ترس در لبنان رو به رشد است

WHandelsblatt

برگردان ناهید جعفرپور

بالاخره آنچه که نباید بشود شد و آنطور که بنظر می رسد پیش بینی منفی بافان لبنان مهر تائید به خود گرفته است. با کناره گیری وزیر شیعه از پارلمان، این کشور در بحران سیاسی خطرناکی گرفتار شده است. آخرین تلاش برای مذاکره در باره حل مشکلات میان حزب الله و دولت با شکست روبرو شده است.

اینکه از این به بعد چه خواهد شد، ترس و نگرانی عمیقی را بر فراز لبنان گسترده است.

حزب الله اعلام نموده است که قصد دارد با فشار اعتراضات مردم در خیابان ها دولت را مجبور به قبول خواسته هایش نماید. از سوی دیگر دولت هم اعلام نموده است که آماده است تا همانطور که سعد ال حریری گفته است تظاهرات های مخالف با حزب الله سازماندهی نماید و تظاهرات خیابانی را با تظاهرات خیابانی ( خیایان را با خیابان ) پاسخ گوید.

با توجه به این فضای سنگین وغیر طبیعی خطر درگیری های خشونت بار میان  دو طرف دعوا کاملا جدی است و دقیقا در حال حاضرصحنه هائی در حال جریانند که کمی قبل از جنگ داخلی سال 1975 در جریان بود. در آن زمان لبنانی ها در باره مناسبات با سازمان مسلح " پ ال او" در لبنان دوشقه شده بودند و این جو متشنج و انشعابانه به خود شکلی کینه جویانه گرفت و در نهایت به مبارزه ای خونین 15 ساله که باعث کشته شدن 150000 نفر و انهدام زیر ساخت های این کشور شد، ختم گردید.

 دقیقا در همین شرایط کنونی رهبران سیاسی سنتی لبنان نشان داده اند که توانائی درس گرفتن از تاریخ را ندارند و این خود بیانگر بحران فعلی لبنان است. از یک سو حزب الله روی حداکثرخواسته هایش در شکل حق وتو درون دولت و ائتلافش با ایران و سوریه و همچنین اسلحه اش محکم پافشاری می کند و از سوی دیگر طرفداران سعد ال حریری سیاستمدار سنی در دولت از توانائی کافی برخوردار نیستند که بتوانند روی میز مذاکره با حزب الله به توافقاتی برسند  تا بدین وسیله از بروز فاجعه ای دیگر در این کشورجلوگیری شود .

 قرار گرفتن سوریه و ایران پشت حزب الله  و آمریکا و عربستان سعودی پشت ال حریری خود وضعیت را پیچیده تر و مشکل تر نموده است.  

 طرفین دعوا در حال حاضر به هیچ وجه در این موقعیت قرار ندارند که با نیرو و قدرت خود از بن بست سیاسی فعلی رهائی یابند و همچنین انتظاردخالتگری کشور های عربی هم با توجه به انشعاب و تکه پاره شدن دنیای عرب غیر ممکن است.

 

از سوی دیگر انتظار تغییرات در سیاست خاورمیانه آمریکا در نتیجه شکست انتخاباتی دیوانسالاری بوش هم به هیچ وجه در آرامش وضعیت لبنان کمک نخواهد نمود.

 

همچنین نزدیک شدن آمریکائی ها به ایران و سوریه و یا ادامه  وضعیت سخت کنونی بر علیه آنها ثبات را در لبنان برقرار نخواهد نمود.

 

اولین سناریو نفوذ سوریه در لبنان را افزایش می دهد که این امر به هیچ وجه خواست ائتلافیون در دولت یعنی از سوی رهبر سنی ها ال حریری و متحدینش یعنی مسیحی ها و دروزن ها نیست.

 

دومین سناریو لبنان را مجددا صحنه جنگ میان اسرائیل و آمریکا و متحدین عربیشان از یکسو و دمشق ـ تهران از سوی دیگر خواهد نمود.

 

قبل از هر حرکتی نیروهای درون لبنان باید با هم وارد دیالوگی سالم شوند  تا بدین وسیله ازتشنجات جلوگیری کنند  و بتوانند برای اختلافات سیاسی شان راه حل های مسالمت آمیز پیدا نمایند در غیر این صورت خطر یک  جنگ داخلی این کشور را تهدید خواهد نمود. جنگی که در آن تمامی طرفین دعوا خواهند باخت.