اطلاعات مختصری در باره

 ژاپن

 

ژاپن کشوری است در شرقی‌ترین بخش خاور دور در قاره آسیا. ژاپنی‌ها در زبان‌شان به ژاپن، نیهون(Nihon )یا     نیپون Nippon می‌گویند. هردو معنی " سرچشمه خورشید " می دهند که اکثرا ً سرزمین آفتاب تابان معنی می شود.

اولین باری که نام ژاپن در تاریخ آمده در کتاب " آخرین هان " در چین بوده است.( البته منظور کلمه فرانسوی ژاپن نیست) در این کتاب آمده است که مردم  " وا "  تحت حکومت فرماندهی نیروهای چینی در شبه جزیره کره در  دریا قرار داشتند. آنها صد قبیله بودند به مرکز فرماندهی چین باج می پرداختند. در تاریخ آمده است، در سال 57 عیسوی پادشاهی  " نا " نماینده ی  بسمت امپراتور چین فرستاده و خراج خود را پرداخته است. قدرتمندترین پادشاهی  ِ مجمع الجزایر( منظور ژاپن است)  در قرن سوم بنام    " یاماتای کو کوو"  با ملکه افسانه ای بنام " ملکه هی می کو" بوده است.  تاثیر پذیری از خارج در یک دوران بسیار طولانی انجام  گرفت و انزواگرایی یکی از خصیصه های تاریخی  ِ ژاپن است.

تاریخ مختصری از ژاپن:

Jōmon-Periode: از  هزاران سال پیش تا 300 قبل از عیسا مردمی از سیبری، مرکز آسیا و جزایر جنوبی اقیانوس آرام به مجمع الجزایر ژاپن مهاجرت کرده اند.

Yayoi-Periode: اولین تماس ثبت شده در تاریخ  بین مردم مجمع الجزایر  و چین متعلق به  300 قبل عیسا تا 300 بعد ازعیسا می باشد.

Kofun-Periode: اولین ارتباط با  کره بر قرار می شود. حدود سال 500 عیسوی خط چینی وارد ژاپن می شود.

 Nara-Epoche(710–784) : در این دوره بودیسم به تقلید از چین در ژاپن توسعه می یابد.

Heian-Epoche(794–1185):در این دوره ادبیات  و بویژه شعر رشد فراوانی می کند. در این دوره همچنین قدرت قیصر های ژاپن کاهش  یافته و جنگ بین مراکز مختلف  قدرت آغاز می شود. در پایان این دوره،  سلسله مینا موتو بعنوان اولین شوگوونات  پایه گذاری می شود. معنی تحت الفظی  شوگوون ، ظلم کننده بر بربرها و ژنرال بزرگ است. عنوان نظامی سردسته سامورایی ها( مردان جنگی) ی ژاپن بوده است.

( یک تذکر: طبق قانون اساسی که در 1947 توسط آمریکا برای ژاپن نوشته شد، ژاپن تنها مجاز بود 1% از درآمد ناخالص خود را صرف نیروهای نظامی کند. ژاپن مدت چهل سال زیر حمایت آمریکا به تقویت  اقتصادی خود پرداخت. پس از آن آمریکا به ژاپن فشار آورد باید بیشتر صرف هزینه نظامی کرده و از راههای واردات و صادرات خود محافظت دریایی کنی. قرار شد 4% هزینه افزایش یابد. در این دوره  در آگهی های تجاری وسائلی از ژاپن تبلیغ می شد که اکثرا ً نام شوگون داشت. لازم است یادآوری شود مردم ژاپن با افزایش هزینه های نظامی مخالفند. این نام گذاری ها استفاده از نوستالژی  ژاپن قدرتمند در گذشته  در میان مردم است.)

Kamakura-Epoche (1192–1333): در این دوره قوبلای قاآن مغول دوبار سعی کرد به ژاپن دست یابد که هر دوبار ژاپنی ها از طریق Kamikaze( طوفان خدایان) مانع این تجاوز می شوند.

Muromachi-Epoche (1338–1573): در این دوره تشکیلات شوگوونات قدرت نظامی را از دست داده دوره درگیری  قدرتهای محلی آغاز می شود.

 Edo-Ära (1603–1867) : ادو( توکیو بعد) پایتخت ژاپن در این دوره بوده و دراین دوره، طولانی ترین ایام بدون جنگ در ژاپن وجود داشت. " قرار داد ژاپن" در دوره ادو ، ورود خارجی به ژاپن  و خروج ژاپنی ها از ژاپن ممنوع می کرد.اما استثنآ تی در مورد چینی ها و هلندی ها وجود داشت. در این دوره رفاه و صلح برای مردم بوجود آمده بود. توکیو در این ایام رشد فراوانی کرد. در سال 1854 آدمیرال پری آمریکایی نامه  میلارد فیلمور ، رئیس جمهور آمریکار را به رئیس دولت ژاپن داد و از وی خواست که رابطه بازرگانی بین دو کشور برقرار شود. بعد از روشن شدن فشار دولت آمریکا بر دولت ژاپن، قدرتمندان ژاپنی در  اعتراض به ضعف دولت ، امپراتور را که قدرت وی کاهش یافته بود به قدرت رساندند.

Meiji-Ära (1868–1912):   دوره اصلاحات میجی که دولت ژاپن از یک دولت فئودالی سنتی به یک قدرت پادشاهی مدرن تغییر یافت. در این دوره تحصیلات پایه ای اجباری شد.  نظام سامورایی از ارتش کنار گذاشته شد و ارتش نوین بوجود آمد.  در مای 1874 نیروهای ژاپنی در تایوان خاک چین پیاده شده و در 1876 در کره. اولین جنگ ژاپن – چین در 1895 و چنگ ژاپن – روسیه در 1905 آغاز شد. دولت نوین ژاپن یک دولت امپریالیستی شده بود که به مناطق نفوذ دیگر قدرتها قدم می گذاشت و کلیه قراردادهای نابرابر بین 1894 تا 1911 را یک طرفه باطل کرد. در 11فوریه 1889 اولین قانون اساسی پادشاهی ژاپن نوشته شد و تا سال 1946 پا برجا بود.

Taishō-Ära (1912–1926) : بعد از شکست روسیه از ژاپن در 1905، بریتانیا تلاش کرد  روسیه و  ژاپن را آشتی داده در یک اتحادیه بهمراه فرانسه علیه آلمان و ایتالیا متحد شوند . Triple Entente ائتلاف نظامی بین 4 دولت بود که در جنگ اول جهانی شرکت کردند. ژاپن  در این دوره یک آزمایش دموکراتیسم را پشت سر گذاشت. اما سر انجام همانند تجربه آلمان با سرکار آمدن نظامیان آن دوره آزمایشی سپری شد.

Showa-Ära1945- 1926: 

Ära des erleuchteten Friedens -  period of enlightened peace-  ère de paix éclairée:  ژاپن در سال 1931 شمال شرق چین( منچوری) تصرف کرد و در 1932 دولت وابسته خود در این منطقه را بوچود آورد. 1937 به شرق چین حمله کرد بعد با حمله به جنوب شرقی آسیا نیروهای اروپایی را از کشورهای منطقه بیرون کرد. در 1941 با حمله به پرل هاربر  در هاوایی جنگ با آمریکا را آغاز کرده و آمریکا وارد جنگ دوم شد( گردآورنده روی این سناریو کار می کند: آیا خود آمریکا به پرل هاربر حمله نکرد تا بتواند مشکلات   وارد شدن در جنگ را از سر را بردارد؟)

Shōwa-Ära (1989- 1945): در 15 اگوست 1945 متفقین نیروهای ژاپنی را از کلیه سرزمین های متصرفه خارج کرده   و ژاپن بدون شرط تسلیم شد. ابتدا قرار بود هوکایدو و مناطق شمالی هونشو تحت اشغال روسیه، توکیو و کیوتو آمریکا کیوشوو و جنوب کیوشوتحت اشغال بریتانیا  و جزیره شیکوکو تحت نفوذ چین باشدکه بعد از اختلاف با روسیه طرح به هم خورد و همه ژاپن تحت اشغال آمریکا در آمد. بعد از کاپیتولاسیون ژاپن و دوره بازسازی  در 1952 کاپیتولاسیون پایان یافت.

 رفرم های پنجگانه  مک آرتور فرمانده عالی نیروهای آمریکایی: 1- به رسمیت شناختن حقوق زنان به منظور شرکت در امور سیاسی2- اجازه تاسیس سازمانهای کارگری( اتحادیه های کارگری) 3- دموکراتیزه نمودن سیستم آموزش و پرورش4- لغو سیاستهای غیر دموکراتیک شامل لغو تمامی قوانین و ارگانهای دولتی که حقوق بشر را محدود می کنند.5- دموکراسی اقتصادی( این سئوال برای گردآورده پیش آمد " اگر ما روشنفکران در این دوره در ژاپن بودیم، عکس العمل مان به این رفرم های پنجگانه  مک آرتور  چه بود؟ قطعا ً بخش وسیعی از ما  نمی توانستیم طرفدار این رفرم ها نباشیم. در این ایام که می بینیم چگونه بعد از  پایان جنگ سرد ، میلیتاریزم آمریکا و اروپا  بعضی از کشورها را قطعه قطعه می کنند، آقای قرخ نگهدار بیاد روشنفکران می آورد که: آمریکا دیگر آن آمریکای جهان خوارسابق  نیست و دموکرات شده است. بمنظور رهایی از این  افکار Yo Yo  یو یوا یی،  منطقی آنست که راهبرد کلان هر قدرت را از ابتدا در دوران معاصر مد نظر داشت. )

  ژاپن در نظام دوقطبی برای آمریکا، نقش مهمی داشت. محور دفاعی چهارم آمریکا در محصور سازی روسیه بود. علارغم اینکه ژاپن مانند دیگر مغلوبین جنگ کمکی از آمریکا دریافت نکرد، معذالک شرکتهای ژاپنی قدم به قدم در بازارهای  صنعتی و کلیدی آمریکا واردشده و سپس به یک ثبات اقتصادی و دموکراسی دست یافت.

 

 

 

.

مجمع الجزایر کوریل در سال 1945 توسط روسیه اشغال شد و مورد ادعای  ژاپن می باشد

در جنگ جهانی اول، ژاپن از متفقین بود. در جنگ جهانی دوم، ژاپن یکی از دول محور به‌شمار می‌رفت و با متفقین می‌جنگید. پس از جنگی درازمدت در اقیانوس آرام، ژاپن بیشتر متصرفات خود را از دست داد و در انتها پس از فروافتادن بمب اتم در هیروشیما و ناگازاکی، ژاپن بدون قید و شرط تسلیم شد. پس از اشغال توسط آمریکا، با یک برنامه پیگیر توسعه صنعتی و کمک آمریکا، ژاپن به رشد اقتصادی چشمگیری دست یافت و به یکی از بزرگ ‌ترین اقتصادهای دنیا بدل شد.

تقسیمات کشوری: ژاپن تشکیل شده است از 3000 جزیره. چهار جزیره اصلی آن : هوکایدو، هانشو (بزرگترین جزیره ، مرکز آن توکیو)، شیکوکو، کیوشو  می باشند. ژاپن از  چندین ناحیه و ۴۷ استان تشکیل شده‌است.

ناحیه‌های ژاپن
هوکایدو · توهوکو · کانتو · چوبو · کانسای · چوگوکو · شیکوکو · کیوشو · ریوکو

 ناحیه هوکایدو: مساحت 83.456km²  -  جمعیت: 5.602.437

هوکایدو (به زبان آینو: موسیر) دومین جزیره بزرگ کشور ژاپن است. هوکایدو شمالی‌ترین بخش بزرگ ژاپن است و تنگه تسوگارو آن را از جزیره هونشو جدا می‌سازد. هوکایدو با یک تونل زیرآبی به نام تونل سیکان با هونشو پیوند دارد. ساختن این تونل بیست سال طول کشید و 150 متر زیر سطح دریا قرار دارد. بزرگ‌ترین شهر هوکایدو که مرکز استان هوکایدو نیز هست شهر ساپارو است

ناحیه توهوکو، ژاپن.ناحیه کانتو، ژاپن.

ناحیه توهوکو :                                                                                ناحیه کانتو

توهوکو یکی از ناحیه‌های کشور ژاپن است. این ناحیه در جزیرهٔ هونشو واقع شده. واژهٔ توهوکو در ژاپنی به معنی «شمال شرقی» است.

کانتو یکی از ناحیه‌های کشور ژاپن است. این ناحیه در جزیرهٔ هونشو واقع شده. ۴۰ درصد از این ناحیه را «دشت کانتو» پوشانده است.

                               ناحیه   چوبو                                                                           ناحیه  کان سای                                       

ناحیه چوبو، ژاپن.                            ناحیه کانسای، ژاپن.

چوبو یکی از ناحیه‌های کشور ژاپن است. این ناحیه در جزیرهٔ هونشو واقع شده و ناحیه‌ای کوهستانی است. کوه فوجی در چوبو قرار دارد.

کانسای یکی از ناحیه‌های کشور ژاپن است. این ناحیه در جزیرهٔ هونشو واقع شده.

هیروشیما شهری است در غرب جزیره هونشو در کشور ژاپن. نخستین شهری است که به آن حمله اتمی شد(ششم اوت ۱۹۴۵م). با انفجار بمب اتمی چهار تنی محتوی ۶۰کیلوگرم اورانیوم-۲۳۵ موسوم به پسر کوچک بر روی این شهر،تا پایان سال ۱۹۴۵م در حدود ۱۴۰۰۰۰نفر و در فاصلهءسال‌های ۱۹۴۶ تا ۱۹۵۱ در حدود۶۰۰۰۰نفر جان باختند. بمب که در ارتفاع ۵۴۸متری زمین منفجر شدقدرتی برابر با ۲۰۰۰۰تن تی ان تی داشت و در حال انفجار از فاصلهء۹ کیلومتری ۱۰ برابر نورانی تر از خورشید دیده می‌شد.

                                                        هیروشیما

ناحیه چوگوکو، ژاپن.                  جزیره شیکوکو در نقشهٔ ژاپن.      

                   ناحیه چوگوکو                                          ناحیه شیکوکو        

 چوگوکو یکی از ناحیه‌های کشور ژاپن است. این ناحیه در غربی‌‌ترین قسمت جزیرهٔ هونشو واقع شده. نام چوگوکو به معنی «سرزمین میانی» است.

شیکوکو یکی از چهار جزیرهٔ اصلی ژاپن است. جزیره شیکوکو کوچک‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین این چهار جزیرهٔ اصلی است. جمعیت این جزیره در سال ۲۰۰۵ برابر با ۴٬۱۴۱٬۹۵۵ نفر بود. شیکوکو در تقسیمات کشوری یکی از ناحیه‌های ژاپن است.

محل شهر ناگازاکی در استان ناگازاکی

 

محل شهر ناگازاکی در استان ناگازاکی

ناگازاکیکه در فارسی به اشتباه ناکازاکی هم گفته می شود نام بندری در غرب جزیره کیوشو در کشور ژاپن و مرکز استانی به همین نام است. ناگازاکی دومین و تا کنون آخرین شهری است که در جنگ جهانی دوم مورد حمله بمب اتمی امریکا قرار گرفت.

نهم اوت ۱۹۴۵م هواپیمای بی-۲۹ امریکایی که به قصد بمباران ککورا KOKURA از جزیرهٔ تینیان TEINIAN پرواز کرده بود به خاطر ابری بودن هوا مجبور شد به جای ککورا هدف دوم تعیین شده یعنی ناگازاکی را بمباران کند.در این بمباران بمب ۵/۴ تنی در بردارندهٔ حدود ۱۰ کیلو گرم پلوتونیوم-۲۳۹ به سوی ناگازاکی رها شد و در ارتفاع ۵۰۰ متری منفجر گشت. در این انفجار غیر از قربانیان سالهای بعد ۷۳۸۸۴ نفر کشته و ۷۴۹۰۹ نفر مجروح شدند.

                                       ناگازاکی

                   

                 ناحیه   کیوشو                                    جزایر ریکو ژاپن

کیوشو سومین جزیرهٔ بزرگ ژاپن و جنوبی‌ترین و غربی‌ترین جزیره از چهار جزیرهٔ اصلی است. کیوشو را مکان اصلی تولد تمدن ژاپنی می‌دانند.  نام‌ باستانی آن کیوکو می باشد . منطقهٔ باستانی سایکادو شامل کیوشو و جزایر اطراف آن می‌شود. مساحت کیوشو ۳۵۶۴۰ کیلومتر مربع است و جمعیت آن طبق آمار سال ۱۹۹۵ ۱۳٫۴۴ میلیون بود.

  جزایر ریوکو یک رشته جزیره بین ژاپن و تایوان و متعلق به ژاپن هستند. پادشاهی ریوکو زمانی منطقه‌ای مستقل بود و مردم ریوکو فرهنگی تا اندازه‌ای متفاوت نسبت به بقیه ژاپن دارند.زبان ریوکویی از خانواده زبانهای ژاپنی‌تبار است.

 

استان‌های ژاپن
آئوموریآکیتااهیمهاوساکااوکایامااوکیناوااویتاایباراکیآیچیایشیکاواایوانهتوتوریتوچیگیتوکوشیماتوکیوتویاماچیباساگاسایتاماشیزوئوکاشیگاشیمانهفوکوکافوکوئیفوکوشیماکاگاواکاگوشیماکاناگاواکوچیکوماموتوکیوتوگونماگیفومیازاکیمیاگیمیهناراناگاساکیناگانونییگاتاواکایاماهوکایدوهیروشیماهیوگویاماگاتایاماگوچییاماناشی

شهرهای فرماندار
محله‌های ویژه توکیو · چیبا · فوکوکا · هاماماتسو · هیروشیما · کاواساکی · کیتاکیوشو · کوبه · کیوتو · ناگویا · نییگاتا · اوساکا · سایتاما · ساکائی · ساپورو · سندای · شیزوئوکا · یوکوهاما

 

 

نشان ملی ژاپن                                                                                        پرچم ژاپن

  نشان ملی ژاپن                                                                                                         پرچم                  .  

شعار ملی : ندارد

سرود ملی: Kimi ga Yo
حكمروایی امپراتوری

پایتخت
 - مختصات جغرافیایی

توكیو

 

بزرگ‌ترین شهر

توكیو

زبان رسمی

ژاپنی

نوع حکومت

امپراتور
نخست وزیر

مشروطه سلطنتی
امپراتور آكیهیتو
شینزو آبه (
LDP)

تشکیل
- روز ملی تأسیس
- قانون اساسی فعلی


۱۱ فوریه،
660 (پیش از میلاد)
۳ مه ۱۹۴۷

مساحت
 - کل
 
 - آبها

377.873  km² 

0.8%

جمعیت
 - براورد ۲۰۰۷
 - تراکم جمعیت

 
۱۲۷٬۴۳۳٬۴۹۴
‪ 337
       km²

تولید ناخالص داخلی
(برابری قدرت خرید)
 - کل
 - سرانه

براورد ۲۰۰۶


4220  میلیارد دلار
33.100دلار

شاخص توسعه انسانی (۲۰۰۴)

0.949

واحد پول

ین (¥) (‏JPY)

دامنه اینترنتی

.jp

پیش‌شماره تلفن

+8

 

اقتصاد

کشور ژاپن با داشتن تولید ناخالص داخلی به میزان 4.22 تریلیون دلار در سال ۲۰۰۵ دومین قدرت اقتصادی دنیا (پس از آمریکا) بوده و در آسیا نیز رتبه اول را از این لحاظ دارا است. این کشور دارای منابع طبیعی خیلی محدودی می‌باشد و اکثر جزایر و خاک آن کوهستانی و آتشفشانی می‌باشد. ولی با همکاری‌های دولت در بخش صنعت و نیز سرمایه گذاری گسترده در تکنولوژی‌های پیشرفته، ژاپن به عنوان یکی از پیشگامان عمده در صنعت و تکنولوژی دنیا شناخته شده‌است. صادرات بخش عمده‌ای از درآمدهای اقتصادی ژاپن را تشکیل می‌دهد و آمریکا با ۲۲٫۷٪، چین با ۱۳٫۱٪ و کره جنوبی با ۷٫۸٪ عمده ترین شرکای تجاری این کشور هستند. محصولات صادراتی عمده شامل تجهیزات حمل و نقل، اتومبیل، صنایع الکترونیک، ماشین آلات الکتریکی و صنایع شیمیایی می‌باشند. در بخش صنایع ژاپن به عنوان یکی از پیشرفته ترین کشورها در زمینه تولید اتومبیل، تجهیزات الکترونیکی، ماشین ابزار، فولاد و فلزات غیرآهنی، کشتی سازی، صنایع شیمیایی و نساجی و نیز صنایع غذایی فرآوری شده محسوب می‌شود. این کشور دارای چندین شرکت بین المللی با مارک‌های معتبری همچون تویوتا، هوندا، سونی، نیسان، سیتی زن و ... می‌باشد.

بنا به گزارش صندوق بین المللی پول در اواسط آوریل ۲۰۰۶، ژاپن با رشد اقتصادی ۲/۸ درصد پیش بینی شده برای سال ۲۰۰۶، همردیف کشورهای غربی و در مقام بالا قرار دارد.

چنین نتیجه‌ای حاصل صادرات به کشورهای درحال توسعه مانند چین (که رشدش به 12٪ رسیده)، طرح دولتی و بی سابقه قانون‌مندسازی، سطح بالای تحقیق و توسعه، سرمایه گذاری بر روی آموزش و همچنین تعدیل نسبی ارزش دادن به سهام داران است.

این امر نشانگرآنست که می‌توان یک راه ملی برای توسعه یافت. اما عدم پذیرش اجرای کامل شگردهای آمریکایی ازسوی ژاپن، برای الگوشدن این کشور کافی نیست. افزایش عدم امنیت شغلی به ویژه برای جوانان، پیدایش نابرابری‌ها و یا خشونت در روابط انسانی مردم ژاپن شاهدی بر این مدعا است.

صادرات: 677,782 Mrd. US$ ماشین آلات و ناوگان حمل و نقل ، محصولات شیمیایی، آهن و فولاد 

کشورهای دریافت کننده کالا از ژاپن: آمریکا 22.7% چین13.1% کره جنوبی 7.8%

وارداتMrd. US$  607.869  ماشین آلات و ناوگان حمل و نقل، مواد سوختی و مواد غذایی

کشورهای صادر کننده کالا به ژاپن: چین20.7% آمریکا 13.7% کره جنوبی 4.9%

کشاورزی: سطح زیر کشت، 13%( 54.7% از طریق آبیاری) محصولات برنج، سیب زمینی نیشکر میوه

جنگل: km²249هزار فرساش سالانه جنگل: km²55

رشد اقتصادی: سالانه 2.2% ارزش ین 1971-1949    360 ین برابر یک دلار

ارزش ین از 1971 تا حال شناور   بوده است  آخرین نرخ برابری تا این تاریخ 102 ین یک دلار می باشد.

رشد اقتصادی

1960s

1970s

1980s

1990s

 

10%

5%

4%

1,7%

تولید برق2005: 996.000.000.000  (kWh)       رده چهارم

بیکاری 2006: 4.1  رده 47

ماهیگیری: رده اول 15% صید ماهی جهان

عمرمتوسط: زنان84 مردان 78

باسوادی: 99.00% ناکائه توجو فیلسوف ژاپنی دوره ادو1868 – 1600: هیچ دولت و ملتی نمی تواند بدون اینکه افراد آن کشور سوادوفرهنگ خود را ارتقاء دهند، پیشرفت و توسعه داشته باشد.

میزان باسوادی

1900-1872 

1900

1907

 

80%    برابر بریتانیا

90%

99%

روزنامه: 1990 تعداد 125 با شمارگان 73 میلیون در روز اول در دنیا. 650هزار عنوان کتاب. 4500 موسسه انتشاراتی

خبرگزاری: کیودو، جی جی پرس

تلفن همراه: 95 میلیون عدد

درآمد ناخالص ملی

سال

2003

2004

2005

2003

2004

2005

به دلار

4237

4587

4567

33178

35914

35756

شرکای تجاری

صادرات به%

واردات از%

21,0

PR China

22,5

USA

12,4

USA

13,5

PR China

5,6

Saudi - Arabia

7,8

Korea (Rep.)

4,9

United Arab Emirate

7,3

Taiwan

4,8

Australien

6,0

Hongkong

11,4

EU

 14.7

EU

مهمترین سازمانهای اقتصادی:

الف- کیدانرن: تاسیس 1946 فدراسیون سازمانهای مقتدر صنعتی شامل فدراسیون آهن و فولاد، انجمن نفت، برق، اتومبیل سازان، کشتی سازان، صنایع شیمیایی، شرکتهای بیمه، بانکها، شرکتهای تجاری عمده، عمده فر.شان، خرده فروشی ها عمده و بنگاهای معاملات اوراق بهادار. کیدانرن مهمترین ارگان اقتصادی ژاپن  می باشد.

ب- نیکی  ِرن: بلافاصله بعد از جنگ دوم، موجی از عقاید سوسیالیستی طبق کارگر ژاپن را در بر گرفت. کارفرمایان به هیچ وجه قادر به مقابله با این وضعیت را نداشتند. در سال 1948 سازمان کارفرمایان – نیکی رن – ایجاد شد.نیکی رن در به شکست کشاندن اعتصابات کارگری کارخانجات توشیبا، هیتاچی و نیسان  به یک قدرت " ضد انقلابی"   در کشور ملقب شد.

سوهیو: " شورای عمومی اتحادیه کارگران ژاپنی "  در دهه 50در مبارزات خود را در سراسر کشور تقاضای افزایش دستمزد ها را نمود. کارفرمایان با تکیه بر نیکی رن با سوهیو مبارزه کردند و نه تنها با افزایش دستمزد ها موافقت نکردند، بلکه صرفه جوییهایی هم در این زمینه نصیبشان شد که از آنها در سرمایه گذاریهای خود بهره گرفتند.

پ- نیشو( اتاق بازرگانی و صنعت ژاپن): تاسیس 1878 همکاری نزدیک با کیدانرن

شهرهای بزرگ ژاپن

 

شهر

جمعیت

1

توکیو

۸٬۵۳۵٬۷۹۲

2

یوکوهاما

۳٬۶۰۲٬۷۵۸

3

اوزاکا

۲٬۶۳۵٬۴۲۰

4

ناگویا

۲٬۲۲۳٬۱۴۸

5

ساپورو

۱٬۸۸۸٬۹۵۳

6

کوبه

۱٬۵۲۸٬۶۸۷

7

کیوتو

۱٬۴۷۲٬۵۱۱

8

فوکوکا

۱٬۴۱۴٬۴۱۷

9

کاوازاکی

۱٬۳۴۲٬۲۶۲

10

سایتاما

۱٬۱۸۲٬۷۴۴

 

جایگاه زنان در ژاپن

در ژاپن رسوم و سنن بسیار مهم هستند و به آسانی تغییر نمی‌کنند. به همین دلیل زنان برای ورود به دنیای کار و نیز کسب حقوق مساوی دوران سختی را پشت سر گذاشته‌اند. جامعه ژاپن جامعه پدر سالار است که تصمیم‌گیری در آن عمدتاً کاری مردانه‌است و از زنان انتظار می‌رود از مردان اطاعت کنند. تعدادی از زنان این نظام را به چالش کشانده‌اند. اما اغلب آنها هنوز برتری مردان را می‌پذیرند. در ژاپن سیاستمداران زن نادرند و تنها ۵٪ کرسی‌های قانون گذاری در دست زنان است و از ۱۷۰۰۰ وکیل شاغل کمتر از ۵۰۰۰ نفر آنان زن و ۷٪ تمام مدیران دفتری را زنان تشکیل می‌دهند. حدود ۴۰٪ زنان ژاپنی به کار بیرون از خانه مشغولند. اغلب آنها تکنیسین فروشنده یا کارگران رده پایین هستند. حدود ۳۰٪ زنان ژاپنی تحصیلات دانشگاهی دارند که از این میان اغلب آنها کسانی هستند که دوره ۲ساله علوم مذهبی را گذرانده‌اند. با وجود اینکه قوانینی مبنی بر وجود حقوق مساوی و درآمد یکسان برای مردان و زنان در مشاغل مشابه وجود دارد اما درآمد زنان به طور متوسط ۵۳٪ مردان است و بعضی شرکت‌ها از استخدام زنان سر باز می‌زنند

مذهب: طبق اصل بیستم قانون اساسی ، آزادی مذهبی برای همه شهروندان تضمین شده است  و هیچ سازمان و ارگان مذهبی حق ندارد از دولت امتیازی دریافت  و قدرت سیاسی اعمال نماید. هیچ فردی نباید  مجبور به شرکت در مراسم و یا جشن های مذهبی شود. حکومت نباید در امر تعلیمات یا هر نوع فعالیت مذهبی دخالت کند.  شینتوئیزم و بودیسم عمده ترین مذاهب در ژاپن می باشند. بسیاری از ژاپنیها در آن واحد به دو آئین معتقدند.

مسیحیت در 1549 وارد ژاپن شد. اسلام بعد از اکتبر 1917 از طریق روسیه وارد ژاپن شد. تشکل اسلامیان با نظامیان ژاپنی همکاری می کردند. بعد از اشغال ژاپن توسط آمریکا آن تشکل تعطیل شد.

رئیس سابق شرکت سونی: ما آدمهای زیاد مذهبی نیستیم گرچه مذهبی هم هستیم. اما پیشرو هم هستیم. ما به شوخی می گوئیم، بیشتر ژاپنی ها شینتو به دنیا می آیند، به طریق کنفسیوسی زندگی می کنند، به آئین مسیحیت ازدواج می کنند و به رسم بودایی دفن می شوند.

از 4/3/1353 شمسی ایرانیان برای مسافرت به  ژاپن نیازی به ویزا نداشتند.  تا اردیبهشت 1372 این قانون بر قرار بود.ولی با بالا رفتن میزان جرائم ایرانیان در ژاپن این قانون لغو شد. این ایرانیان بمنظور کار  با ویزای سه ماهه توریستی  وارد ژاپن می شده  و آغاز به کار می کردند بعد از سه ماه  بدون ویزا باقی  می ماندند.  بعلت نیاز کارخانجات ژاپنی به نیروی کار ارزان ، برای کارهای نسبتا ً سخت، دولت ژاپن تا مدتی از برخورد قانونی  با این موارد خود داری می کرد.                                                                                                                     

 

1372

1367

تا سال 1367

تعداد ایرانیان در ژاپن

28000بدون ویزا    4000  با ویزا

45000

5000

 

 

تعدادزندانیان ایرانی که به جرم های مختلف در زندانهای ژاپن محبوس تا سال 1373   198نفر

 

1372

1371

1370

1369

تعداد ایرانیان مقتول در ژاپن

10

27

19

5

نفر

 

در سال 1373   132 ایرانی در ژاپن در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا تحصیل می کردند