اعلامیه هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

 

مقاومت شجاعانه  مردم سیرجان در برابر اجرای حکم غیرانسانی اعدام

طلیعه ای امیدبخش

 

در صبح روز سه شنبه اول دی ماه  ۱۳۸۸ هزاران نفر از مردم سیرجان در اقدامی شجاعانه مراسم نفرت انگیز اعدام اسماعیل فتحی زاده و محمد اسفندیارپور در ملاءعامِ که به ادعای مقامات رژیم  به اتهام حمل و نگهداری سلاح جنگی و  سرقت مسلحانه از بانک محکوم به اعدام شده بودند را برهم زده و آن دو نفر را فراری دادند.  محکومین فراری پس از چندین ساعت، مجددأ دستگیر شدند و قرار بود در بعدازظهر همان روز در ملاءعام به دار آویخته شوند. این اقدام وحشیانه مقامات استان، بازهم با خشم مردم روبرو شده و جمعیتی حدود پنج هزار نفر در مراسم جمع شده و با نیروهای انتظامی درگیر شده و مانع اجرای احکام اعدام شدند. در این درگیری میان مردم و نیروهای انتظامی و امنیتی، طبق اعلام رسمی ۴ نفر از مردم کشته و بیش از 30 نفر زخمی شدند. ماموران اجرای حکم مجبور شدند زندانیان را به زندان بازگردانده و در آنجا به داربیاویزند.

اقدام شجاعانه مردم سیرجان  از دو جهت در خور توجه جدی است. اول این که نشان می دهد انبوه مردم آن چنان از  رژیم اسلامی متنفر شده اند که مبارزه شان را به سطح بالاتری ارتقاء داده اند  و وارد رویارویی مستقیم با دستگاه سرکوب شده اند. نکته دوم اینکه شورش علیه اجرای احکام وحشیانه اعدام، آن هم در ملاءعام، اولین اعتراض توده ای به این شیوه قرون وسطائی است. حکم اعدام به خودی خود حکمی ضدانسانی و نفرت انگیز است. اما اجرای آن در ملاءعام و در جلو چشمان مردم، بسیار وحشیانه تر و واقعأ ددمنشانه است. حکومت اسلامی با اجرای این شیوه ها ی مجازات  دوران عشریتی، قصد دارد از مردم زهرچشم بگیرد. از این روست که مدام اجرای احکام اعدام را به میادین شهرها منتقل می کند. چندی پیش دادگستری استان خوزستان با انتشار اطلاعیه ای از مردم دعوت کرده بود تا برای تماشای اجرای احکام اعدام به میدان اصلی شهر در اهواز بیایند. هدف مقامات دولتی از بکارگیری این شیوه ی ضدبشری، ترساندن مردم، بویژه در شرایط خیزش توده ای کنونی است. بی جهت نیست که در طول یک ماه گذشته شاهد اجرای ده ها حکم اعدام در شهرهای گوناگون بوده ایم.

اما اقدام شجاعانه مردم سیرجان، راه جدیدی را به مردم نشان می دهد. مبارزات و اعتراضات مردم اصفهان نیز بیانگر مرحله ی جدیدی از مبارزات توده ای است.  اکنون که مقاومت توده ای و اعتراضات مردمی سراسر کشور را فراگرفته است و دشمن تلاش دارد با شیوه های ددمنشانه به مقابله با مبارزات مردمی برخیزد و یا با اجرای احکام غیرانسانی اعدام در ملاءعام به وحشت آفرینی روی آورد، باید که از مردم سیرجان یادگرفت و تلاش کرد  هر جا که ممکن است مراسم علنی اعدام را بر هم زد و این نقشه شوم سوداگران مرگ را نقش بر آب کرد.

سازماندهی اعتراضات توده ای در پشت در زندان هایی که قرار است فعالین سیاسی در آن اعدام شوند نیز می تواند  یکی از اشکال اعتراضی  به احکام اعدام علیه فعالین سیاسی باشد. هم اکنون ۵ نفر از فعالین سیاسی در تهران و ۱۲ نفر در کردستان با خطر اعدام روبرو شده اند. باید با سازماندهی تجمعات توده ای و اعلام همبستگی با خانواده های زندانیان سیاسی، موج اعتراضات توده ای علیه حکم اعدام را به موجی قدرتمند تبدیل کرد و جنبش توده ای برای لغو اعدام بوجود آورد. هم زمان باید که " شعار زندانی سیاسی آزاد باید گردد" را به یکی از شعارهای محوری جنبش مردمی تبدیل کرد و به سرکوبگران اسلامی اجازه نداد فرزندان زندانی این ملت را در شکنجه گاه هایش به بند بکشد.

سازمان ما، به عنوان سازمانی که مخالف احکام اعدام بوده و برای لغو آن مبارزه می کند، از اقدام شجاعانه مردم سیرجان حمایت کرده و خواهان سازماندهی هرچه گسترده تر مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی و تلاش برای لغو اعدام می باشد.

 

سرنگون باد جمهوری اسلامی

زنده باد آزادی  زنده باد سوسیالیسم

هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

۲دی ماه ۱۳۸۸ ـ ۲۳ دسامبر ۲۰۰۹