بحران سرمایه از یونان تا ایران!!                                رسول آرام              09.12.08

 

با گسترش باد مانند بحران سرمایه کم کم اعتراضات مردم جهان علیه  آنچه که بر آنان میگذرد چون گردبادی آتشین دامن سیستم های سرمایه داری را میگیرد.اولین مشت از این نارضایتی ها در آتن به هوا خواست .در هشتم  دسامبر 2008 پلیس یونان یک جوان 15 ساله را که در تظاهرات خیابانی شرکت کرده بود با ضرب گلوله کشت.این جنایت در حالی اتفاق افتاد که بیش از  30 گروه چپ یونانی  تظاهرات را علیه سیاست های تحصیلی رژیم راست گرای یونان سازمان داده بودند . مردم یونان معتقدند مدارس و  تعلیم و تربیت یونان در وضعیتی قرار ندارند تا فرزندانشان  در آنجا بتوانند ادامه تحصیل داده و با موفقیت به پایان برسانند. از سوی دیگر هزینه های تحصیلی برای فرزندانشان به اندازه ای سرسام آور است  که تنها فرزندان مردم مرفه و پول دارها میتوانند بدون دغدغه ادامه تحصیل دهند. با مرگ این نو جوان که به اعتراض به همین وضعیت به خیابانها آمده بود؛ موجب گردید  تمامی شهر آتن در  سنگر بندی جدی در مقابل  پلیس سرکوبگر بپردازند .

ریشه یابی این مقاومت  گسترده در مقابل پلیس را باید  با مراجعه به آمار رو به افزایش  فقر و بیکاری در یونان جستجو کرد. گرچه خبرگزاریهای سرمایه داری جانبدارانه این اعتراضات مردم  را وحشیانه و بدور از اخلاق «انسانی» مینامند؛ اما شکمهای گرسنه مردم نه میتواند در مقابل زورگوئی مشتی سرمایه دار در مقابل گرسنگی  تحمل نمایند و نه میتوانند با احوال درهم ریخته اقتصادی و سیاسی  اخلاق مورد ادعای بورژواها را به ریشخند نگیرند.

آماری که دولت یونان در اوائل سال 2008 اعلام کرد حاکیست که از هر پنج نفر یونانی یک نفر در زیر خط فقر زندگی میکند یعنی 19.6 درصد مردم . این آمار مربوط به 18 ژانویه سال جاریست که در روزنامه های یونان درج شده است؛ اکنون که وضعیت بحران پولی فشار خود را بر کشورهای مختلف افزایش داده حتما آمار این گرسنگی افزایش یافته است. جمعیت  فقیر  یونان که سابقه تاریخی مبارزه با استبداد را در پشت سر دارند دیگر نمیتوانند  نظاره گر هجوم سرمایه داران کشورهای غنی به سفره خالی اشان باشند.آنان اکنون  روز به روز در فقری بیشتر فرو میروند.  این حال است که رژیم یونان  هنوز یک رفرم کوچک هم برای افزایش دستمزدهای کارگران و زحمتکشان و کارمندان در برنامه های خود نداشته و حتی سعی نموده با دریافت  مالیات ها از طریق  مستقیم و غیر مستقیم از  اقشار کم درآمد, آنان را در فقری بیشتر فرو برد.

اکنون در یونان  حد اقل دستمزد کارگران و زحمتکشان  چیزی در حدود 591 یورو است و ماانند تمامی  کشورهای سرمایه داری  فقرا فقیر تر  و ثروتمندان ثروتمند تر میشوند. آنان که میتوانند از عهده خرجی زن و بچه خود برآیند زندگی را با سختی سپری میکنند و آنان که از عهده این اندک نیز بر نیایند اجبارا برای تامین زندگی خود و خانواده اشان از انجام هر کاری پرهیز نمیکنند و این حیله سرمایه داران همواره در تمامی جهان مورد سوء استفاده خود سرمایه داران قرار میگیرد.

بر اساس داده های جهانی در سه ماهه اول سال جاری  8.3 درصد مردم یونان بیکار بوده  که این میزان با شرایط جدید بیشتر شده است.بیکاران با دریافت کم حقوق  بیکاری به میزان 404 دلار قادر به تامین مایحتاج اولیه خود نیستند . با نگاهی به قیمت کالاهای مصرفی در یونان متوجه خواهیم شد که قیمت کالاها بدون کنترل هر لحظه بالا و بالاتر میرود. نه تنها بیکاران بلکه آنان که مشغول کار های مشقت بار هستند نیز قادر به تامین این مخارج نمیباشند.اما از این هم اسفناک تر این است که بخشی از مردم حتی از دریافت کمک های اندک دولتی نیز محروم هستند و این دسته واقعا در فقری کاملا مطلق زندگی میکنند.

در این شرایط است که  جوانان فقر زده که اکنون با اجرای قوانینی موانعی برای  ادامه تحصیل خود میبینند؛ به خیابانها میریزند و از میان صدها مجروح یک جوان 15 ساله  بضرب گلوله پاسداران سرمایه به خون میغلتد. با کشته شدن این جوان در شهر آتن شعله خشم مردم به  تمامی شهرهای یونان سرایت کرد.                    

 این درگیریها محصول صبر مردم یونان است که در چند ماهه گذشته درخواستهای خود را بصورت تظاهرات آرام اعلام کرده بودند.رژیم راست گرای یونان  Kostas Karamanlis نه تنها به این درخواستها پاسخی نداده بود،بلکه همواره در تشدید شرایط بد اقتصادی و در جهت بهتر شدن وضعیت سرمایه داران تلاش نموده است.

در درگیریهای  شهر آتن جوانان معترض به تلاشهای رژیم راست گرا ؛ بیش از 100 فروشگاه بزرگ و 20 بانک را شکسته و به آتش کشیدند. اما آیا رژیم های سرمایه داری دست از اعمال جنایتکارانه خود برخواهند داشت؟

اکنون دیگر نه تنها در یونان بلکه در سراسر جهان آنان که برای تامین منافع غیر انسانی خود اقدامات جنایتکارانه ای  را برنامه ریزی کرده بودند ؛  دست به تعرضات وسیعتری  با موج خروشنده ای خواهند زد که تغییرات بنیادی را در داد و ستد اقتصادی ؛ اجتماعی و سیاسی  جهان خواهانند.آنان اگر در یونان نمیتوانند براحتی انسانها را بکشند و مردم را مجبور به عقب نشینی کنند ؛ در ایران رژیم جموری اسلامی  که سرآمد تمامی رژیمهای انگلی جهان است شاهد وحشیانه ترین  سرکوبها  وجنایتکارانه ترین  بی عدالتیها هستیم. اگر در یونان تنها یک جوان 15 ساله به خون میغلتد؛ در ایران صدها و هزاران جوان به خون خفته و بی نام و نشان سر به نیست شده اند.

اگر در یونان حقوق بیکاری به این اندازه کم است در ایران آنان که کار میکنند نیز از دریافت حقوق  ماهها و در برخی مواقع بیش از یکسال خود محروم میباشند و اگر گرانی مردم یونان را به ستوه آورده؛ مردم ایران قادر نیستند افزایش قیتمها را بدلیل روزانه بودن افزایش ؛ بخاطر بسپارند.

اگر مردم یونان یکپارچه به خیابانها میریزند و تنها  صد نفر زخمی و یک نفر کشته میشود؛ در ایران تظاهرات دانشجویان نمیتواند ا ز سطح دانشگاه فرا تر رفته و شبانه بخش های زیادی از رهبران و شناخته شدگان آنان را دستگیر و مورد پیگرد جنایتکارانه قرار میدهند.

اگر در یونان سی حزب چپ قادر به سازماندهی چنین اعتراضاتی میباشند؛ در ایران سازمانها چپ و غیر اسلامی هنوز مورد پیگرد و محاکمه هستند و در خارج از کشور نیز نمیتوانند از گزند ترور مزدوران رژیم در امان باشند.تشکل های کارگری در هم کوبیده و رهبران آنان دستگیر و مورد بدترین شکنجه ها قرار میگیرند و سالها از نعمت آزادی محروم و در زندان بسر میبرند؛ اعتصابات و اعتراضات کارگری به وحشیانه ترین شکلی سرکوب و اگر لازم باشد از زمین و هوا به گلوله بسته میشوند و از کشته شدن دها و یا صدها نفر نیز باکی نیست زیرا بقای رژیم اسلام بر همین سرکوب ها استوار است و بدون سرکوب آنان نخواهند توانست از سرنگونی خود جلوگیری نمایند؛ حال آنکه تشکلهای کارگری یونان اکنون اقدام به یک اعتصاب عمومی کرده و خواستار استعقای دولت دست راستی یونان  شده اند.

مدارس در ایران نه تنها برخی در کومه ها و سیاهچالها تشکیل میشوندو در بعضی نقاط حتی هیچ خبری از مدرسه وجود ندارد و مدارس دولتی به مدارس خصوصی تبدیل میشوند  بلکه معلمان بایستی با متد آخوندی محصلین را تدریس نمایند  ؛ در غیر اینصورت زندان و محرومیت از ادامه شغل در انتظارشان میباشد؛ هرگونه اعتراضی به شیوه تحصیل ؛ درمان؛ ورزش ؛ لباس ؛ تفکر؛ راه رفتن ؛ خوردن و خوابیدن مورد سرکوب قرار میگیرد؛حال آنکه در یونان دانش آموزان بخاطر کمبود معلم و  کلاسهای درس در مدارس اقدام به اعتراضات خیابانی میکنند؛ اگر با آنان اینگونه که رژیم اسلامی با مردم برخورد میکند؛ برخورد شود تمامی تار وپود سیستم سرمایه داری حاکم را در هم خواهند کوبید.

اگر  اقدامات چند روز اخیر یونان  در ایران صورت میگرفت میبایستی شاهد حمام خونی باشیم که رژیم جمهوری اسلامی آن را تدارک میدید. اما اکنون دیگر زمان برای رژیم های سرمایه داری چه از نوع یونانی اش و چه از نوع جمهوری اسلامی اش بسر آمده؛ پر واضح است که این اولین مشتی نیست که از دل آتن بیرون آمده بلکه در آینده شاهد خواهیم بود صد ها مشت دیگر در تهران و سراسر جهان سیستم سرمایه داران را مورد یورش قرار خواهند داد.