اعلامیه هیئت اجرائی  سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

 

به مناسبت عملیات انتحاری در بلوچستان

عملیاتی در خدمت چرخه ی خشونت

 

در صبح روز یک شنبه 26 مهرماه 1388 در شهر "پیشین" در حدفاصل شهرهای "سرباز" و "چهاربهار"، اجتماع همایش طوایف و قبائل بلوچ و فرماندهان سپاه، طی یک عملیات انتحاری، منفجر شد و بیش از 40 کشته و ده ها زخمی بر جای گذاشت. در میان کشته شده گان چندین تن از فرماندهان سپاه، معاون فرمانده ی نیروی زمینی و فرمانده سپاه قدس در شرق کشور، فرمانده سپاه سیستان و بلوچستان، فرمانده سپاه ایرانشهر... ؛ تعدادی از سران قبایل و مردم بلوچ حاضر در همایش، دیده می شوند. جندالله به رهبری عبدالمالک ریگی با انتشار بیانیه ای مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفت و عبدالواحد محمدی سراوانی را به عنوان فرد انتحاری معرفی کرد. جندالله عملیات تروریستی " شهرپیشین" را پاسخی به جنایات رژیم در بلوچستان از جمله اعدام جوانان بلوچ و روحانیون سنی اعلام کرد. در پاسخ به این عملیات انتحاری، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت:" پاسخ سپاه به گروهك‌هاي معاند در كشور بسيار سخت و كوبنده خواهد بود".

وقوع چنین عملیات تروریستی در شرایطی که سپاه پاسداران نه تنها مسئولیت حفظ امنیت بلوچستان بلکه کنترل کل کشور را در اختیار گرفته است، فرصتی طلائی می دهد تا طرح های سرکوبگرانه ی خود علیه جنبش نوپای مردمی را به بهانه ی مقابله با اقدامات تروریستی در بلوچستان و کردستان توجیه کند. روشن است که سپاه پاسداران، به دنبال ضربه سهمگینی که متحمل شده است، مجددأ چوبه های دار را در بلوچستان بر خواهد افراشت و جوانان بیگناه بلوچ را به اتهام همکاری یا همراهی با جندالله به دار خواهد آویخت. امری که محمد مرزیه دادستان زاهدان بر آن تاکید کرد وقتی که گفت: "در این خصوص کسی بازداشت نشده و مظنون خاصی وجود ندارد، اما تعدادی که قبلأ از این گروه دستگیر شده اند پرونده هایشان در حال رسیدگی است و احتمالأ در آینده نزدیک مجازات خواهند شد". و به این ترتیب چرخه خشونت و تروریسم دولتی و ضد دولتی قربانیان تازه ای خواهد گرفت.

کشته شده گان عملیات انتحاری شهر "پیشین" تنها فرماندهان سپاه نبودند. تعدادی از سران قبایل و عشایر و مردم بلوچ نیز در جریان این اقدام به قتل رسیدند. روشن است کشته شدن سران قبایل از سوی هر نیروئی که صورت گرفته باشد، بی پاسخ نخواهد ماند. به جریان افتادن سیاست انتقام گیری میان قبایل بلوچ نه تنها جنگ برادر کشی را به میان مردم بلوچ خواهد کشاند، بلکه بهترین فرصت را به سپاه و دولت جمهوری اسلامی می دهد که بر آتش درگیری های قبیله ای به بهانه ی خونخواهی، بدمد و بخشی از قبایل را علیه بخش دیگر تجهیز و تسلیح کند. از این منظر هم عملیات انتحاری شهر "پیشین" بهترین هدیه به سرکوب گران جمهوری اسلامی است که خود را منادیان وحدت شیعه و سنی و فارس و بلوچ بنامند و از فرصت پیش آمده بیشترین بهره برداری را بنمایند.

عملیات انتحاری منطقه "پیشین" هر چند از سوی سازماندهندگانش عملیاتی در پاسخ به جنایات جمهوری اسلامی در بلوچستان، اعتراضی به صد ها اعدام و قتل، اعلام نفرتی به حکومت نظامی اعلام نشده در بلوچستان، و فریادی برای به رسمیت شناخته شدن حقوق پایمال شده ی مردم این دیار تلقی شود، اما به علت ماهیت خود نمی تواند همبستگی و همراهی مردمی چه در ایران و چه در جهان را جلب کند. اگر تظاهرات میلیونی و مسالمت آمیز توده ای مردمی در چند ماه اخیر در سراسر کشور علیه دستگاه ولایت و دولت جمهوری اسلامی، همبستگی ملی و حمایت  جهانی را به دنبال داشت و چهره کریه خشونت جمهوری اسلامی را بر همگان آشکار ساخت، عملیات انتحاری "پیشین" به این چهره ی کریه خشونت اسلامی، زمینه سوءاستفاده عطا می کند و چهره ی مظلومیت مبارزه مردم بلوچ را تیره و تار می سازد.

سازمان ما ضمن محکوم کردن جنایات جمهوری اسلامی در بلوچستان، ضمن حمایت قاطع از مبارزه مردم بلوچ برای رسیدن به حق تعیین سرنوشت خود و زندگی داوطبانه در ایرانی همبسته، متحد و آزاد در کنار دیگر خلق های ساکن کشور، عملیات منطقه ی "پیشین" و عملیات مشابه آن که از سوی گروه جندالله و دیگر گروه های مسلح خودمختار محلی انجام می گیرد را به نفع مبارزه ملی مردم بلوچ نمی داند. مبارزات ملی و توده ای مردم بلوچ در صورتی که بتواند با مبارزات توده ای و سراسری مردم ایران پیوند بخورد، می تواند در راستای اهداف خود گام های استواری بردارد  و مانع از آن شود که این مبارزات و فداکاری ها، مورد بهره برداری نیروهایی شود که در راستای اهداف و منافع نیروهای سلطه جو و یا رقیبان منطقه ای و مذهبی قرار گیرد.

 

سرنگون باد جمهوری اسلامی

زنده باد آزادی زنده باد سوسیالیسم

 

هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

27 مهرماه 1388ـ 19 اکتبر 2009