مصاحبه با دبیر اول حزب کمونیست اسرائیل

قطعنامه سازمان ملل بستری برای صلح در منطقه نخواهد بود!

Jungewelt

Heike Schrader, Athen

22.8.2006

2

برگردان ناهید جعفرپور

مشکل اصلی همان تشکیل دولتی فلسطینی است.

توضیح: "ایسام ماخول دبیر اول حزب کمونیست اسرائیل است. حزب کمونیست اسرائیل بین 3 تا 4 درصد آراء مردم اسرائیل را دارا بوده و توانسته است با این آراء  سه نماینده  به پارلمان اسرائیل بفرستد ".

 

سئوال: 10 روز پیش شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه 1701 را صادر نمود . آیا با این قطعنامه صلح میان اسرائیل و لبنان برقرار شد؟

جواب :این قطعنامه هیچ راه حلی نیست. بلکه بخشی از خود مشکل است و مطمئنا بستری برای صلح در منطقه نخواهد بود. از خون و بدبختی  قربانیان غیرنظامی در لبنان استفاده شد تا کشورهای سهیم در این جنگ در شورای امنیت با شرایط آمریکا و اسرائیل توافق کنند. آمریکا در این جنگ نقشی ستیزه جو داشت و در اختیار اسرائیل فرصتی را قرار داد که در این فرصت اسرائیل  تمامی زیر ساختارها و اقتصاد لبنان را منهدم نمود. بیش از یکماه طولانی  شورای امنیت به وظیفه خویش عمل ننمود. از این رو شورای امنیت هم در این جنگ مسئول نتایج ستیزه جوئی اسرائیل در لبنان و انهدام زیرساختار این کشور و قتل عام و خونریزی هاست.

سئوال: بنظر شما راه حل صلح در منطقه چیست؟

جواب: از درجه اول باید تمامی لشگر اسرائیل از لبنان بیرون برده شوند. از اسرائیل باید به عنوان مسئول خرابی ها در لبنان نام برده شود. در واقع این مهمترین شرط است. اما مهمترین مشکل در خاورمیانه همان مشکل دولت فلسطینی است.بدون به رسمیت شمردن حقوق ملی فلسطینی ها و بدون به رسمیت شناختن حقوق متواریان فلسطینی در چهارچوب قطعنامه های سازمان ملل متحد، بدون تاسیس یک دولت مستقل فلسطینی که در آن مرزهای قطعنامه یونی 1967 سازمان ملل متحد و تقسیم اورشلیم بعنوان پایتحت به رسمیت شناخته شوند، هیچ زمان این اختلافات پایانی نخواهند داشت.

اسرائیل بجای پیدا کردن راه حل های سیاسی دست به تصمیمات یکجانبه می زند. در واقع این مسئله در 6 سال گذشته بطور خطرناکی پیش رفته است. اسرائیل تلاش می کند مردم فلسطین و رهبرانش را از ارائه راه حل ها بی اطلاع نگاه دارد. از مشکل فلسطین مشکلی اسرائیلی ساخته شده است که هیچگونه با حقوق فلسطینی ها رابطه ای ندارد و تنها به امنیت اسرائیلی ها بر می گردد.

سئوال: نیروی اصلی مقاومت چه در نوار غزه و چه در لبنان سازمان های مذهبی هستند  که پیشرفتی در اوضاع به وجود نمی آورند. شما در این باره چه فکر می کنید؟

جواب: این درست است که حماس و حزب الله نیروهای دمکراتیکی نیستند. آنها هم درست مثل اسرائیل علاقه زیادی به راه حل های سیاسی ندارند. اما تفاوت اساسی در موقعیت آنها وجود دارد. حماس در نوار غزه بعنوان اپوزیسیون حتمی و صددرصد برای انتخابات فلسطین اعلام وجود نمود در حالیکه حزب الله در لبنان در انتخابات برای گرفتن یک جا در سیستم سیاسی کشور می بایست مبارزه کند. در حال حاضر حزب الله بر علیه اشغال نظامی اسرائیل مبارزه می کند و کار خود را خوب انجام می دهد.

سئوال:همچنین حزب شما از موشک های حزب الله در امان نیست آیا این عملی دشمنانه از سوی اسلامی ها بر علیه کمونیست ها نیست؟

جواب:ساختمان روزنامه یومیه ما در هایفه مورد هدف قرار گرفت. در این حمله آرشیو بسیار ارزشمند حزب بخشا نابود شد.اما ما این هم می دانیم که هدف حزب الله ما نیستیم. ما هم قربانی این جنگ و این وضعیت هستیم. حزب ما موضعی روشن بر علیه حمله به غیر نظامیان دارد. حال فرقی نمی کند چه در بیروت و یا هایفه و یا نوار غزه. ما فراخوان دادیم و خواستیم که آنها غیر نظامیان را در این جنگ دخالت ندهند.

سئوال: در آلمان چپ ها خیلی برایشان مشکل است که به سیاست دولت اسرائیل انتقاد کنند. اما در یونان طور دیگری است. حتی بین نازی ها و اسرائیل مقایساتی می شود............

جواب: این درست نیست که اسرائیل را با نازی ها مقایسه کرد. همانطور هم درست نیست که حزب الله را با نازی ها مقایسه نمود. کاری که نخست وزیر اولمرت کرده است. ستیزه جوئی اسرائیل خشونت بار و زشت است و باید جلویش را گرفت و آنرا رد کرد. احتیاجی نیست برای نشان دادن اینکه این ستیزه جوئی تا چه حد وحشتناک است آنرا با نازی ها مقایسه نمود. هیچ مانعی برای انتقاد آلمان به اسرائیل وجود ندارد. اسرائیل حق فلسطینی ها را نادیده می گیرد و در غزه و لبنان قتل  عام می کند.عدم انتقاد به این مسئله به این مفهوم نیست که آنها از گذشته یاد نگرفته اند . دقیقا از آنجا که آلمان این گذشته را دارد می باید با تفاهم بیشتری در مقابل زیر پا گذاشتن حقوق و نژادپرستی عکس العمل نشان دهد..