کودتا درهندوراس

صادق افروز

در روزهای آخر ماه جون ،کودتایی در هندوراس که از کشورهای آمریکای مرکزی است ؛ رئیس جمهوری این کشور را به زیر کشید .

در همان روزی که قرار بود انتخاباتی به منظور تغییر قانون اساسی این کشور انجام شود؛ کودتاچیان پرزیدنت زلایا را از خواب بیدار کرده با یک هواپیما به کستاریکا فرستادند .بقیه افراد دولت نیز زندانی شدند .

رهبران راست گرای کنگره ادعا کرده اند که زلایا بر طبق میل خویش استعفا کرده است .ولی به سرعت مردم فهمیدند کودتاچیان خود متن استعفانامه زلایا را تنظیم کرده اند.در همین حال روبرتو میچلتی که سخنگوی کنگره است به عنوان رئیس جمهوری جدید سوگند یاد کرد .

زلایا یک رادیکال نیست. او به خانواده ای مرفه متعلق است که زمین های بسیار زیادی را در تملک خود دارند .زلایا از سوی حزب لیبرال کاندید مقام ریاست جمهوری شده بود . او حتی به صراحت از کفتا (1) دفاع می کند . با این حال جناح راست کنگره و نظامیان بیش از این تاب تحمل او را نداشتند .

 پس از خروج اجباری زلایا از کشور،نیروهای کودتاچی ، تلوزیون ، رادیو و مطبوعات را درکنترل کامل خود گرفتند تا اخبار چگونگی کودتا به گوش مردم نرسد. علیرغم همه این کوشش های کودتاگران مردم پس از تماس با یکدیگر به خیابان ها ریختند و علیه کودتاچیان شروع به شعاردادن کردند .جناح چپ حزب اتحاد دمکراتیک  در خیابانها با آتش زدن لاستیک صحنه هایی مشابه صحنه های خیابان های تهران پس از کودتای احمدی نژاد – خامنه ای آفریدند .آنها با تجمع در جلوی کاخ ریاست جمهوری خواهان سرنگونی دولت کودتاچی شدند . این تظاهرات به غیر از پایتخت – تگوسیگالپا- در شهر های دیگر هندوراس ادامه دارد .آنچه در هندوراس شاهد آن هستیم و می تواند برای جنبش مردم ما درایران آموزنده باشد پیوستن کارگران به جنبش اعتراضی و تظاهرات خیابانی است .اتحادیه معلمین اعلام کرده است تا اطلاع ثانوی در دوره های اول و دوم مدارس، معلمین در اعتصاب نامحدود خواهند بود. گزارش های دیگر حاکی است کارگران در اتحادیه های مختلف دست به اعتصاب زده و محل کار خود را ترک می کنند.

اکثر دولت های آمریکای لاتین کودتای هندوراس را محکوم کرده اند . حتی دولت بسیار محافظه کاری مثل اسکار آریاس در کستاریکا این کودتا را نکوهش کرده است . سازمان کشورهای آمریکایی (او-ا-اس)(2)که تمامی کشور های قاره آمریکا به جز کوبا را دربر می گیرد با انتشار بیانیه ای به نکوهش از این کودتا پرداخته است .

(او-ا-اس)از زلایا خواسته است ظرف 72 ساعت مجددا کار خود را شروع کند ولی کودتاچیان این خواسته را نپذیرفته اند . رئیس جمهور کودتا – میچلتی – در همین رابطه گفته است تنها در یک صورت امکان بازگشت زلایا وجود دارد وآن بکارگیری زور از طرف یک کشور دیگر آمریکایی است.

اگرچه ایالات متحده آمریکا به همراه دیگر کشور های آمریکایی این کودتا را محکوم کرده و خواهان بازگشت زلایا شده است ولی طی یک هفته اخیر مواضع دولت آمریکا ضد و نقیض بوده است .وزیر خارجه ، هیلاری کلینتون کودتا را نکوهش می کند و خواهان حرکت بر اساس قانون اساسی هندوراس می شود تا کشور به نظم سابق بازگردد . ولی همزمان دان رست رپو  مشاور آمریکای لاتین اوباما در گفتگویی با سی ان ان اظهار داشته است که آمریکا درحال گفتگو با کودتاچیان است و منتظر روند حوادث می باشد .

هندوراس در100 سال گذشته مثل ایران قربانی دیکتاتوری ها و دخالت  امپریالیست ها بوده است.در دهه 1980 در دوران دولت ریگان مبالغ بسیار زیادی در اختیار جوخه های مرگ و نیروهای شبه نظامی که چیزی مشابه لباس شخصی ها و بسیجی های ایران هستند قرار گرفت. این نیروها با تمام توان خود به شکار کمونیست ها و دیگر نیروهای انقلابی پرداختند . در این دوره جان نگرو پونته سفیر آمریکا در هندوراس بود .او شخصا کمک رسانی  مالی و تعلیماتی به جوخه های مرگ را زیر نظر داشت .نگروپونته در دوران بوش پسر و آغاز اشغال عراق، سفیر آمریکا درسازمان ملل بود.پس از پایان امر اشغال او چندی سفیر آمریکا درعراق شد .تحت هدایت نگروپونته در هندوراس بسیاری از فعالین چپ انقلابی و اتحادیه های کارگری ناپدید شدند .

(1)Central American Free Trade Agreement

(2) Organization of American State

دوم جولای 2009

   صادق افروز