما مردم کشوربجزاقلیتی کوچک همواره فقیربوده است این دوران به پایان رسید.کارهای زیادی در پیش است و مبارزه با قدرت در حال پیشروی است .

سوال: سال آینده  اجلاس سران 8 کشورصنعتی موسوم به  G8درآلمان برگزار میشود، به فعالین و مخالفینی که ازهم اکنون در تدارک و بسیج نیروها هستند پیامی دارید؟

 

جواب: بله . در تمام دنیا مبارزه جریان دارد . به این مبارزه متحد بپیوندید!