گزارش اجمالی "سلام دمکرات" از عقب نشینی فوری و نا منظم حکومت و سرمایه داران در مقابل خشم ملت

سلام دمکرات

چهار شنبه 27 ژوئن 2007, بوسيله ى دیاکو

به هر حال آنچه مسلم است حکومت سرمایه داری ایران یا باید بساط جیره بندی بنزین را فعلاً برچیند و سرمایه داران خصوصی و باندهای دولتی ای که خود را آماده ی ضیافتی شاهانه به قیمت جان و جیب ملت کرده اتد را به صبر دعوت کند ویا آماده رو در رویی با مردم خشمگینی سازد که در جامعه ای سراسر بحران زده طاقت از دست داده اند و با در نظر گرفتن وقایع دیشب می روند تا عاقبت نامشخصی را برای این حکومت رقم زنند.

*****************

 

اینک که طرح سهمیه بندی بنزین با خشم مردم روبرو شده است ، حکومتیانِ هراسان، یک به یک ظاهر شده و سعی می کنند با متهم کردن یکدیگر خود را از این تقصیر مبرا بنمایانند:

رييس كميسيون انرژي مجلس هفتم:سهميه ‌‏بندي بنزين دوام نمي‌‏آورد

اولین فردی که فوراً خود را به خبرنگاران مجلس رساند تا بگوید: "من نبودم!" رییس کمیسیون انرژی مجلس بوده که به علت موقعیتش در کمیسیون انرژی، هرگز نمی توانست خود را نا آگاه از عواقب طرح مربوطه نشان دهد. او در ملاقاتش با خبرنگاران گفته است: بارها به دولت اعلام كرده‌‏ايم كه سهميه‌‏بندي با اين مكانيسم نبايد اجرا شود؛ اما دولت توجهي به اين مساله نكرد. كمال دانشيار، نماينده ماهشهر در مجلس هفتم، با بيان اين كه سهميه‌‏ بندي بنزين با همه نواقص اين طرح اجرا شد، اظهارداشت:" اين كار باعث نارضايتي دارندگان خودرو شده؛ اما مجلس مي‌‏تواند با استفاده از فرصت 4 ماهه سهميه ‌‏بندي بنزين،‌‏حداكثر تا دو ماه آينده موضوع سهميه بندي بنزين را مورد بررسي قرار دهد". نكته جالب توجه اینجاست که این نماینده ی به ظاهر محترم، با وجود دانش به خشم مردم نسبت به این طرح، باز هم نمی تواند خصلت منفعت طلبانه خود را پنهان کرده و معتقد است :" بنزين آزاد، بايد به ميزان كافي در اختيار مردم قرار بگيرد." دانشيار، در خصوص دلايل سهميه‌‏بندي عجولانه بنزين در شرايط فعلي، گفت: "نظرات مختلفي در اين خصوص مطرح است؛ اما وقتي به بحث ضرورت 5/7 ميليارد دلار برداشت از حساب ذخيره ارزي براي واردات بنزين مي‌‏رسيم، اين ضرورت همچنان احساس مي‌‏شود؛ اما اين كار بايد با تاخير انجام شود تا مبارزه با قاچاق و افزايش ناوگان حمل و نقل عمومي انجام شود و نارضايتي‌‏ها كاهش يابد." اما، آنچه که او نمی گوید اینستکه دولت آقای احمدی نژاد چند ده میلیارد دلار از همین ذخیره ارزی را بلاعوض به دولت ها و باندهای خارجی بخشیده تا از سیاست های جنون آمیز خارجی ایشان حمایت کنند.

طرح توقف سهميه‌بندي بنزين با قيد سه فوريت

نمایندگان مجلس که با دیدن عکس العمل مردم به طرح جیره بندی بنزین خود را مورد غضب خاص و عام می بینند، فوراً دست به کار شده و در مقابل موافقین دو آتشه دولت، از جمله محمد رضا باهنر، لایحه سه فوریتی ای را آماده طرح در صحن عمومی مجلس ساختند. خبرگزاری ایسنا از این اقدام گزارش می دهد که: به دنبال تذكر تعدادي از نمايندگان به دليل سهميه‌بندي بنزين و وارد ندانستن اين تذكرات از سوي محمدرضا باهنر كه اداره‌ي جلسه را بر عهده داشت جمعي از نمايندگان طرح مذكور را به قيد سه فوريت تهيه كردند. اين طرح تا لحظات ديگر در صحن علني بررسي مي‌شود. هم‌چنين محمدرضا باهنر اعلام كرد:" امروز در آخر وقت جلسه از وزير نفت دعوت مي‌كنيم كه با حضور در جلسه‌ي علني به سوالات نمايندگان در خصوص بنزين پاسخ دهد. وي هم‌چنين در خصوص به تعويق انداختن تعطيلات تابستاني نمايندگان براي پيگيري موضوع بنزين، گفت: اگر نماينده‌ها ضروري مي‌دانند (كه خود من ضروري نمي‌دانم) كه هفته‌ي آينده جلسه داشته باشيم از نمايندگان نظرخواهي مي‌كنيم كه تعطيلات ما به تعويق بيافتد."

اما از طرف دیگر محمد رضا باهنر که ارتباطات مستقیمی با هیئت دولت و باندهای آن دارد و مسلماً همراه ایشان برای سوء استفاده از این مجال (اجرای سهمیه بندی بنزین)کیسه ی گشادی دوخته است برای جلوگیری از طرح لایحه به عنوان رییس جلسه اشکالاتی از آن گرفته است. به گزارش ایلنا، ايرج نديمي، در جلسه علني امروز، طي تذكري آيين نامه‌‏اي، گفت: لطفا طرح سه فوريتي لغو سهميه‌‏بندي بنزين كه توسط نمايندگان تقديم هيات رييسه شده است، در دستور كار قرار گيرد. وي، ادامه داد: با توجه به اين كه تا دقايقي ديگر جلسه غيرعلني خواهيم داشت، لطفا جلسه را متوقف كنيد تا اين طرح در دستور كار قرار گيرد. باهنر، در پاسخ به وي گفت: طرح ارايه شده داراي نواقصي است و بايد اصلاحاتي روي آن صورت گيرد؛ لذا در فرصت باقي اين اصلاحات را انجام دهيد.

دبير انجمن جایگاه ‌‏داران تهران: با توجه به توليد 44 ميليون ليتر بنزين در كشور ، ضرورتي به حريص كردن مردم درباره مصرف بنزين وجود نداشت

از همه جالب تر شکوائیه ی جایگاه داران از اعلام اجرای طرح سهمیه بندی بنزین است. این عده که به احتمال فراوان از اولین گروه هایی بودند که با ایجاد بازار سیاه، منافع فراوانی از اجرای این طرح به جیب خود سرازیر می کردند، با مشاهده خشم شعله ور گشته مردم در شکل جایگاه های بنزین فروزانِ خودشان، لب به شکایت گشوده و اعلام داشته اند که: برخورد غيرشفاف مسوولان درباره سهميه ‌‏بندي عامل حوادث شب گذشته بود. به گزارش خبرگزاری ایلنا، دكتر ناصر رييسي‌‏فر ، دبير انجمن جايگاه‌‏ داران تهران با عجله خود را به دفتر خبرگزاری رسانده تا جایگاه داران را در مقام مدعی بنشاند. او پس از اینکه گزارش خسارت های وارده به جایگا ه های بنزین را "هنوز نامشخص است" اعلام می دارد، اما خوب می داند که چه کسانی باید پرداخت این خسارات "نامشخص" را بر عهده بگیرند. ایشان گفته اند که: " درباره تامين خسارت‌‏هاي جايگاه‌‏هاي بنزين امروز نشستي ميان جايگاه‌‏ داران و مسوولان شركت ملي پالايش و پخش برقرار خواهد شد, تا مشخص شود چه حجم از خسارات وارد شده تحت پوشش بيمه قرار دارد و تا چه ميزان از طريق شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌‏هاي نفتي تامين خواهد شد." و این بدین معنا است که کلیه خسارت های ایشان باید از پول بی زبان مردم پرداخت شود. چرا که شرکت های بیمه و شرکت ملی پالایش، "ملی" ، یعنی دولتی و نیمه دولتی بوده و درآمد ها و دارایی های ایشان به ملت تعلق دارند. آقای رییسی فر در ادامه صحبت های خود انگشت اتهام را بسوی دولتی نشانه میرود که اگر طرحش با مخالفت سریع و قاطعانه ی مردم روبرو نشده بود، برای ایشان و اعضاء انجمن شان، از جیب ملت فقیر ایران، میلیلردها تومان منفعت به بار آورده بود. او در این مصاحبه می گوید: "ميزان آگاهي در مردم در سطح مطلوبي قرار دارد و بايد مسوولان درباره تصميمات خود با مردم به صورت شفاف برخورد مي‌‏كردند و صحبت‌‏هاي متفاوت مسوولان باعث ايجاد و تنش رواني در ميان مردم شد." می بینیم که ایشان حتا با آگاهی به وقایع دیشب حاضر نیست سفره یِ چربِ "طرح سهمیه بندی بنزین" را محکوم کند. و حتا به شیوه یِ اجرایِ آن نیز خرده نمی گیرد، بلکه تنها به این اعتراض می کند که چرا مردم را غافلگیر کرده اند. وي ابراز داشت: مسوولان براي انجام تغيير در ميزان مصرف بنزين بايد از نظرات كارشناسي فعالان اين حوزه و همچنين از كساني كه اطلاعات علمي و آكادميك در اين زمينه دارند ، استفاده مي‌‏كردند و زمينه‌‏هاي عملياتي آن را به طور كامل شناسايي مي‌‏كردند ؛ اما اين گونه عملي نشد. رييسي‌‏فر در ادامه تصريح كرد: با برآوردهاي كه از ميزان مصرف بنزين در كشور به عمل آمده بود ، ميزان مصرف خودروهاي سواري و تاكسي در روز حدود 42 ميليون ليتر در روز محاسبه شده بود كه با توجه به توليد 44 ميليون ليتر بنزين در كشور ، ضرورتي به حريص كردن مردم درباره مصرف بنزين وجود نداشت كه حوادث ديشب نيز به دنبال آن به وقوع بپيوندند.

به هر حال آنچه مسلم است حکومت سرمایه داری ایران یا باید بساط جیره بندی بنزین را فعلاً برچیند و سرمایه داران خصوصی و باندهای دولتی ای که خود را آماده ی ضیافتی شاهانه به قیمت جان و جیب ملت کرده اتد را به صبر دعوت کند ویا آماده رو در رویی با مردم خشمگینی سازد که در جامعه ای سراسر بحران زده طاقت از دست داده اند و با در نظر گرفتن وقایع دیشب می روند تا عاقبت نامشخصی را برای این حکومت رقم زنند.