اخراج هر روزه افغانی ها ازایران، عملی ضد انسانی ومحکوم است ! (۱)

امیر جواهری لنگرودی

amirjavaheri@yahoo.com              

 

"کمپین حمایت از افغان های  مقیم ایران " گزارش داد :  

دستور رئیس جمهور ایران بر توقف روند اخراج ، کارساز نبود . ما با اخراج۵۱۱ مهاجرافغانی ازایران در روز تاسوعا روبرو می شویم »  

در حالیکه در روز تاسوعا و عاشورای حسینی و در صحنه آرایی دفاع  از این واقعه تاریخی، که با تشنگی و نرساندن آب و تشنه لبی یاران و کسان حسین ، درسراسر ایران میلیونها ایرانی بر سر و روی خود می کوبند و از دربدری و خانه خرابی واقعه عاشورا در ۱۴۰۰ و اندی سال پیش گریان و عزادارند ، حاکمان مدعی عدل و داد ، طعن و لعن کننده " شمر" و " ابن زیاد" ، بر سر زنان و مردان و اعضاء خانواده های افغانی مقیم ایران می ریزند ، مردمی  که نزدیک سه دهه  اقامت در ایران ، باید بعنوان شهروندان درجه اول جامعه ما بدل می شدند ، همان شیوه و روشی را بکار می گیرند ، که قصابان تار و مار کننده طفلان ِ اولاد حسین و کسان و یارانش در نزدیک به پانزده قرن پیش روا داشتند که در کتب مذهبی ذکر خیرش آمده است .

اگر آن عمل که تصویر تاریخی آنرا هر عمامه بسر و پای منبری خوانی برای گریاندن مردم ، به صحنه می کشند و تعزینه خوانان با هزینه دولتی سرسام آور ، در درون سالن تاترسنگلج و در وسط خیابانهای تهران با شتر گردانی و لباس های پر زرق وبرق و پُرهزینه در سراسر کشور، نمایش گریاندن مردم را برعهده می گیرند و از کیسه خلیفه جماران برای این تعزینه گردانی ها هزینه می کنند ، همان کار را در روز تاسوعای حسین ، بر سر زحمتکشان افغانی نیز پیاده کردند . آنان را دستگیر و در هوای سرد بهمن ماه ، که تا به امروز دهها و صد ها تن در درون کمپ ها و چادر ها در پاکستان و جای جای افغانستان بدلیل بی نقشه گی دولت ها جان داده اند ، تحویل آن سوی مرزها می دهند . در گزارش آمده است : « شمس الدین حامد رئیس اداره مهاجرین هرات به بی بی سی گفت: با وجود اینکه اعلام شده بود اخراج مهاجران افغان از ایران تا چند ماه آینده متوقف شده و در صورت ادامه روند اخراج، با مسئولان دولتی افغان هماهنگی خواهد شد،اما عصر روز پنجشنبه ، ایران بدون اطلاع قبلی ،۱۱۱ مهاجر افغانی را از مرز رد کرد» در ادامه گزارش آمده است : «  رئیس اداره مهاجرین هرات از اخراج یک زن بی سرپرست افغان توسط ایران خبر داد و گفت این زن در حالی که بقیه اعضای خانواده اش در ایران مانده اند از آن کشور اخراج شده است.... تاکنون آدرس دقیق محل سکونت این زن معلوم نیست و اداره تحت امر وی در تلاش است تا آدرس او را پیدا کنند. » این است  رافت و عدالتی که احمدی نژاد ،  در شیپور خود می دمید و با سنج و طبل خود در هر کوی و برزنی به صدا در آورد و در مراسم سینه زنی تاسوعا و عاشورا ، علم وتکل آنرا بپا داشته است .

در ایران و در روند ادامه پاک سازیهای قومی و بیکار سازهای بیرویه کارگران و زحمتکشان از محیط کار و عدم پاسخگویی به وضعیت آنان ، بهانه حضور کارگران و زحمتکشان مهاجر افعانی ، عراقی ، بنگلادشی و غیره را از سر گشادش در شیپور می کنند . دستگیری افغانها و اخطارهای گاه و بیگاه به آنان نیز،خاصه و خرجی دولت اسلامی ایران ، برای تغذیه مطبوعات دولتی و پیش زمینه جار و جنجال های اخراج ها و انحراف افکار عمومی از اشکالات ، کاستی ها و ضعف های اساسی و پایه ای نظامی است تا همه چیز را ماست مالی کند و معترضین و فعالان جنبش های  اجتماعی ایران را به هر بهانه ای زیر فشار گذارد . دستگیری دهها تن از دانشجویان چپ و سوسیالیست ، رادیکال و مبارز ، به مرگ کشاندن محمود صالحی در شرایط بد جسمی ایشان در زندان و بیمارستان ، وضعیت بد بیماری چشمی منصور اسانلو بعد از عمل در زندان اوین ، برخورد با فعالان زن و دستگیری و زیر فشار گذاشتن هر روزه آنان و مرگ دانشجوی سنندجی ابراهیم لطف الهی در زیر شنکجه و فشار، احکام ضد انسانی قصاص اسلامی در سراسر کشور و بویژه منطقهء سیستان و بلوچستان جهت ارعاب ، همه و همه زنجیره ای از جنایات برعلیه بشریت هستند که  حاکمان جمهوری اسلامی از زمان به روی کار آمدنش تا به امروزهمچنان به آن ادامه می دهد.      

سایت کمپین می نویسد : « طی چند روز گذشته، بیش از ۹۰۰ مهاجر افغان در حالی از ایران اخراج شدند که بارش برف سنگین بیشتر مناطق افغانستان به ویژه غرب این کشور را فرا گرفته وجان بیش از صد ها تن را گرفته است.این مهاجران از ولایات مختلف افغانستان هستند و دولت می گوید انتقال آنان به مناطق اصلی شان در هوای سرد این روزها، ناممکن است.مقامات محلی می گویند مهاجرین اخراج شده، در سرپناه های موقت، مسافر خانه ها و خانه های مردم اسکان یافته اند.» پرسش این است : شما از یکسو توافق می کنید که در این هوای سرد اخراج نمی کنیم و سفارت ايران دركابل ازدستور رئيس جمهور كشورمبنى بر توقف مؤقت روند اخراج مهاجرين افغان طى فصل سرما خبرداده است و از سوی دیگر فوج فوج نیروی انسانی را در وضعیت دشوار که دولت افغانستان کمترین امکان پا سخگویی و رسیدگی  به این همه اخراج شدگان را ندارد ، پس می فرستید، چرا؟  به شما  می شود گفت ؛ انسان ؟

رئیس دولتش فرمان توقف صادر می کند ، دفتراموراتباع خارجي وزارت كشورايران در همکاری تنگاتنگ نیروی انتظامی کشور، افغانی بی چیز را که نزدیک به سه دهه در ایران و در بد ترین شرایط ممکن و زیربار سخت ترین کارها خم به ابرو نیاورده اند ، دستگیر می کنند و پس می فرستد ، و این پس فرستادن ها تعطیل بردار نیست حتی در سینه زنی تاسوعا و عاشورا، هوای سرد  بهمن ماه و بی کفایتی دولت حامد کرزای در قبال عدم پاسخگویی به انتظارات شهروندان خودش !

دستانی که به نام دولت و صاحبان قدرت ، این چنین جنگ روانی  برعلیه  ملتی را در برابر ملت دیگر سازمان می دهد ، جز نفرت ملی ، اعمال راسیسم دولتی ، خارجی ستیزی عنان گسیخته وولنگاری دولت مردان نظام ایران ، هیچ چیز دیگری بر آن نمی توان نهاد !  
این اعمال ضد انسانی در نزد افکارعمومی بشریت مترقی بشدت محکوم است و ما نیز به سهم خویش آنرا قویا محکوم می کنیم . افغانی حق دارد به نام انسان در هرکجا که خود بخواهد زندگی اختیار کند ، هیچکسی را نمی بایست ، به اجبار از ایران بیرون کرد و به دشمنی با نیرویی بر خواست که در طول سه دهه سهمی جدی در درون کشورمان با تن دادن اجباری به بردگی کار، بعنوان نیروی میلیونی کاردر کنار سایر کارگران و زحمتکشان کشورمان ، سهمی جدی در ساختن و پرداختن داشته اند . با بهانه و بی بهانه، هیچ افغانی نباید از ایران اخراج گردد.

۲۷ ژانویه ۲۰۰۸

برای بازدید "  کمپین حمایت از افغان های مقیم ایران " به آدرس زیر مراجعه کنید :

www.afg-iran2.blogfa.com