نشریه سیاسی هفتگی     شماره  1

 

تهیه و تنظیم : صادق افروز

 

حمله نیروهای کلمبیایی به چریک های فارک در خاک اکوادور:

نیروهای ارتش کلمبیا در یک حمله غافلگیرانه وارد خاک اکوادور شدند و چریک های فارک(نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا) را به گلوله بستند . در این عملیات رائول ریز فرد شماره 2 فارک و 16 چریک کشته شدند . نیروهای ارتش چریکی فارک قسمتهایی از خاک کلمبیا را دراختیار خود دارند و سال هاست که با ارتش کلمبیا در حال جنگ هستند . به دنبال این حمله ارتش اکوادور به حال آماده باش درآمده است . ونزوئلا همسایه دیگر کلمبیا تهدید کرده است که در صورت تجاوز به آن کشور از سوی کلمبیا پاسخ شدیدی خواهد داد . در همین حال کارشداسان سیاسی معتقدند که اقدام "اوریبه" رئیس جمهور کلمبیا بسیار حساب شده بوده است .وی  عکس العمل چاوز و اکوادور را براحتی می توانسته پیش بینی کند. پس در این صورت سئوال به این صورت مطرح خواهد بود : با توجه به روابط بسیار نزدیک بوگوتا و واشنگتن و همکاری های وسیع سیاسی و نظامی دوکشور ایا سناریو ی جنگی جدیدی برای این منطقه تدارک داده شده است؟

 

سفر احمدی نژاد به عراق:

در حالی که امریکا و متحدین اروپایی اش قطعنامه تحریم ایران در سازمان ملل متحد را آماده می کردند احمدی نژاد از روی فرش قرمزی که طالبانی برایش پهن کرده بود می گذشت تا با او در کاخ ریاست جمهوری گفتگو کند

بیش از پیش روشن شده اشت که امریکا در پیشبرد سیاست نئوکانی توسل به نیروی نظامی در منطقه با مشکل روبرو شده است .  مهمترین متحد امریکا در منطقه یعنی عراق و همچنین کشور های خلیج و عربستان سعودی با سیاست نئوکانی مخالف هستند . این کشور ها طرف معامله جمهوری اسلامی هستند و از قبل آن سود بسیاری میبرند . سیاست جنگی نئوکانی این روابط را خراب می کند . دوبی مرکز تجاری بزرگ طرف ایران بارها نارضایتی اش را از سیاست نئوکانی ایجاد تشنج اعلام کرده است . در واقع وقتی ایران هیچ مشکلی با سیاست نئولیبرال ندارد چرا باید سر به سرش گذاشت . باید در مسیر الزامات سیاست نئولیبرال دگم های آقایان را شکست.

 

40 سال پس از حوادث 1968 :

حوادث مهمی در این سال اتفاق افتاد که تا سال ها بعد موضوع بحث ها و صحبت ها بود . این حوادث عبارت بودند از :

حمله ارتش آزادی بخش ویتنام به کنسول گری آمریکا در جریان جشن های تت.این حمله سر آغاز تهاجم جدید نیرو های ویتنامی بود .

شورش دانشجویان فرانسوی

تظاهرات دانش آموزان در رم

اعتراض ورزشکاران سیاهپوست در جریان بازی های المپیک 1968

شورش مکزیک

ورود ارتش اشغالگر شوروی به جمهوری چک اسلواکی

به همین مناسبت گروه های سیاسی در شهر های مختلف جهان برنامه هایی را در جهت توضیح این رویداد ها تدارک دیده اند( برای اطلاع بیشتر به سایت اتحاد چپ مراجعه کنید )

 

سه شنبه فوق العاده و سرنوشت کاندیدا های دو حزب دمکرات و جمهوری خواه برای انتخابات2008:    

 انتخابات مرحله مقدماتی ریاست جمهوری امریکا امروز دنبال شد . از سوی جمهوری خواهان کاندیداتوری مک کین پس از پیروزی مرحله مقدماتی در دو ایالت مهم اوهایو و تکزاس محرز شد . ولی تکلیف نماینده دمکرات ها منوط به نتایج انتخابات باقی مانده است . اگرچه کلینتون در این دو ایالت به پیروزی رسید ولی اوباما هنوز چشم به ایالات باقی مانده دارد .رالف نادر در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان کاندید مستقل شرکت خواهد کرد .

تجاوز ترکیه به کردستان عراق :

ارتش ترکیه در جنگ علیه نیروهای پ ک ک وارد خاک عراق شد . بوش ضمن تایید این حرکت اظهار امیدواری کرد که اقامت ارتش ترکیه به درازا نکشد . بوش علنا اظهار داشت این حرکت با اطلاع امریکا بوده است . سازمان های سیاسی اپوزیسیون ایرانی اکثرا در مورد تجاوز ارتش ترکیه سکوت کرده اند .طیف حککا به جای محکوم کردن ترکیه به ناسیونالیسم عقب مانده پ ک ک پرداخته است .

پنجم مارچ 2008