ازمبارزات کارگران ایران خودرو به وسیع ترین شکل پشتیبانی کنیم.

 

 در ادامه اعتصاب کارگران در کارخانجات ایران خودرو، کارگران فریاد بر می آورند : "ما آزادي تشکل‌هاي کارگري ،عدم ورود حراست" را خواهانیم !

 امیر جواهری لنگرودی

amirjavaheri@yahoo.com

 

  

اخبار دریافتی  چند روز اخیر از ایران خود رو ، گواه تحرک جدید کارگران این صنعت و طرح خواسته ها و مطالباتی ایست که کارگران ایران خوررو به دفعات و به اشکال مختلفی آنرا بر زبان رانده اند. به نقل سایت خبری دسترنج ازطریق ارتباط تلفنی کارگری، گزار ش شده است : " با آغاز سال، مديريت شرکت اعلام کرد که از اعلام اضافه کاري در روزهاي جمعه خوداري خواهد کرد، ولي عملا با بحران قطعه سازي و عدم توليد و توزيع مناسب قطعه به خطوط توليد، مديريت شرکت جهت جبران کسري توليد از همان آغاز سال جمعه‌ها را اضافه کاري اجباري اعلام کرد.

وي افزود: از طرفي با عدم پرداخت رکورد توليد بعضي از قسمت‌ها، با برقراري اضافه کار اجباري در روزهاي دلخواه خود شرکت و جلوگيري از اضافه کاري در روزهاي عادي با وجود بدهي‌هاي سنگين کارگران، عدم افزايش حقوق‌ها به نسبت تورم لجام گسيخته در جامعه، ثابت ماندن حق آکورد نسبت به ۵ سال پيش، عدم استخدام کارگران به صورت رسمي در حاليکه حدود ۱۰ سال از قرارداد برخي از کارگران مي‌گذرد، عدم جذب نيروي جديد با وجود راه‌اندازي ال۹۰ و کاهش کارگران در قسمت‌هاي مختلف جهت استفاده در سالن‌هاي ال۹۰ و اخراج ده‌ها کارگر به بهانه هاي واهي، فشار کار بر کارگران در قسمت‌هاي توليدي و عدم اعلام شرايط سختي کار در اين قسمت‌ها بدون حضور نمايندگان کارگران، افزايش زمان ارتقاي شغلي به چند سال و عدم حضور نمايندگان کارگران در کميته طبقه بندي مشاغل، گسترش هر روز شرکت‌هاي پيمانکاري و عدم پرداخت حقوق متناسب با تورم توسط اين شرکت‌ها و تبعيض بين کارگران اين شرکت‌ها و سخنان ضد کارگري حميد رضا کاتوزيان، نماينده مجلس در مورد واگذاري شرکت‌هاي خودروسازي به بخش خصوصي باعث موج نارضايتي در شرکت ايران خودرو گرديده است.
اين کارگر افزود: از طرفي نبود تشکل‌هاي کارگري که کارگران بتوانند از طريق تشکل خود پيگير مطالبات خود باشند، دست به دست ساير مسايل داده تا با اعلام اضافه کاري روز جمعه 7 تير در بعضي از سالن‌ها و با تغيير ناگهاني شيفت‌هاي کاري بدون هماهنگي از قبل، کارگران مونتاژ با اين تصميم مخالفت کرده و دست به اعتصاب زدند.

 

درخبرها آمده است : کارگران با اعلام اضافه کاری روز جمعه ۷ تیر در بعضی سالن ها و با تغییر ناگهانی شیفت ها کاری بدون هماهنگی از قبل با کارگران مونتاژ با این تصمیم مدیریت کارخانه مخالفت کرده و دست به اعتصاب زدند."  از سویی کارگران کارخانه ايران خودرو که از روزدوشنبه ۱۰ تیر ماه ۸۷ در راستاي پيگيري مطالبات صنفي خود با شعار "زندگي شايسته حق مسلم ماست" و "اضافه کاري اجباري لغو بايد گردد" ، از حضور در سالن‌هاي غذاخوري شرکت خودداري کرده‌اند. کارگران در رابطه با طرح درخواستها و مطالبات خویش ، در برابر تغییر شیفت های کارگری از دو هفته به یک هفته ، پائین بودن حق بهره وری کار و سایر مزایای نقدی و سختی کار کارگران خط تزئینات ، به ادامه اعتصاب دست زده اند.

از سویی  طی چند روز گذشته، با پخش اطلاعیه ای در محیط کارخانه ، کارگران به ادامه اعتصاب غذا تا دست‌يابي به حقوق واقعي شان دعوت شده‌اند.خواسته های این مرحله از اعتراضات خود را به شکل زیر بازتاب داده اند :

۱- آزادي تشکل‌هاي کارگري عدم ورود حراست به سالن‌ها 

    ۲-  لغو اضافه کاري اجباري و برداشتن سقف اضافه کار عادي

     ۳ - افزايش حق آکورد (حق بهره وري)

     ۴ - افزايش حقوق‌ها متناسب با افزايش قيمت‌ها در کشور

     ۵ - لغو قراردادهاي موقت و استخدام رسمي کارگران

     ۶- جلوگيري از گسترش شرکت‌هاي پيمانکاري و انتقال کارگران آن به خود شرکت

     ۷ - شرکت نمايندگان کارگران در کميته طبقه بندي مشاغل

     ۸ - شرکت نمايندگان کارگران در کميته تشخيص کارهاي سخت و زيان آور

      ۹-  کاهش فشار کاري با استخدام نيروهاي جديد "

خواست های فوق در شرایط عدم وجود تشکل مستقل در درون کارخانه ایران خودرو و واحد های چند گانه آن ، در نوع خود سختی و دشواری مبارزه را برای فعالان و توده کارگران دو چندان می سازد ، با اینهمه کارگران با طرح خواسته ها یشان به پیش جلو میروند و لحظه ای عقب نمی نشینند.  در خبر ها است که اعتصاب به بخشهای مختلف کارخانه رسیده است و ادامه دارد

تجربه تا امروز مبارزات کارگران نشان داد که در مقابل پیشرفت هر سطح از مبارزه ، رژیم با همه عوامل ریز و درشت خود دست بکار سرکوب و از میدان بدر کردن فعالان کارگری و بهم ریختن صف مبارزین می گردند.  پرونده سازی و انتصاب تحرکات به نیروهای سیاسی و سازمان ها و احزاب چپ و خارج نشین ، ارتباط با رادیو ها و تلویزیون های  بیگانه ، متهم کردن مبارزین به دریافت کمک های مالی ، بازداشت و زندان و تبعید و وثیقه های کلان، نمایش تا به امروز رژیم از جنبش اعتراضی اول ماه مه فعالان سندیکای خباز سقز و دستگیری محمود صالحی و همراهانش ، دستگیری فعالان شاهو ، فعالان کارگر سندیکای مستقل شرکت واحد تهران و حومه ، معلمان دستگیر شده تهران و جاهای دیگر، دستگیری گسترده نمایندگان جنبش دانشجویی در ۱۳ آذر ۱۳۸۶ ، دستگیری فعالین زنان در عرصه های مختلف ،دستگیری شیت امانی و یارانش در سنندج ، دستگیری و پرونده سازی برای فعالین کارگری نیشکر هفت تپه و امروز کارگران ایران خودرو را شاهدیم !

حربه  وصل کردن ، سازمان گیری هر تحرکی را به خارج و گروهها ی " چپ و سوسیالیست " و " برانداز "  و انگونه پرونده سازی ها حربه کهنه و زنگار گرفته ای است که رژیم طی سالهای اخیر با پرونده سازی برای خیلی از فعالان و تحرکات آنان ، دست بکار پرونده سازی ، بازداشت و زندانی نمودن مبارزین جنبش های اعتراضی زنان ، دانشجویان و کارگران شده اند. ماجرای ایران خودرو ، این وجه از عملکرد ضد کارگری رژیم، در برابر توده کارگران و افکار عمومی رو شده و امروز در وسیع ترین  سطح در شبکه اینترنت جهانی عینا بازتاب یافته است . آنچه از پرده برون افتاد ، امضاء حراست کارخانه را از یک سو و وحشت شان از پیشروی کارگران ایران خودرو و از سوی دیگر ، برای ایجاد رعب و وحشت در بین کارگران را بنمایش می گذارد: " متن اطلاعيه مديريت حراست به اين شرح است؛
بسمه تعالي

اطلاعيه شماره نامه م ع - ۸۷۶۰۱۱۱۹
تاریخ ۱۰- ۰۴ -۱۳۸۷
موضوع لزوم اطلاع رساني نسبت به تحرك برخي از عوامل ضد انقلاب در سطح شركت
باسلام و احترام
به اطلاع كاركنان شريف ايران خودرو مي‌‌رساند برابر اطلاعات واصله؛ از طرف گروهك‌هاي ضد انقلاب از جمله «حزب اتحاد كمونيسم كارگري» اقداماتي در جهت تحريك كارگران با بهانه قراردادن بعضي مسائل موجود در سطح كشور خصوصاً ‌در مجموعه‌‌هاي صنعتي موثر در حال پيشرفت صورت گرفته است. در اين رابطه برخي از عوامل دست نشانده در جهت اهداف پليد گروهك‌ها اقدام به شعارنويسي و پخش اعلاميه و دعوت كاركنان به تحصن ، اعتراض و اعتصاب غذا و ... نموده‌اند.
لذا بدينوسيله از كليه همكاران محترم تقاضا مي‌گردد در صورت مشاهده هرگونه تحركي مراتب را به ستاد خبري حراست با شماره تلفن۶۱۶۱ اعلام نمايند.
ا. م (احمد مهرور)

مدير حراست گروه صنعتي ايران خودرو

برای دایره اطلاعات رژیم و سرمایه داری حکومت گر در ایران، دو سطح کارگزار در برابر هم عمل می کنند ، امداد های غیبی و " گروهک های ضد انقلاب" ،  هر گاه که کفگیر نظام به ته دیگ می نشیند ، " اطلاعات واصله " از " امدادهای غیبی " اند که  عوامل بنیان کن و " دست نشانده "  را شناسایی می کنند با ساطور خون چکان خودشان به جان برپا دارندگان هر نوع تحول خواهی می افتند . همه ابزار سرکوب را ردیف می گردانند  " ستاد خبری حراست " یعنی داغ و درفش ، زندان و تخت شکنجه ، به صف می شوند تا جلوی هر نوع  تلاش کارکران برای رسیدن به حتی حداقل زندگی شرافتمندانه وانسانی سد شود.پیشروی و خواستی را سد نمایند.

برای کارفرمایان و سردمداران نظام و عمله فرمانبرش، هیچ مهم نیست که یک سطح خواست های معوقه کارگری است که بر روی کاغذ آمده و در درون هر واحد کارگری ایران خودرو دست به دست و از دهانی به دهانی دیگر منتقل می گردد. یک صف شده اند و می خواهند با اعتصاب که یگانه حربه پیشروی در برابر چرخه سرمایه داری هار و افسار گسیخته است که اینگونه بر گُرده کارگران با شلاق اش ، تسمه کشیده و جان می گیرد ، ایستادگی کنند . پرسش اساسی این است، چه چیزی رژیم سرمایه داری حاکم را به اینگونه مقاومت وپرونده سازی در تمام زمینه ها وامی دارد ؟   واقعیت این است که ؛ کارگران و زحمتکشان، زنان و دانشجویان ، مقاومت و ایستادگی جانبداران حقوق اقلیت های ملی در جای جای کشور، هر یک برای وصول مطالبات خویش، در درون جامعه ایران، هر روز بطور نسبی وسیعتر و متحدتر از پیش گام بر می دارند. رژیم جمهوری اسلامی برای جلوگیری از گستردگی پیشروی این جنبش های  اجتماعی واعتراضی و عدم پیوند این جنبش های عینی با خود و با یکدیگر، فعالین این جنبش ها را مورد فشار و تهدید ، بیکار و اخراج ، دستگیرو بازداشت، زندان و شکنجه قرار داده و درسطحی وسیعتر اقدام به بگیر و ببند و گاها با گلوله ( خاتون آباد) به کشتار روبرو می گرداند. از اینرو اتخاذ هر نوع شیوه سرکوب و برانگیختن رعب و وحشت عریان در سطح جامعه از طرف نظام ، حتی وسیع تر از گذشته، تنها  ناشی از وحشت حکومت گران از چنین پیشروی مبارزان و فعالان درون کشور وحقانیت مبارزه آنهاست. در برابر ایران خودرو ، سرمایه داری ایران ، از یکسو سخت به این صنعت نیازمند است تا جیب های گشاد  خود را پُر تر و گردن خود را فربه تر نگهدارد و از سوی دیگر به رابطه شناور سرمایه های خود  درسیستم سرمایه داری جهانی که دررابطه تنگاتنگ با موجود دولت سرمایه داری ایران و مناسبات آن با بانک جهانی و صندوق بین المللی پول ، عمل می کند . این سرمایه برای جذب بیشتر سود از راههای  مختلفی  هر روز به بازار ایران راه  می جوید ، صد درصد برای حراست و امنیت سرمایه خود و آنان ، به اینگونه تدابیرمقتضی وسرکوب خشن نیازمند است .

در ادامه چنین مبارزه و پیشروی ، جمعی از کارگران ایران خودرو، در تاریخ ٨۷/۴/۱۲ ، ضمن دعوت دوستان و همکاران خود به حفظ هوشیاری و خود آگاهی و اتحاد ، اعلام می دارند : "...  به دنبال آغاز اعتصاب ما کارگران، مدیریت شرکت به جای جواب به خواست ما کارگران با فرستادن قوای مسلح و تهدید و ارعاب و گرفتن کارت چند نفر از همکاران در قسمتهای مختلف می خواهند از ادامه اعتصاب ما کارگران جلوگیری کنند.
مدیریت شرکت با اطلاعیه سوخته شده سالها پیش هر وقت کارگران برای گرفتن حقشان بلند شدند با بهانه قرار دادن مسله امنیت و ترساندن ما کارگران از هالوی نامحسوسی به نام عوامل ضدانقلاب خواستند با چسب به نیروهای دیگر ما را از اعتصاب باز دارند. دیشب با اعلام حالت فوق العاده در شرکت و گسِل دهها مامور امنیتی خواستند ما را بترسانند.
با گرفتن کارت دهها نفر از کارگران و فرستادن آنها به خانه خواستند از سوار نشدن ما کارگران به سرویسها جلوگیری کنند و اتحاد ما را بشکنند.
حضور حراست در سالنها و تهدید کارگران خلاف اصول جهانی کار است، خلاف اصول حقوق بشر است.
اعتصاب برای بدست آوردند کمترین خواسته حق هر انسانی است.
مگر مدیریت شرکت شعار اول خودرا صیانت از حقوق نیروی انسانی و کارگران اعلام نکرده است؟ پس خود مدیریت به اصول خود پشت پا زده و به جای جواب به خواست ما کارگران نیروهای امنیتی را به رخ ما کشیده است. .."
در همین اطلاعیه با صدای بلند یاد آور می گردند : " ... ما مگر چی می خواهیم؟ ما می گویم وقتی که شبکار هستیم، حق شبکاری به ما تعلق نمی گیرد. تورم بالا رفته گرانی بیداد می کند با این همه فشار کاری، حقوق ما کم است. ما چه گناهی کرده ایم که باید توان هزینه های دولت را بپردازیم ما زندگی شرفتمندانه می خواهیم.
ما می گویم چرا هزینه از جیب ما؟
شرکت میلیاردها تومان در آمد دارد. خودروهای صادراتی با دستان توانمند ما صادر می شوند. پس نتیجه زحمات شبانه روزی ما کجا است؟ ..."
در پایان همین اطلاعیه آمده است :

 " دوستان کارگر
مدیریت باید به خواستهای اعلام شده ما جواب بدهد. مجلس و دولت باید جوابگوی این گرانی و تورم باشند. حقوق کمتر از یک میلیون برای یک زندگی انسانی بسیار کم است. حق بیمه
۴۵% افزایش یافته است تاوان وزارت رفاه را که ما نباید بدهیم. طبق قانون کار حق شبکاری ۲۲% درصد است ولی ما حق نوبت کاری ۲ می گیریم یعنی ۱۲%درصد. ما می گویم تورم هر روز بالا می رود ولی دستمزد ما هر روز کمتر می شود. آیا این خواستن این حق جرم است؟ "

این سطح از صفبندی و طرح خواست ها در برابر درآمد کلان کارفرما و مدیران کارخانه در برابر پرونده سازی برای فعالان کارخانه ، نمود بارز ورشکستگی سیاستی است که تنها با تجاوز به حقوق کارگران و در هم شکستن مقاومت آنان با نیروی ضد شورش و رودررویی آشکار خود را نشان می دهد. سایت خبری دسترنج در تاریخ امروز پنج‌شنبه  ۱٣ تير ۱٣٨۷  با تیتر خبری :" حضور ماموران امنيتي در بخش‌هاي مختلف ايران خودرو " اعلام می دارد : " در ادامه اعتصاب غذاي کارگران ايران خودرو، شب گذشته کارگراني که در سالن سمند مشعول به کار بودند مجبور به شکستن اعتصاب غذاي خود شدند.
 بنا بر ادعاي يکي از کارگران، شب گذشته مسوولان و سرپرستان سالن سمند با احضار تک تک کارگران سعي کردند به روش‌هاي مختلف آنها را به شکستن اعتصاب غذا وادار کنند.
به گفته اين کارگر، مقامات ارشدتر ابتدا با توضيح شرايط اقتصادي و گفتن اينکه غذا نخوردن شما چه مشکلي را حل مي‌کند، از کارگران مي‌خواستند به اعتصاب غداي خود پايان دهند و چنانچه به نتيجه نمي‌رسيدند از حضور ماموران حراست و عوامل انتظامي به عنوان اهرمي براي تهديد کارگران استفاده مي‌کردند.
اين کارگر مدعي شد با هماهنگي مديران ايران خودرو، شب گذشته درسالن سمند حداقل ۳۰ تا ۴۰ مامور حراست و عامل نيروي انتظامي براي کنترل ۱۵۰ کارگر حضور داشتند. وي بابيان اينکه تحت اين شرايط سرانجام کارگران سالن سمند مجبور به ترک اعتصاب خود شدند از استمرار اين اعتصاب چند روزه در ساير بخش‌هاي کارخانه خبر داد. ..." در این گزارش نکته مهم دیگر مبنی بر امنیتی ساختن محیط کارخانه توسط کارفرما، از زبان همین کارگر به این شکل آمده است : " وي همچينن از افزايش حضور محسوس ماموران کارگرنما در ميان کارگران خبر داد و گفت: از زمان آغاز اعتصاب اخير افراد ناشناس بيشتري با پوشش لباس کار در جمع کارگران به ويژه سرويس‌هاي رفت و آمد مشاهده مي‌شود.
وي با بيان اينکه، ممکن است اين افراد ناشناس از ماموران حراست ايران خودرو باشند، يادآور شد: در ميان کارگران ايران خودرو شايع شده است که از سوي حراست گروهي ناشناس مراقب رفتار آنها هستند.
گفتني است که قرار است کارگران ايران خودرو، امروز با سوار نشدن به سرويس‌هاي اياب و ذهاب خود، اعتراضات خود را در اين قالب به تصوير کشند."

آری بر پایه همین اخبار گزارش شده ، ما از سویی با مبارزه و مقاومت کارگران و کارمندان ایران خودرو ، و از دیگر سو با سرکوب و خودکامگی کارفرما و عوامل آنان ( حراست کارخانه ) روبرو هستیم . بر انگیختن روحیه اتحاد و همبستگی در درون خود کارگران ایران خودرو شرط پیروزی آن ها است. ، بردن خبر اعتصاب آنان و موج دستگیری در درون " سالن سمند " در شرایط روددرویی نا برابر عوامل کارفرما با کارگران  ، را باید به مثابه وظیفه انسانی وانقلابی هر یک از ما  در تحکیم مبارزه طبقاتی کارگران ایران در درون جامعه میزبان باید به جلب حمایت و در سطح  فعالان سازمان ها و احزاب ، اتحادیه ها و مجامع کارگری به وسیع ترین شکل این خبر را بازتاب داد. این وظیفه ماست و در این مسیر ، از هیچ اقدامی نباید روی گرداند.

۱۴ / تیر / ۱۳۸۷