تعیین وزیر زن در کابینه احمدی نژاد نمایشی فریبکارانه!!

 

آزاده ارفع

 

احمدی نژاد در یک نمایش سیاسی که در تاریخ 30 ساله اخیر ایران بی سابقه و غیر منتظره بود  سه زن را برای مقام وزارت کابینه خود به مجلس اسلامی  معرفی کرد. از آنجایی که حضور زنان  در ارگان های  حکومتی در جمهوری اسلامی تا کنون تابو بوده است نفس معرفی سه کاندید زن، برای تصدی سه وزارت خانه، آن هم توسط سنت گراترین نخست وزیر رژیم اسلامی هیاهوی زیادی بپا کرد. این اقدام  از جمله اعتراض برخی از نمایندگان مجلس ، آخوند ها و طرفداران سرسخت احمدی نژاد را نیز برانگیخت .  برخی از این مخالف ها را می توان در سایت  رجانیوز مشاهد کرد. رجانیوز با استناد  به  اراجیف عهد بوقی امثال علامه طباطبایی ، علامه حسینی طهرانی ، مکارم شیرازی ، مطهری و خامنه ای و...درباره کهتری زنان نتیجه گیری میکند که : ".....برخی از مراجع معتقدند که حضور زنان در کابینه با ساختار تدوینی آنها سازگاری ندارد و این گونه کارها در توانایی آنها نمی گنجد. لذا شایسته است رئیس جمهور اصولگرا نیز با تمکین به نظر فقها ، در چارچوب اصول معهود خود با رهبری و مردم حرکت نماید." (برای مطالعه به ضمایم این نوشته مراجعه شود.)

 

در کابینه نهم،  احمدی نژاد کارنامه ننگینی درارتباط با حقوق زنان دارد. که در این جا به طور خلاصه به برخی از آنها اشاره می کنیم:

 

تنزل موقعیت اقتصادی اجتماعی زنان

 - یکی از لوایح " درخشان " احمدی نژاد  طرح پاره وقت کردن کار زنان و کاهش آن به حداکثر شش ساعت در روز بود. هدف این لایحه این بود که زنان وقت بیشتری را صرف خانه داری، شوهرداری و بچه داری کرده  و کار خارج از خانه محدود به 30 ساعت در هفته شود. البته این آغاز خانه نشین کردن زنان بود که باید با مرخصی های ویژه، زنان را از صحنه اشتغال واجتماع به خانه بر می گرداند. طرحی که به خاطر غیرعملی بودن مسکوت ماند.

 

  - طرح بازنشستگی زودرس زنان نیز طرحی در ادامه پاره وقت کردن کار زنان برای کاهش نقش اجتماعی اقتصادی زنان و در نتیجه کاهش استقلال زنان و تقویت پایه های مادی و اجتماعی مردسالاری بود.

 

 - طرح بومی کردن گزینش دانشجو نیز طرحی برای خانه نشین کردن دختران جوان و جلوگیری از استقلال اجتماعی- اقتصادی زنان بود.می دانیم که یکی از شیوه های مبارزه نسل جوان زن در ایران با آپارتاید جنسی روی آوردن آنها به تحصیلات و از جمله تحصیلات عالی است.  اکنون سهم دختران و زنان  در تحصیلات عالی در مقایسه با پسران و مردان  پیشی گرفته (64%در صد) و این نسبت دائم در حال افزایش است. تبعیضات وحشتناک اعمال شده بر زنان آنها را  ناچار می سازد که برای خروج از خانه و پیدا کردن موقعیت شغلی و اجتماعی مدارج تحصیلی هر چه بالاتری را در اختیار داشته باشند.این یک حرکت بنیادی در تقویت استقلال زنان و بهم ریختن شالوده های مرد سالاری و پدرسالاری است.  طرح بومی گزینی دانشگاه ها  که توسط مهدی زاهدی وزیر علوم احمدی نژاد ارائه شد 80% سهمیه دانشگاه ها را به بومیان آن استان  و تنها 20% ظرفیت دانشگاه ها در هر رشته را به انتخاب آزاد اختصاص می دهد. این طرح که از کنکور سال 87 به اجرا گذاشته شد عملا" ورود دختران را به دانشگاه های خوب کشور را " غیرممکن می کند. اکنون کمیسیون آموزش مجلس طرح الزام دانشگاه ها به پذیرش بومی دانشجویان دختر را پیش کشیده است که بزعم آنها مشکل خوابگاه ها و دوری دختران از خانواده هایشان نیز حل و فصل شود.

 

تنزل موقعیت زنان در خانواده    

- از اقدامات " پر افتخار دیگر احمدی نژاد لایحه خانواده در حمایت از تعدد زوجات و حذف رضایت همسر اول برای ازدواج بعدی مردان بود که بعد از تلاش فعالان زن لایحه  بدون ماده 23 و 25 به تصویب رسید. لایحه 23 مطرح می کرد:( اختیار همسر دائم بعدی، منوط به اجازه دادگاه پس از احراز توانایی مالی مرد و تعهد اجراء عدالت بین همسران می باشد). بدین ترتیب اجازه همسر اول به عنوان شرط همسرگزینی بعدی مردان حذف می شد. تبصره این ماده اعلام می کرد:(چنانچه مهریه حال باشد و همسر اول آن را مطالبه نماید، اجازه ثبت ، ازدواج مجدد منوط به پرداخت مهریه زن اول است.).این قانون گامی ارتجاعی به عقب از "قانون حمایت خانواده مصوب 1353" بود که چندهمسری را به دو همسر کاهش داده و همسرگزینی بعدی مرد را سخت کرده و به رضایت همسر اول مشروط می کرد. ارائه این لایحه به مجلس موجی از اعتراض فعالین زنان وحتی بخشی از زنان وابسته به جناحهای حکومتی را بر انگیخته و مجلس آخوندی ناچار شد بخاطر دردسرهای زیاد از خیر آن بگذرد.

 

تعرض به آزادی های مدنی زنان

 -  طرح امنیت اجتماعی و مبارزه با بدحجابی . اگر چه رژیم جمهوری اسلامی از همان اول با اجباری کردن حجاب، آزادی پوشش به عنوان یکی از آزاد های مدنی را از زنان ایران سلب کرده است اما احمدی نژاد با طرح امنیت اجتماعی و گشت های ارشاد، سرکوب سیستماتیک زنان را به یک عملکرد روزمره مبدل کرد. این جنگ روزمره علیه زنان واقعا" همانطور که بسیاری از فعالین زنان ایران تاکید کرده اند در تاریخ معاصر ایران سابقه نداشته است. دستجات گشت ارشاد هر روز در خیابان ها با زنان بر سر حجاب درگیر شده  و نوع حجاب را به آنها دیکته  کرده و درگیری و جنگ روزمره را به زنان ایران تحمیل می کنند.

 

از آن چه که در بالا آمد دیده میشود که چگونه احمدی نژاد و دستگاه ولایت تلاش کرده اند موقعیت زنان را در همه عرصه ها تنزل داده و پایه های پدرسالاری و مردسالاری را مستحکم کنند. به همین خاطر بود که در جنبشی که از پی کودتا انتخاباتی شروع شد زنان در سطح گسترده و بی سابقه ای وارد عرصه کارزار علیه دستگاه ولایت شدند. حضور گسترده و بی سابقه زنان از همه رده های سنی و اقشار اجتماعی عکس العملی است که دربرابر افزایش بی سابقه تبعیضاتی که در این دوره علیه آنها اعمال شده و در فضای باز شده پس از انتخابات به یک انفجار مبدل شد.

 

اما در دوره قبل از انتخابات و بویژه تبلیغات انتخاباتی رقبای احمدی نژاد کروبی و محسن رضائی  که از کارنامه ضدزن احمدی نژاد و مخالفتی که در سطح جامعه علیه آن وجود داشت به خوبی آگاه بودند به عنوان یک برگ برنده  وعده دادند که در صورت انتخاب وزیر زن وارد کابینه خواهند کرد. میر حسین موسوی نیز زهرا رهنورد همسر خود را به عنوان مشاور و سخنگو به طور فعال وارد صحنه رقابت های انتخاباتی کرد.  بدین ترتیب مخالفین احمدی نژاد تلاش کردند مصائبی را که او در دوره چهار ساله بر سر زنان ایران آورده بود،  علیه وی استفاده کنند.

 

اقدام احمدی نژاد در معرفی سه زن به عنوان وزیر را می توان قبل از همه  در خنثی کردن  شعارمهدی کروبی و محسن رضای در دوره تبلیغات انتخاباتی و مصادره شعارهای آنها  دانست  تا مانند آنها خود را اولا از پیشروان و روشنفکران طرفدار حقوق زنان جا بزند. ثانیا آبروی از دست رفته و موقعیت متزلزلش را که در پی تقلب در انتخابات و در ادامه  آن با  سرکوب شدید مخالفین درون حکومت  ، زنان و جوانان معترض  ضربه خورده بود ترمیم نماید. ثالثا  از آنجایی که احمدی نژاد شناخت کافی از نمایندگان مجلس داشت حساب این را هم کرده بود که به احتمال قوی شانس گرفتن رای اعتماد برای هر سه زن بسیار پایین است. و وی  در صورت رد شدن صلاحیت آنها  چیزی را از دست نداده بلکه حیثیت نداشته اش را در میان عده ای متوهم  بازسازی   کرده و به این شکل گناه را بگردن مجلس خواهد انداخت .

 

 

اما مسئله مهم این بود که حتی اگر این زنان رای اعتماد از مجلس نیز می گرفتند مشکلی برای دستگاه ولایت به وجود نمی آمد زیرا وی خوب میداند  که این زنان از نقطه نظرات واقدامات  ارتجاعی او علیه جنس زن حمایت خواهند کرد..پس هدف احمدی نژاد جز فریبکاری و ادای  روشنفکری در آوردن در این بازی سیاسی چیز دیگری نیست .بهتر است که در این جا به طور مختصر به سابقه کاندیدهای زن احمدی نژاد نظری بیاندازیم.   

 

مرضیه وحید دستجردی برای وزارت بهداشت کاندید شده و از مجلس رای اعتماد گرفت . وی پزشک متخصص در رشته زنان از دانشگاه تهران است و در همین رشته فعال بوده . دستجردی در مجلس چهارم و پنجم نماینده تهران شده و جزو زنان اصول گرا  و از  حامیان پرو پا قرص احمدی نژاد است.

 از جمله مواردی که در کارنامه او وجود دارد دفاع از لایحه خانواده  احمدی نژاد در تائید و حمایت از تعدد زوجات بود. اما علاوه بر آن،  وی سرسختانه از  جدایی جنسی در بیمارستان ها، دانشگاه ها ، وسایل حمل و نقل جمعی ، پارک ها  و سایر اماکن عمومی و....دفاع می کند. دستجردی با وجود این که دکتر زنان است معتقد است که زنان فقط  باید در بیمارستان هایی مداوا شوند  که تمامی  پرسنل بیماستان از  زنان تشکیل شده باشد . این مسئله از نظر جامعه پزشکی ایران مردود شناخته شده است. جامعه  پزشکان ایران به درستی معتقد است  که در کشور به اندازه کافی دکتر زن برای عملی کردن این طرح وجود ندارد. بویژه در صورت اجرای این طرح در شهرهای کوچک و مناطق روستائی که کمبود پرسنل پزشکی بسیار چشم گیر است اجرای این طرح  ارتجاعی، یعنی آپارتاید در عرصه بهداشت و درمان، ضربات مهلکی به امر بهداشت و درمان زنان و بویژه زنان طبقات پائین و محروم وارد خواهد شد.اما وزیر بهداشت کابینه احمدی نژاد از این طرح استقبال کرده و مقدمه اجرای آن را با تاسیس یک بیمارستان  در جنوب تهران و بیمارستانی دیگر در شهر مشهد فراهم کرده است. 

 

فاطمه آجرلو کاندید دیگر احمدی نژاد برای وزارت رفاه از مجلس رای اعتماد نگرفت.آجر لو تحصیلاتش در رشته روانشناسی بالینی بوده  ودر حال حاضر  نماینده کرج در مجلس است.او علاوه بر تحصیلات دانشگاهی در حوزه علمیه نیز درس خوانده و مسئول بسیج دانشجویی در دانشگاه آزاد واحد کرج و همچنین مسئول بسیج دانشجویی "واحد خواهران در استان تهران" است. آجرلو در گذشته پرستار سپاه پاسداران و عضو افتخاری سپاه در زمان جنگ  و....بوده است. وی به فراکسیون محافظه کار مجلس تعلق دارد  و مانند دستجردی از طرفداران احمدی نژاد است. وی یکی از طرفداران اصلی اعمال حق نصاب برای محدود کردن دختران دانشجو به 50 درصد است. این در حالی است، همانطور که در بالا گفتیم، حضور دختران دانشجو در دانشگاه ها  به 64 درصد رسیده است. آجرلو معتقد است که این عادلانه نیست که مردان از زنان عقب بمانند. وی در مصاحبه ای با ایلنا گفته بود که:" زنان نباید وارد رشته هایی شوند که توانایی جنسی  برای کسب مشاغل در آن رشته را ندارند". او همچنین در مصاحبه با مسیح علی نژاد، خبرنگار،  در باره حجاب اسلامی  گفته بود که :" زنانی که حجاب  اسلامی را رعایت نکنند به فاحشگی کشیده خواهند شد." چنین است کارنامه درخشان کاندید دیگر احمدی نژاد! وی نیز در حمایت از لایحه  تعدد زوجات و جدائی جنسی از طرفداران سرسخت احمدی نژاد بوده است. گفتنی است که آجرلو در ماجرای افشاگری  های  پالیزدار نیز  به 4 سال حبس  محکوم شده بود.

 

سوسن کشاورز که برای وزارت آموزش عالی کاندید شده بود از مجلس رای اعتماد نگرفت.  وی در گذشته معاون وزیر آموزش و پرورش و مسئول بخش دانش آموزان عقب مانده بوده است. او همچنین در ستاد انتخاباتی موسوی فعال بوده است. اگر چه کارنامه  نامبرده به اندازه کافی شناخته شده نیست  ولی وی معاون  وزیر آموزش و پرورش کابینه نهم بوده است که  اجازه تدریس آموزگاران مرد در مدارس دخترانه را منع کرد.   این طرح در حال حاضر به دلیل کمبود آموزگار زن در روستاهای کشور قدرت اجرائی ندارد.

 

حضور زنانی نظیر  دستجردی که از طرفداران سرسخت آپارتاید جنسی است  در کابینه احمدی نژاد  نه  فقط هیچ چیزی را برای زنان تغییر نخواهد داد بلکه آرایشی خواهد بود برای نظام تبعیض آمیز جدائی جنسی که از شالوده های نظام جمهوری اسلامی است.میتوان زن بود، اما همچون عروسک کوکی پدرسالاری، ارتجاعی ترین قوانین ممکن را علیه منافع زنان به تصویب رساند. قوانینی که زنان را از عرصه فعالیت های اجتماعی  به کنج خانه رانده  و بدین گونه عرصه زندگی مدنی را برای زنان هر چه بیشتر تنگ تر می کند.

 

آخرین پرده از این نمایش، گرفتن رای اعتماد برای وزرای کابینه احمدی نژاد بود. اکنون روشن است که خامنه ای با صدور حکم حکومتی از نمایندگان مجلس اسلامی خواسته بود که به وزرای پیشنهادی احمدی نژاد رای اعتماد بدهند. از سه وزیری که به طور نمایشی رای نیاوردند دو نفرشان یعنی فاطمه آجرلو و سوسن کشاورز دو زنی بودند که نمایندگان می دانستند فرمان حکومتی رهبر شامل اجبار رای دادن به آنها نمی شود.

 

زنان ایران که در عمل سیاست های ضد زن احمدی نژاد را تجربه کرده اند فریب این بازی ها را نخواهند خورد.نه بازی سیاسی وی در معرفی سه کاندید زن برای وزارت و نه گزینش مرضیه وحید دستجردی به عنوان آذین بند آپارتاید جنسی  نمی تواند زنان ایران را بفریبد. آنها مصائب ناشی از  تبعیض هر دم فزاینده علیه خود را در زندگی روزمره و در تمامی عرصه های زندگی خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی، مدنی و شهروندی با پوست و گوشت خود حس کرده  و  همچنان در پیشاپیش جنبش اعتراضی مردمی  برای رهائی از رژیم اسلامی، یعنی زندانی سی ساله  با اعمال شاقه برای زنان، خواهند بود.

 

 ----------------------------

ضمیمه

 

سایت رجانیوز: مقام معظم رهبری و مراجع با وزیر شدن زنان مخالفند، احمدی‌ن‍ژاد هم تبعیت کند

سیاست > دولت  - سایت رجانیوز مستندات مخالفت با وزیرشدن زنان را منتشر کرد.

این سایت  در مورد ریشه های این مخالفت نوشت:

1-علامه طباطبایی مفسر بزرگ قرآن در تفسیر المیزان با بیان اینکه عامه مردان بر عامه زنان قیمومیت دارند، چنین می نویسد: قیم بودن مردان بر زنان عمومیت دارد، ومنحصر به شوهر نسبت به همسر نیست و چنان نیست که مردان تنهابر همسر خود قیمومیت داشته باشند، بلکه حکمی که جعل شده، برای نوع مردان بر نوع زنان است، البته در جهات عمومی که ارتباط با زندگی هر دو طایفه دارد، و بنابراین پس آن جهات عمومی که عامه مردان در آن جهات بر عامه زنان قیمومت دارند، عبارت است از مثل حکومت و قضا (مثلاً) که حیات جامعه بستگی به آنها دارد، و قوام این دو مسئولیت و یا بگو دو مقام بر نیروی تعقل است

2-علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه زنان به داشتن عقل کمتر و عواطف بیشتر ممتاز از مردانند و مردان به عقل نیرومندتر و ضعف عواطف ممتاز از زنانند، قدرت تعقل مردان را بیشتر و قوی تر از زنان معرفی می کند. ایشان در ادامه تصریح می کند: "خوب معلوم است که هیچ دانشمندی از چنین شریعتی و با مطالعه همین مقدار از احکام آن جز این توقع ندارد که در مسائل کلی و جهات عمومی واجتماعی زمام امور را به دست کسانی بسپارد که داشتن عقل بیشتر امتیاز آنان است، چون تدبیر در امور اجتماعی از قبیل حکومت و قضا وجنگ نیازمند به عقل نیرومند است و کسانی را که امتیازشان داشتن عواطف تند و تیزتر و امیال نفسانی بیشتر است، از تصدی آن امور محروم می سازد

3- بزرگ‌ترین مفسر قرآن در تفسیر شریف المیزان می نویسد: "اسلام همین کار را کرده و در آیه ای فرموده: الرجال قوامون علی النساء. سنت رسول خدا (ص) نیز در طول زندگیش بر این جریان داشت، یعنی زمام امور هیچ قومی را به دست زن نسپرد و به هیچ زنی منصب قضا نداد و زنان را برای جنگیدن دعوت نکرد -البته برای جنگیدن نه صرف شرکت در جهاد، برای خدمت، جراحی و امثال آن- و اما غیر این امور عامه واجتماعی از قبیل تعلیم وتعلم وکسب، پرستاری بیماران و مداوای آنان وامثال این گونه امور که دخالت عواطف منافاتی با مفید بودن عمل ندارد، زنان را از آن منع نفرمودند و سیرت نبویه بسیاری از این کارها را امضا کرد.

4-در نهایت علامه در جمع بندی مطالب خود چنین می نگارد: "جای تردید باقی نمی ماند که ممنوعیت زنان از شرکت در امر جها د و امر قضاوت و حکومت بر مردم سنت واجبی بوده است

5-  علامه حسینی طهرانی در کتاب "ولایت فقیه در حکومت اسلام" ضمن اشاره به آیه 34 سوره نسا می نویسد: "ما می پرسیم: خداوند تبارک وتعالی که زن را قیم و سرپرست و صاحب اختیار در خانه و کاشانه کوچک خود به امور جزئیه و پست قرار نداده، چگونه او را قیم قرار می دهد بر همه خانه ها و بیوت امت (و هی الدوله الاسلامیه)؟ آیا قیمومیت حکومت که مطابق است با سرپرستی عامه، اعظم از قیمومیت بیت نیست؟! آیا معقول است که خداوند بگوید: زن نمی تواند قیم خانه خود باشد، ولی در عین حال می تواند قیم تمام مردان و زنان ملت باشد؟! آیا ممکن است مسلمانی به زبان بیاورد یا حتی تخیل کند این را که: خداوند زن را قیم برای میلیون‌ها نفوس (چه مذکر و چه مؤنث) قرار داده است، اما قیم بر شوهر خود قرار نداده است؟!

ایشان می افزاید: "ما می بینیم در زمان پیغمبر(ص) و در زمان خلفا، حتی یک مورد پیدا نشد که زن‌ها را امر به خروج، و یا متصدی حکومت و ریاست کرده باشند. حتی در یک مورد که هم عایشه علیه امیر المومنین(علیه السلام) خروج کرد، مورد مذمت ونکوهش قرار گرفت؛ البته نه فقط به جهت جنگ با علی(علیه السلام)، بلکه از اینکه تو زن هستی و وظیفه ات خروج از بیت نبوده است؛ چرا از خانه بیرون آمدی؟!"

علامه طهرانی در آخر نتیجه می گیرد: "تمام مصادری که در آنها شائبه ولایت هست، مثل: نخست وزیری، وزارت، ریاست ادارات، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و هر پستی که جنبه ولایی دارد، زن نمی تواند متصدی آن بشود.

6-آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در تفسیر نمونه با شرح و توضیح سوره احزاب به جانب دیگری از این موضوع می پردازد. آیه 33 سوره احزاب خطاب به زنان پیامبر می فرماید: در خانه های خود بمانید وهمچون جاهلیت نخستین (در میان مردم) ظاهر نشوید. آیت‌الله مکارم شیرازی می نویسد: " تبرج به معنی

آشکار شدن در برابر مردم است، و از ماده« برج» گرفته شده که در برابر دیدگان همه ظاهر است. بدون شک این یک حکم عام است." ایشان می افزایند: "به هر حال این تعبیر نشان می دهد که جاهلیت دیگری همچون جاهلیت عرب در پیش است که امروز در عصر خود آثار این پیشگویی قرآن در دنیای متمدن مادی را می بینیم."

7- شهید مطهری در کتاب پیرامون جمهوری اسلامی ایران در رابطه با نقش زنان در جمهوری اسلامی با ذکر یک نمونه تاریخی به این مساله می پردازد و آن را چنین بیان می کند: "پیغمبر زن‌ها را در جنگ‌ها شرکت می داد ولی آنها کاری که متناسب با زن‌ها بود، انجام می دادند. احیاناً در مواقع شدت، زن‌ها شمشیر بر می داشتند چنانچه در جهاد اسلامی اگر موقع دفاع شود، زن و مرد و کوچک و بزرگ، همه باید شرکت بکنند و شرکت می کنند. ولی رسول خدا حد الامکان زن‌ها را به کارهای متناسب با خودشان مثل پانسمان کردن می گماشت."

8- مقام معظم رهبری نیز با نگرشی عمیق تر به این موضوع پرداخته و در دیدار جمعی از نمایندگان زن مجلس ششم فرمودند: "بحث اینکه زنی وزیر بشود یا نشود، یا در مجلس عضو هیئت رئیسه باشد یا نباشد؛ این مساله‌ای نیست که ما آن را در قضیه زن‌ها تأثیرگذار بدانیم؛ به هیچ وجه این طور نیست. شما ملاحظه بفرمایید، مثلاً در بنگلادش که این خانم سر کار است و قبل از او یک خانم دیگر مسئولیت داشته، مگر در بر طرف کردن مشکلات زنان در کشور بنگلادش چقدر اثر داشته اند؟... یا در هند که خانم ایندیرا گاندی نخست وزیر بود، چقدر ازاین مشکلات کاسته شده بود؟ بنده ایشان را از نزدیک دیده بودم؛ زن خیلی فرزانه، عاقل و مقتدری بود و سال‌ها در مبارزات شرکت داشت؛ اما آیا در رفع مشکلات زنان هند اثر گذاشته بود؟ البته من در زمینه تحقیقی نکرده ام؛ جا دارد شما تحقیق کنید. آن طور که من دورادور نگاه می کنم، می بینم اینها هیچ اثری نداشته اند. بنابراین مسئله اصلی زن، اینها نیست. این که یک زن، معاون وزیر یا استاندار و یا سفیر بشود، مگر چقدر اثر دارد؟ مگر دنیا در خصوص رشد و تمییز یک کشور در برطرف کردن مشکل زن و مرد، به این چیزها نگاه می کند؟ مگر قضاوت دنیا درباره بنگلادش این است که این‌ها مسائل زن‌ها را حل کردند؟ مگر کشوری مثل امریکا، در طول این 200 سال چند نفر رئیس‌جمهور زن داشته است؟ خود آن‌ها مدعی همه دنیایند."

ایشان در ادامه می فرمایند: "من می گویم به مساله اصلی نگاه کنید. مساله اصلی، فرهنگ عمومی جامعه است. ما دچار یک مشکل فرهنگی هستیم. چرا همه اش خیال می کنیم که اگر معاون وزیر، یا معاون استاندار یا فرماندار فلان شهرستان دور دست شدیم، ارزش پیدا می کنیم؟ من می خواهم شما این نگرش را در جامعه تصحیح کنید.

9-  نمونه ای تاریخی از سیره ائمه معصومین:  حضرت زهرا در سراسر عمر کوتاه اما پر فراز ونشیب خود، گرچه در شوونی از مسائل سیاسی و اجتماعی زمان خود وارد شدند و صحنه سیاسی روز و خصوصاً حمایت امام زمانشان را ترک نکردند اما هیچ‌گاه عهده دار مناصب سیاسی نه در زمان پیامبراکرم(ص) ونه در زمان امیرالمومنین(علیه السلام) نشدند؛ لازم به تأکید است که ایشان نسبت به تمام زنان عالم در تمام زمینه های علمی، معرفتی و معنوی شایسته ترین بوده و هستند.

رجانیوز در پایان آورده است:

 مخالفت علما و مراجع با انتخاب وزیران زن-که از مصادیق مسلم قیمومیت و ولایت زنان بر مردان است-، نه به جهت تحجر بلکه بر اساس مستندات قرآنی، سیره اهل بیت و احادیث معتبر است (که در مطالب فوق به برخی از آنها اشاره کردیم). برخی از مراجع معتقدند که حضور زنان در کابینه با ساختار تدوینی آنها سازگاری ندارد و این‌گونه کار‌ها در توانایی آنها نمی‌گنجد. لذا شایسته است رئیس‌جمهور اصولگرا نیز با تمکین به نظر فقها، در چارچوب اصول معهود خود با رهبری ومردم حرکت نماید.